رفتن به محتوای اصلی

اتحادیه عرب به ترامپ هشدار داد
04.12.2017 - 13:16

اتحادیه عرب هشدار داده است که اگر آمریکا سفارت خود در اسرائیل را از تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) انتقال دهد «تعصب و خشونت» در منطقه رشد خواهد کرد.

احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب دوشنبه ۴ دسامبر / ۱۳ آذر گفت: «هیچ چیز چنین تصمیمی را توجیه نمی‌کند.»

ابوالغیظ افزود: «این اقدام به صلح و ثبات خدمت نمی‌کند، بلکه موجب تعصب و خشونت می‌شود.»

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا قرار بود تا امروز دوشنبه دستور جابه‌جایی سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) را صادر کند. جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌ جمهوری آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که ترامپ هنوز در این‌باره تصمیم نگرفته است.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت مایه تأسف است که هنوز برخی از افراد چنین هدفی را دنبال می‌کنند بدون آن‌که  به «خطرات آن برای ثبات در خاورمیانه و سراسر جهان» بیندیشند.

او افزود عملی ساختن این وعده انتخاباتی ترامپ تنها به سود «دولت اسرائیل که علیه صلح است خواهد بود.»

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن نیز نسبت به «نتایج خطرناک» این تصمیم هشدار داد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «این تصمیم موجب خشم دنیای عرب – مسلمان، و تنش‌های شدید خواهد شد و تلاش‌های صلح‌آمیز را به خطر خواهد انداخت.»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز پیش از این به آمریکا هشدار داده بود که این اقدام مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

عباس همچنین در تماسی تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس متعهد شد تا در صورت عملی شدن تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارتش به بیت‌المقدس (اورشلیم) اقداماتی انجام دهد.

حماس در بیانیه‌ای گفته است که عباس و هنیه بر ضرورت برگزاری تظاهرات مردم فلسطین علیه تصمیم آمکریکا در هر مکان در روز چهارشنبه توافق کردند.

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) وعده‌ای بود که دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا داده بود.

اسرائیل از سال ۱۹۸۰، اورشلیم را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرد اما ادعای اسرائیل به‌کل شهر هنوز توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته‌ نشده است. فلسطینی‌ها اراضی شرقی بیت‌المقدس را – که اکنون در کنترل اسرائیل است – به‌عنوان پایتخت دولت آینده می‌خواهند.

در حال حاضر هیچ سفارتخانه‌ای در اورشلیم وجود ندارد و همه کشورها نشانی سفارتخانه‌های خود را در تل‌آویو حفظ کرده‌اند.

روز جمعه گذشته روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد که ترامپ در آستانه به‌رسمیت شناختن اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل قرار دارد. با این حال، با توجه به گزارش رسانه‌ها، نقل مکان سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، می‌تواند به تعویق بیفتد.

پیش از این در سال ۱۹۹۵ کنگره آمریکا قانونی را به‌تصویب رسانده بود که امکان انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) را فراهم می‌ساخت. این به معنای به‌رسمیت شناختن پایتخت اسرائیل ارزیابی شد. از آن زمان تاکنون همه رؤسای جمهور ایالات متحده هر شش ماه یک بار با امضای فرمانی این قانون را از اعتبار خارج کرده بودند. امروز (دوشنبه)، نوبت بعدی چنین امضایی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.