رفتن به محتوای اصلی

#اعتراضات_روز – از میان آن‌ها: اعتراض زن سرپرست خانواده در فیروزکوه
02.03.2018 - 13:44

وکیل دختران شین‌آباد: کاش یک دهم درصد یک اختلاس را به درمان این دختران اختصاص دهند

حسین احمدی‌نیاز، وکیل دادگستری پنج شنبه ۱۰ اسفند پس از دیدار با دختران معروف به «دختران شین‌آباد» نوشت از امروز فصل جدیدی از وکالت او در دفاع از این دختران آغاز خواهد شد.

دختران شین‌آباد بازماندگان حادثه آتش سوزی ۱۵ آذر ۹۱ در مدرسه روستای شین‌آباد از توابع پیرانشهر هستند. صبح آن روز بخاری نفتی مدرسه آتش گرفت و ۲۹ تن از ۳۷ دانش‌آموز مدرسه دچار سوختگی شدید شدند. آن آتش‌سوزی و بی‌توجهی‌های بعدی مسئولان به وضعیت قربانیان، زندگی دختران شین‌آباد و خانواده‌های آنان را برای همیشه دگرگون کرد.

احمدی‌نیازُ وکیل این دختران امروز عکسی از آنان منتشر کرد و نوشت کاش یک دهم درصد از یک اختلاس را به درمان این دختران اختصاص داده بودند:

«اگر یک دهم درصد یک اختلاس را به درمان این دختران ستمدیده اختصاص دهند آنان درمان خواهند شد اگرچه وضعیت روز اول را پیدا نخواهند کرد اما مرهمی بر دردهای آنان خواهد بود.»

راهپیمایی کارگران شرکت واحد با شعار: شهردار بالانشین، معضل ما رو ببین

کارگران و رانندگان شرکت واحد عضو تعاونی مسکن سپیدار ۲ و ۳ که  ۱۹ روز گذشته به طور مداوم مقابل شهرداری تجمع کرده‌ و پاسخی نگرفته بودند پنجشنبه ۱۰ اسفند مقابل شهرداری راهپیمایی کردند. در فیلمی که اتحادیه آزاد کارگران از راهپیمایی اعتراضی کارگران و رانندگان شرکت واحد منتشر کرده، آن‌ها شعار می‌دهند:

•             شهردار بالانشین، معضل ما رو ببین

اعتصاب کارگران شرکت برفاب در شهرکرد

کارگران کارخانه برفاب واقع در شهر کرد که ماه‌ها دستمزد معوقه دارند دست به اعتصاب زدند.

کارخانه برفاب تولیدکننده انواع یخچال و ‌‌فریزر، ماشین‌ لباس‌ شویی، آبگرمکن‌ها و بخاری‌های برقی است و ۱۴۰۰ تن در آن به کار اشتغال دارند.

پایگاه خبری کارخانه در توصیف رویکرد مدیریت و تولیدات آن نوشته است که هدف لذت‌بخش‌تر کردن زندگی و ایجاد «فصلی نو» است:

« برفاب می‌کوشد در همه‌ی فصل‌های سال، زندگی را برای مصرف‌کنندگان محصولات خود لذت‌بخش‌تر کند و فصلی نو را در صنعت لوازم خانگی رقم بزند. برفاب، فصلی نو».

در پی اعتصاب، مسئولان درهای کارخانه را بر روی کارگران بستند. ظاهرا رضایت و لذت کارگران در این رویکرد جایی ندارد.

تجمع سپرده‌گذاران توسعه البرز در کرج

سپرده‌گذاران موسسه مالی توسعه البرز در ادامه اعتراضات خود پنجشنبه ۱۰ اسفند مقابل استانداری البرز در کرج تجمع کردند. آن‌ها شعار می‌دادند:

•             برادرم به هوش باش مالباخته‌ایم نه اوباش.

فراخوان تجمع به مناسبت روز جهانی زن

در آستانه ۸ مارس روز جهانی زن، فراخوانی به تجمع مقابل وزارت کار در تهران منتشر شده است.

در فراخوان گردهمایی «زنان و مردان خواستار رهایی، عدالت و برابری» را خطاب قرار داده به تاثیر منفی بحران نظام سرمایه‌داری جهانی بر وضیعت زنان افزوده شده که زنان ایران با تبعیض و نابرابری‌های مضاعفی از جمله قوانین نابرابر در ازدواج، طلاق، ارث، حجاب اجباری و … روبرویند و به شهروندانی درجه دو تبدیل شده‌اند.

