رفتن به محتوای اصلی

نتانیاهو خواهان پیروی اتحادیه اروپا از تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس شد
11.12.2017 - 14:23

به‌گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کنار فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا به خبرنگاران گفت: «این امر (تصمیم ترامپ) صلح را ممکن می‌سازد زیرا اساس صلح بر شناخت واقعیت استوار است.»

او افزود: «امروز، دولت آمریکا برای ترویج یک پیشنهاد صلح جدید تلاش می‌کند.»

نشست وزیران امور خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۱ دسامبر ۲۰ آذر در بروکسل برگزار می‌شود که در آن از جمله به تحولات خاورمیانه پرداخته خواهد شد. پیش از برگزاری این نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا با نتانیاهو دیدار می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر بیت‌المقدس یا اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت. این اقدام به مخالفت‌های جهانی از جمله در فلسطین و چندین کشور اروپایی روبه‌رو شد.

بنیامین نتانیاهو گفت: «وقت آن رسیده که فلسطینی‌ها دولت یهود را به‌رسمیت بشناسند و بپذیرند که یک پایتخت به نام اورشلیم دارد.»

به‌گفته او اگر در هر حال حاضر بر سر این مسئله توافق وجود ندارد در آینده به این توافق خواهند رسید.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «من فکر می‌کنم که همه کشورهای اروپایی یا بیشتر آن‌ها سفارت خود را به اورشلیم منتقل خواهند کرد، این شهر را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت خواهند شناخت و برای امنیت، رفاه و صلح فعالانه در کنار ما خواهند بود.»

دیدار نتانیاهو از دفتر اتحادیه اروپا نخستین دیدار یک رهبر اسرائیلی پس ۲۲ سال از دفتر این اتحادیه است.

پایبندی اروپا به توافق بین‌المللی در مورد بیت‌المقدس (اورشلیم)

در همین حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه به «توافق بین‌المللی» در مورد بیت‌المقدس (اورشلیم) که این شهر را به‌عنوان پایتخت اورشلیم به‌رسمیت نشناخته است، پایبند می‌ماند.

موگرینی تأکید کرد که اتحادیه اروپا همچنان از سیاست دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی برای دستیابی به صلحی که اسرائیل نیز از آن سود می‌برد، حمایت می‌کند.

موگرینی افزود: «افزایش تنش و خشونت تنها موجب شعله‌ور شدن منطقه می‌شود و هدیه‌ای به افراطیون و کسانی است که مخالف صلح و امنیت و همزیستی هستند.»

اروپایی‌ها همچنان به تلاش خود در راه صلح ادامه می‌دهند و گفت‌وگوهای خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را در ماه ژانویه ادامه خواهند داد.

طرح ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اقدامی برخلاف روند صلح ارزیابی شده است.

اعلام رئیس جمهوری آمریکا موجب بروز واکنش‌های گاهی خشونت آمیز شده است. ورود نتانیاهو به بروکسل نیز تظاهرات مخالفان را به‌همراه داشته است.

نتانیاهو بر همکاری میان کشورش و اتحادیه اروپا اصرار دارد و معتقد است که اسرائیل در تخریب حملات تروریستی به اروپا و گشترش حملات گروه‌های جهادی در خاورمیانه کمک کرده است.

روز گذشته یکشنبه ۱۰ دسامبر / ۱۹ آذر نتانیاهو با امانوئل مکرون در پاریس دیدار کرد و در این دیدار نیز مکرون مخالفت خود با تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس (اورشلیم) را اعلام کرد و از نتانیاهو خواست تا اسرائیل شهرک‌سازی‌های خود را برای پیشبرد امر صلح متوقف کند. با این حال نتانیاهو همچنان از مواضع خود دفاع کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.