رفتن به محتوای اصلی

محمد‌رضا باهنر: خدا کند که تق و توق بانک‌های اصلی در نیاید
02.02.2018 - 13:20

کنگره "حزب همدلی مردم تهران" روز پنجشنبه ۱۲ بهمن (۱ فوریه) برگزار شد. محمدرضا باهنر در سخنرانی خود خطاب به شرکت کنندگان در این کنگره گفت که «باید برای چهل سالگی نظام به یک جمع‌بندی و ارائه کارنامه‌ای برسیم که واقعی باشد.»

باهنر که از "شجاعت اقرار به قصورها" سخن گفته بود، اذعان کرد که "کارهای انجام نشده و فهرست مطالبات به نتیجه نرسیده قاعدتا بلندتر و طولانی تر از فهرست کارهای انجام شده است."

او از جمله گفت: «متاسفانه ما یکسری از شاخص های به شدت منفی داریم به گونه ای که در ایران نظام امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی را درست کردیم و مجلس و انتخابات را قبول کردیم اما امروز در کشور حزب وجود ندارد.»

باهنر افزود که "بیش از ۳۰۰ حزب از وزارت کشور مجوز گرفته‌اند که بیشتر این‌ها در حد یک کاغذ در جیب یک آقا یا کیف یک خانم است."

معاون سابق مجلس ایران در توصیف "دستاوردهای جمهوری اسلامی" توانایی آن "برای تولید بمب اتم در طول دو ماه" را مثال آورد که به گفته او برجام این زمان را به یک سال افزایش داده است.

باهنر گفت: «در مذاکرات برجام آنان می‌دانند که نقطه گریز ما به بمب هسته‌ای یک سال است و در نانو و بایو وضعمان کمتر از هسته‌ای نیست.»

نظام اداری و رشد اقتصادی

چهره شاخص اصولگرایان سپس در ارزیابی خود از کارنامه "چهل سالگی انقلاب اسلامی" اذعان کرد که جمهوری اسلامی در ایجاد یک نظام اداری متفاوت ناموفق بوده است. او گفت: «ژاپن با ۱۵۰ میلیون جمعیت ۴۰۰ هزار نیروی اداری دارد و ما با ۸۰ میلیون جمعیت ۴ میلیون (شاغل) نظام اداری داریم.ما نظام اداری را نتوانستیم تغییر دهیم. امروز ضمن احترام به همه کارمندان دلسوز عرض می‌کنم که نظام اداری ما نظام پرهزینه، لخت، کم تحرک و کم فکر است.»

ارائه داده‌هایی در باره نرخ اندک رشد اقتصادی کشور در سال‌های پس از انقلاب نیز بخش دیگری از سخنرانی باهنر بود. او گفت: «تولید ناخالص داخلی ما در این مدت [۴۰ سال] ۲،۶ و جمعیت ما ۲،۴ برابر شده است و این یعنی اقتصاد سرانه ما تقریبا رشدی نداشته و زیر یک درصد بوده است.»

چهره شاخص اصولگرایان با ارائه شاخص‌هایی دیگری از وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و احتمال ورشکستگی دولت خبر داد: «یک زمان ما نفت می فروختیم و دولت خرج می کرد. از سال ۹۲ و ۹۳ (با تشدید تحریم‌ها) دولت شروع به فروش اوراق مشارکت کرد اما متاسفانه در سال ۹۵ ما اوراق مشارکت را برای حقوق کارمندها فروختیم و امسال اوراق می‌فروشیم که اوراق مشارکت قبلی‌ها را بدهیم این اگر کنترل نشود ۸ الی ۷ سال دیگر بدهی ما در اوراق مشارکت از کل بودجه دولت بیشتر می شود.»

او برخی از بانک‌های اصلی را نیز در آستانه ورشکستگی توصیف کرد و گفت: «خدا کند که تق و توق بانک‌های اصلی در نیاید چرا که این تراز برخی از این بانک‌ها قرمز است».

باهنر گفت از اینکه بخش‌هایی از مردم "بیچاره و گرفتار" هستند و «نان شب برای خوردن ندارند» احساس شرمندگی می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
خبرنامه گویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.