رفتن به محتوای اصلی

شورای امنیت کره شمالی را تحریم نفتی کرد
23.12.2017 - 12:51

قطعنامه‌ای که در اجلاس ۲۲ دسامبر شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید صدور ۹۰ درصد از فرآورده‌های نفتی  مورد نیاز کره شمالی را ممنوع اعلام کرده. بر اساس این قطعنامه از آغاز سال ۲۰۱۸  واردات فرآورده‌های تصفیه شده نفتی کره شمالی، از جمله نفت سفید و گازوئیل در حد ۵۰۰ هزار بشکه در سال و واردات نفت خام به ۴ میلیون بشکه در سال محدود شده است. علاوه بر این شهروندان کره‌شمالی که خارج از این کشور کار می‌کنند، باید در مدت ۱۲ ماه به کشورشان بازگردند.

بر اساس این قطع‌نامه کشورهای جهان مجازند کشتی‌هایی را که مظنون به حمل کالاهای غیرقانونی به کره شمالی هستند رهگیری کرده، بازرسی و یا توقیف کنند.

پیش‌نویس این قطعنامه را ایالات متحده آمریکا با همکاری جمهوری خلق چین تهیه کرده بود.

۲۹ نوامبر کره شمالی موشک بالستیک تازه‌ای به نام «هواسانگ ۱۵» را آزمایش کرد. پیونگ‌یانگ اعلام کرده بود که با این موشک می‌تواند سراسر خاک آمریکا را هدف قرار دهد. تحریم نفتی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی در واکنش به پرتاب این موشک اعمال شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است:

«این قطعنامه حامل این پیام روشن به پیونگ‌یانگ است که عدم‌همکاری‌اش [در برابر جامعه جهانی] به مجازات‌ها و انزوای بیشتر این کشور منجر می‌شود.»

در تابستان سال جاری شورای امنیت سازمان ملل برای هفتمین و هشتمین بار کره شمالی را تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داد اما با این حال پیونگ‌یانگ از گسترش برنامه موشکی‌اش صرف‌نظر نکرد.

وزارت خارجه کره شمالی جمعه ۲۲ دسامبر پیش از تصویب تحریم‌های نفتی توسط شورای امنیت اعلام کرده بود که استراتژی امنیت ملی ترامپ با این هدف تنظیم شده که کره شمالی را «خفه کند» و سلطه خود را بر کل شبه‌جزیره کره اعمال کند.

دونالد ترامپ در سندی که دوشنبه گذشته درباره رئوس سیاست‌های راهبردی امنیت ملی آمریکا ارائه داد اعلام کرد که واشنگتن باید با چالش‌های برنامه‌ موشکی پیونگ‌یانگ روبه‌رو شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.