رفتن به محتوای اصلی

عرب ستیزی، آزاد و رسمی و تبعض ستیزان عرب در معرض سرکوب وزندان
20.12.2017 - 16:12

بیانیه کانون مبارزه با نژاد پرستی در ایران
چندی پیش فرم استخدامی در سایت شرکت نیشکر هفت تپه بر روی شبکه های اجتماعی پدیدار شد که در آن پرسشی در باره "قومیت پدر" متقاضی استخدام وجود دارد. روز دوشنبه 96/9/27 روزنامه شرق به بررسی این فرم استخدامی پرداخته است که در آن مسوولان شرکت، این امر نژاد پرستانه را توجیه کرده اند. تنها "بهمن کشاورز" نیمی از واقعیت را در این زمینه گفته است. بهمن کشاورز، حقوق‌دان و رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، در پاسخ به سؤال"شرق" دراین‌باره می‌گوید: "پرسش از قومیت افراد در هنگام استخدام هم رویه تبعیض نژادی است، هم به نوعی تفتیش عقاید است. پیش از انقلاب اسلامی سیاست این بود که در جنوب ایران به کسانی که ریشه عربی داشتند، کارهای حساس و کلیدی واگذار نمی‌شد؛ اما بعد از انقلاب این تفکر غلط و غیرانسانی منتفی شد و درست هم همین بود؛ چون همه ایرانیان فارغ از قومیت و زبان‌شان، ایرانی و دارای حق برابر هستند. "
در باره نیمه دوم سخن آقای کشاورز باید گفت؛ گرچه اندیشه غیر انسانی عرب ستیزی در ایران، در اوایل انقلاب کند شد اما هیچگاه ریشه کن نگردید. در خلال جنگ ایران و عراق و در دهه های اخیر، تبعض علیه ملیون ها شهروند عرب جنوب و جنوب غرب ایران سیر صعودی به خود گرفت و در شرکت نفت و ادارات دولتی و دیگر شرکت های خصوصی به شکلی نانوشته و غیر رسمی ادامه داشت اما اکنون، به طور رسمی و در فرم های استخدامی هم نمود یافته است.
پس از دشنام های زشت و غیر اخلاقی و توهین های نژادی هزاران تماشاگر به عرب ها در ورزشگاه های مختلف ایران و برپایی شب های شعر راسیست هایی چون "هالو" و"بادکوبه ای" وسربردآوردن گروه های پان ایرانیستی مورد حمایت نیروهای امنیتی، اکنون مدیران شرکت هایی که از خون و ثروت کارگران عرب فربه شده اند شرم را کنار گذاشته و با بی شرمی تمام از فرم های نازیستی دفاع می کنند. وطرفه آن که پاسداران نظام تبعیض در ایران، جوانان اهوازی را که به شکل مسالمت آمیز علیه بیکاری گسترده، تبعیض نژادی در استخدام و تغییر بافت جمعیت عربی استان تظاهرات می کنند به سیاه چال می اندازند تا نظام اسلامی - آریایی مبتنی بر عرب ستیزی و عرب زدایی تداوم یابد. اما خلق عرب ما، اراده کرده است تا برای "بودن" برزمد و به یاری همه نیروهای ضد راسیست ، مظاهر زشت و غیر انسانی نژاد گرایی پارسی را از سرزمین خویش پاک کند.
بیانیه شماره 39/20/12/17

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.