رفتن به محتوای اصلی

رئیس پلیس تهران: بدحجاب‌ها را به بازداشتگاه نمی‌بریم، به آموزشگاه می‌فرستیم
27.12.2017 - 14:51

به گزارش خبرگزاری تسنیم رئیس پلیس تهران چهاشنبه ۶ دی از تغییر رویکرد پلیس با «بدحجابی» خبر داد. حسین رحیمی گفت: «بنا به تدابیر فرمانده ناجا کسانی که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند و غفلت‌هایی در این حوزه داشته‌اند دیگر به بازداشتگاه‌ها نمی‌روند، پرونده برایشان تشکیل نمی‌شود و آنها را به دادگاه نمی‌فرستیم، بلکه جلسات آموزشی برای اصلاح رفتارشان برگزار می‌شود.»

در ماه‌های گذشته انتقاد از عملکرد قوه قضائیه و تعدد پرونده‌های قضائی بالا گرفته است. قوه قضائیه اعلام کرده که ایران از نظر سرانه پرونده‌های کیفری در میان ۲۸ کشور جهان از رتبه پنجم برخوردار است.

بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی عدم رعایت «حجاب شرعی» جرم پنداشته می‌شود. به موجب این ماده زنانی که بدون «حجاب شرعی» در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

به گفته رئیس پلیس تهران در سال جاری ۱۲۱ جلسه آموزشی در این حوزه برگزار شده و بیش از هفت هزار و۹۰۰  نفر در این کلاس‌ها آموزش دیده‌اند.

رحیمی گفت در حال حاضر پلیس علاوه بر تلاش برای ارتقای امنیت به دنبال انجام اقدامات اجتماعی برای اصلاح رفتار شهروندان و کاهش تخلفات و جرائم است.

به گفته او امروز بیش از صد مرکز مشاوره در پلیس پایتخت فعال هستند که با اقدامات خود توانسته‌اند در ۹ ماهه امسال بیش از ۶۲ هزار پرونده را به صلح  و سازش منجر کنند و اجازه ندهند این پرونده‌ها به دادگاه ارسال شود.

رئیس پلیس تهران افزود: «در حال حاضر روزانه هزاران نفر در پلیس، آموزش عمومی می‌بینند و به جای دستگیری مجرمانی که تخلفات و جرائمی را در سطح پایین مرتکب شده‌اند، آموزش‌هایی را برای اصلاح رفتارشان ارائه می‌دهیم.»

بر اساس قانون مجازات اسلامی عدم رعایت «حجاب شرعی» از جرایم «معاونت بردار» است. بنابر ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامی یکی از مصادیق بارز معاونت در جرم بحث، تهیه وسایل ارتکاب این جرم یعنی لباس‌هایی است که استفاده از آن به نظر جمهوری اسلامی خلاف شرع است. به همین جهت همواره تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان لباس‌های زنانه نیز تحت فشار و گاهی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

بر اساس آمار تأیید نشده‌ای که در سال‌های گذشته در رسانه‌های داخلی منتشر شده، دست‌‌کم ۶۷ درصد زنان ایرانی بدحجاب پنداشته می‌شوند.

طرفداران حجاب شرعی می‌گویند یکی از دلایل طلاق در ایران بدحجابی زنان است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.