رفتن به محتوای اصلی

افزایش قیمت بنزین و گاروئیل مجدداً در دستور کار مجلس قرار گرفت
29.12.2017 - 13:28

فرید موسوی، نماینده اصلاح‌طلب و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جمعه ۸ دی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است:

«مجلس پیش از این در برنامه ششم مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت داده بود. مهم میزان این افزایش و نحوه اجرای آن است. زیرا ما دهک‌هایی داریم که نمی‌توانند فشار تورمی را تحمل کنند و باید با اقدامات جایگزین فشار روی این افراد را کم کنیم که در این راستا مکانیزم و میزان تأثیر آن حائز اهمیت است.»

دو روز پیش فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که اعضای کمیسیون به افزایش قیمت بنزین رأی منفی داده‌اند. غلامرضا شرفی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی درباره دلایل مخالفت نمایندگان با تبصره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفته بود:

«هدف از افزایش قیمت حامل‌های انرژی این بود که درآمدهای حاصل از افزایش قیمت در بخش تولید هزینه شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. همچنین نمایندگان معتقد بودند که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مردم را تحت فشار قرار می‌دهد.»

اما اکنون تنها دو روز بعد از مخالفت کمیسیون انرژی با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل که ممکن است به ورشکستگی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و افزایش نرخ بیکاری و رکود بخشی از بازار بینجامد، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا می‌گوید چنانچه قیمت بنزین و گازوئیل افزایش پیدا کند بر دو شاخص اقتصادی «تورم» و «رشد اقتصادی» تأثیر می‌‌گذارد، اما دولت قصد دارد ۳۷ هزار میلیارد تومانی را که از طریق افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی نصیبش می‌شود در «بهسازی بافت‌های فرسوده»، «توسعه حمل و نقل عمومی» و «افزایش اشتغال» سرمایه‌گذاری کند و به این ترتیب ممکن است موفق شود پیامدهای زیان‌بار افزایش قیمت بنزین و گازوئیل را خنثی کند:

«درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید درست هزینه شود. در قانون هدفمندی قرار بود با افزایش درآمد بهره‌وری افزایش یابد، اشتغال بهبود پیدا کند و به تولید کمک شود. الان نمی‌توانیم شکست‌های گذشته را تکرار کنیم. جامعه تحمل این موضوع را ندارد.»

علاوه بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی، دولت بودجه یارانه‌های نقدی را به نسبت سال جاری ۱۹ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. اعتبار پیش‌بینی شده برای یارانه نقدی در سال آینده ۲۳ هزار میلیارد تومان است. آب هم گران شده: به ازای هر متر مربع آب آشامیدنی ۲۰ تومان. همچنین افزایش قیمت نوشابه و سیگار هم در سال آینده قطعی است. قیمت هر یک لیتر نوشابه داخلی ۱۰ درصد و هر یک لیتر نوشابه وارداتی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. در لایحه بودجه ۱۳۹۷ مالیات سیگار نیز ۱۳ درصد بیشتر خواهد شد. قیمت تخم‌مرغ به عنوان یکی از مهم‌ترین اقلام غذایی در سبد دهک‌های پایین جامعه دو برابر شده و قیمت نان هم در فاصله بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ [با در نظر گرفتن تورم] ۱۶۰ درصد گران شده، قیمت متوسط قند و شکر ۴۵ درصد و قیمت شیر ۳۹ درصد بالا رفته و گوشت قرمز و ماهی هم ۱۳ درصد گران‌تر شده‌اند. در همان حال حقوق کارکنان دولت فقط ۱۰ درصد افزایش یافته است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به افزایش قیمت کالاها در ایران گفته است:

«مجلس پیش از این در برنامه ششم مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت داده بود اما باید اقدامات جایگزین برای دهک‌هایی که نمی‌توانند فشار تورمی را تحمل کنند، انجام شود.»

او درباره این «اقدامات جایگزین» سکوت کرده اما گفته به اندازه کافی برای بحث و تصمیم‌گیری دراین‌باره وقت هست.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی پیش‌بینی کرده بود که قیمت بنزین به ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ تومان در هر لیتر افزایش پیدا کند و وزارت نفت هم اطمینان داده بود که هرآنچه از این طریق عاید دولت شود، «ریال به ریال» آن به خزانه واریز می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.