رفتن به محتوای اصلی

همنشین بهار: پرویز شهریاری و طناب دور زمین
29.11.2017 - 02:12

ریاضی‌دان شریف و زندانی سیاسی در دو نظام شاه و شیخ، پرویز شهریاری که با تاریک‌اندیشی و سکون مبارزه می‌کرد و شیفته آزادی انسان بود، در شمار کسانی است که وقتی غایب‌اند بیشتر حضور دارند. او اکنون نیست اما از حاضرترین حضار است. اگرچه تا پایان عمر کوله‌بار زندان و سلول‌های انفرادی را به دوش داشت و خاطره نامردمی‌ها و شکنجه‌ها و درد شانه و دست‌هایش که از دست بند قپانی به یادگار مانده بود، تا پایان عمر آزارش می‌داد، امّا همچون همه آموزگاران انسانیت و مدارا، از کینه‌های کور، بَری بود و حتی به داد ساقی شکنجه‌گر هم رسید و همراه با آیت‌الله طالقانی مانع اعدامش شد. او که سر لوحه زندگی پُربارش «گفتار و کردار و پندار نیک» بود و در پی راستی و درستی کوره‌های ابتلا را پشت سر گذاشت، بر لب پرتگاه حرکت می‌کرد و هفت بار پیش و بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ به زندان افتاد.(.....)...

با فرض اینکه سطح زمین واقعی‌ست، طنابی را دورتادور زمین همانند کمربند در روی خط استوا می‌بندیم طوری که طناب دقیقاً به زمین بچسبد و کره زمین را به دو نیمکره مساوی شمالی و جنوبی تقسیم کند. بعد یک جای طناب را بُرش داده و طنابی به طول یک متر به آن اضافه می‌کنیم و باز آنرا به شکل دایره در می‌آوریم. حالا اگر این طناب را متناسب از زمین فاصله بدهیم، به طوری که در همه جای خط استوا، به یک اندازه از زمین فاصله بگیره چقدر در کل، دور زمین به ارتفاع طناب اضافه خواهد شد؟ یک میلیمتر؟ یک سانتی متر؟... فاصله این طناب تا سطح زمین چقدر است؟ چقدر به‌اصطلاح از همه طرف وَر می‌آید؟ آیا مثلا می‌توانیم دست‌مان رو از زیر آن رد کنیم. اصلا آن یک متر که به طناب دور زمین اضافه کردیم به جایی برمی‌خورد؟

 

مقاله مربوط به این بحث:

http://www.hamneshinbahar.net/article.php?text_id…

...

همه نوشته‌ها و ویدئوها در آدرس زیر است:

...

 http://www.youtube.com/watch?v=9aL6uxoz8zY 

ضبط این ویدئو با دشواری همراه شد. از نارسایی آن پوزش می‌خواهم. همچنین از اینکه نام فرانسیس فوکویاما Francis Fukuyama را اشتباه تلفظ نمودم.

...
سایت همنشین بهار 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.