رفتن به محتوای اصلی

کارنامه جمهوری اسلامی در عرصه حقوق بشر شرم آور است
اعلامیه مشترک به مناسبت روز جهانی حقوق بشر
10.12.2017 - 09:38

۶۹ سال از تصویب قطعنامه حقوق بشر در سازمان ملل متحد می گذرد. اما جهان هم چنان شاهد رويدادهائی است که در آن ها حقوق اولیه و اساسی انسان‌ها گاهی به بدترین شکل نقض می‌شود. برخی از اين رويدادها به حق نام جنایت علیه بشریت به خود می‌گیرند.

دهم دسامبر هر سال مناسبتی برای مرور کارنامه حقوق بشر در همه کشورهاست. در ایران طی یک سال گذشته حقوق بشر همانند سال های قبل به شدت نقض گرديد. کارنامه جمهوری اسلامی در عرصه حقوق بشر شرم‌آور است. موارد زیر، بخشی از عملکرد کنونی جمهوری اسلامی در عرصه حقوق بشر را بازتاب می دهد:

- تنها در ماه ژوئیه امسال صد نفر در ایران اعدام شدند. هر ماه ده ها نفر در ایران اعدام می شوند.

ـ تعداد دستگیری‌ها در ماه نوامبر، هزار و ۱۱۹مورد بوده که پنج برابر ماه میلادی پیش از آن است. ۶۱ مورد دستگیری سیاسی نیز در این ماه ثبت شده است. بر اساس گزارش کمپین نه به زندان نه به اعدام، تعدادی از شهروندان به دلیل کمک رسانی به زلزله زدگان و انتشار مطلب و انتقاد در خصوص وضعیت زلزله زدگان، دستگیر شده‌اند.

- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در آخرین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که حدود سه هفته پیش انتشار یافت، خاطرنشان کرد موارد قتل شهروندان و دستگیری به ویژه در کردستان ایران بسیار است. در این گزارش به ده ها مورد قتل کولبران تنها در سال جاری اشاره شده است.

ـ کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به‌دلیل ادامه نقض حقوق بشر در ایران ارائه داده بود که این قطعنامه با اکثریت آرا به‌تصویب رسید. اين کمیته در قطعنامه پنج صفحه‌ای نگرانی خود را در مورد اقدامات غیرقانونی اعم از شکنجه، شرایط بد زندان‌ها، بازداشت‌های خودسرانه و محدودیت آزادی مذاهب اعلام کرده است. تبعیض بر علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی و همچنین علیه زنان نیز از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران عنوان شده‌اند. از سال ۱۹۸۵ تاکنون این سی‌امین بار است که ایران به‌دلیل نقض حقوق بشر در سازمان ملل محکوم می‌شود.

- دولت جمهوری اسلامی در تدارک به تصویب رساندن قانونی برای اعمال کنترل کامل بر رسانه هاست. تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ دست‌کم ۱۲ خبرنگار، ۱۴وبلاگ‌نویس و تعدادی از فعالان مدنی در ایران بازداشت شده‌اند و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند در حالی که فعالیت‌های آنها مسالمت‌آمیز بوده است.

- زندانیانی که سال هاست صرفا به علل سیاسی و بدون ارتکاب هیچ گونه نقض قوانین خود جمهوری اسلامی در حبس به سر می برند در سالی که گذشت نیز آزاد نشدند. در میان آنان، فعالان کارگری، روزنامه نگاران، وکلای دادگستری و فعالان حقوق بشری دیده می شوند.

- آزار و ایجاد محدودیت برای شهروندان بهائی ادامه دارد. در سال های اخیر این محدودیت ها به مشاغل آزاد که تنها عرصه باقی مانده برای امرار معاش این شهروندان بود، نیز گسترش یافته است.

- بازداشت خانگی چهره های شاخص جنبش سبز ۱۳۸۸ امسال نیز ادامه یافت.

 

این کارنامه منفی جمهوری اسلامی، تداوم نزدیک به چهل سال بی اعتنایی و نقض فاحش حقوق بشر توسط حکومت ايران است. ما تلاش انبوه فعالان حقوق بشری برای اطلاع رسانی در این عرصه را ارج می نهیم و همه ایرانیان آزادیخواه را به افزودن بر پشتیبانی خود از این تلاش فرا می خوانیم.

 

هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

هیئت مسئولین کنشگران چپ

هيئت هماهنگی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران ـ طرفداران وحدت چپ

۲۰ آذر ۱۳۹۶ (۱۰ دسامبر ۲۰۱۷)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
سایت به پیش http://bepish.org/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.