رفتن به محتوای اصلی

جنایت روسها و وطن پرستی دوبرادر تبریزی‌
20.12.2017 - 00:36

در تاریخ ایران هیچ کشوری را نمیتوان یافت که به اندازه روس به ایران خیانت کرده باشد. روسها بارها با ایران از در دوستی وارد و هر بار به بدترین شکل خیانت کردند.حتی تاریخ معاصر نیز چنین بود. در خلال انقلاب و جنگ ۸ ساله به ظاهر بی طرف بودند و حتی اظهار دوستی نیز میکردند اما بیش از ۹۰ درصد سلاح های عراق روسی بود! امروز هم ....
بگذریم
در سال ۱۳۲۹ قمری هنوز بیش از چهار سال از پیروزی انقلاب مشروطه ایران نگذشته بود که محمد علی شاه که در تبعید بسر میبرد به کمک مالی و تدارکاتی دولت روس، در پشت مرزهای شمالی ایران در پی تجمیع نیرو از قبائل ترکمن و آذربایجانی بود.
در این بین روسها وجود مورگان شوستر در خدمت وزارت مالیه ایران را بهانه قرار داده و اولتیماتومی با سه درخواست ازجمله اخراج شوستر از ایران به دولت ایران ارائه دادند و در پی نپذیرفتن آن اولتیماتوم توسط مجلس شورا، دولت برای جلوگیری از تجاوز روس‌ها مجلس را منحل کرد و شرایط اولتیماتوم را پذیرفت. با این حال روس‌ها لشگرکشی خود را به مناطق شمالی ایران از جمله تبریز آغاز کردند.

تجاوز روس‌ها از روز های ۲۸ و ۲۹ آذر ۱۲۹۰ در سه شهر تبریز، رشت و انزلی شروع شد. تجاوز و خشونت روس‌ها در تبریز از دو شهر دیگر شدیدتر بود.در روز اول تجاوز روس‌ها مردم تبریز به دفاع از شهر پرداختند و در مقابل متجاوزین جنگیدند با این حال با نبود رهبری واحد تلفات زیادی بر تبریزیان وارد آمد. در روز بعد جنگ از سر گرفته شد ولی در غروب آنروز دو طرف با آتش بس موافقت کردند.روسها بعد اشغال شهر اما علاوه بر بمباران چند روزه شهر، از روز دهم محرم و با دستگیری و اعدام میرزاعلی ثقهالاسلام تبریزی و شیخ سلیم جنایتها را آغاز کردند. بسیاری از مردم تبریز بی‌نام ونشان توسط سربازان روسی کشته شدند، تعداد کشته‌های مشخص شده بیش از ۱۲۰۰ نفر بود. روس‌ها همچنین دست به اعدام گسترده فداییان مشهور تبریز زدند. آن‌ها در روز روز عاشورا چوبه‌های داری که به رنگ پرچم امپراتوری روس تزیین شده بود برپا نمودند و اعدام‌ها را آغاز نمودند. از جمله اعدامیان این روز روس‌ها دو پسر علی مسیو بودند. این دو برادر که هنوز به سن بیست سالگی نرسیده بودند هنگامی که به پای چوبه دار آورده‌شدند٬ طنابی را که به گردنشان می انداختند بوسیدند و به ترکی آذربایجانی فریاد زدند «زنده باد ایران! زنده باد مشروطه! حرکت این دو برادر واقعا باید شرمی باشد برای عده ای که امروز در همان شهر شعار های ضد وطنی میدهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

وحید فرخنده خوی فرد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.