افزون بر این زنان از سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالیستی حاکم از جمله خصوصی‌سازی آسیب دیده‌اند. نویسندگان بیانیه در توصیف آسیب‌های اقتصادی به قراردادهای موقت، دستمزدهای بسیار اندک، نظارت‌های نفس‌گیر بر پوشش و رفتار، و محدود کردن خدمات عمومی -نظیر مهدکودک پس از بارداری- اشاره کرده و افزوده‌اند نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است و بیکاری در میان زنان دانش‌آموخته گسترده‌تر است.

اما زنان ایران هرگز هرگز پذیرندگان خاموشِ نابرابری و بی‌عدالتی نبوده‌اند و از هر فرصتی برای سازماندهی و مبارزهٔ جمعی بهره برده‌اند.

در همین راستا:

«ما جمعی از فعالان جنبش زنان در ایران بار دیگر با تأکید بر حق خود بر خیابان‌های شهر گرد هم می‌آییم و اعتراض خود را به نابرابری، بی‌عدالتی و شرایط نامساعد زنان به‌ویژه در بازار کار ایران فریاد می‌زنیم.»

نویسندگان بیانیه از «زنان و مردان برابری‌خواه از همهٔ آنانی که برای دستیابی به جهانی عادلانه‌تر می‌کوشند، از تمامی کارگران، معلمان، پرستاران، مربیان پیش‌دبستانی، بازنشستگان، دانشجویان، زنان خانه‌دار و از همهٔ فعالان جنبش‌های اجتماعی» خواسته‌اند در اجتماع  پنجشنبه ۱۷ اسفند برابر وزارت کار شرکت کنند.

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان و کارگران ساختمانی ارومیه

تصویری از اجتماع و راهپیمایی کارگران ساختمانی و بازنشستگان ارومیه منتشر شده است. معترضان پنجشنبه ۱۰ اسفند مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کرده‌اند.

حمله ماموران به دو دستفروش در تهران و قم

تصاویری از حمله خشونت‌آمیز ماموران شهرداری به دو دستفروش یکی در تهران و دیگری در قم منتشر شده است. به گفته شاهدان عینی در قم ماموران شهرداری با چاقو به دستفروشی که خربزه می‌فروخت حمله کرده‌اند. یکی از معترضان پرسید: پس دستفروشی نکند، چه کار کند، برود مواد بفروشد؟

فیلمی هم از جنگ و گریز ماموران با یک دستفروش در تهران منتشر شده. گفته می شود درگیری مربوط به چهار راه ولی‌عصر  تهران است و ماموران نیروی انتظامی با استفاده از گاز فلفل و ضرب و شتم، این دستفروش را دستگیر کرده اند.

ماموران راهداری، سرپناه و دکه یک زن سرپرست خانواده را ویران کردند

یک زن مسن سرپرست خانواده که به همراه  فرزندانش در گردنه «گدوک آش»  فیروز کوه در آلونکی زندگی و از طریق فروش آش به رهگذران هزینه زندگی خانواده را تامین می‌کند از تخریب خانه و وسایلش به شدت متاثر است. او می‌پرسد: به چه گناهی؟

ماموران ادراه راه به آلونک و دکه آش فروشی این زن حمله کردند. شیشه یخچالش را شکستند و ساختمان را تخریب کردند.

کارگران کارخانه «پارس میلنگ» سه ماه است حقوق نگرفته‌اند

کارگران کارخانه «پارس میلنگ» سازنده انواع میلنگ خودرو سه ماه دستمزد معوقه دارند. هزینه بیمه تامین اجتماعی گرچه از دستمزد کارگران کسر شده اما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و  دفاتر بیمه‌شان فاقد اعتبار است. تعدادی از کارگران هم که در آستانه بازنشستگی هستند در اثر نپرداختن سهم کارفرما بازنشسته نشده‌اند.

حدود ۲۲۰ کارگر این کارخانه ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند.

 

تجمع بازنشستگان معدن زغال سنگ البرز  در اعتراض به تعویق مطالبات

گروهی از بازنشستگان معدن زغال سنگ البرز مرکزی ۹ اسفند در اعتراض به تعویق مطالبات خود مقابل ساختمان امور بازنشستگی منطقه در شهر زیرآب مازندران تجمع کردند.

بازنشستگان معدن زغال سنگ البرز مرکزی هنوز مستمری بازنشستگی بهمن و اسفند و عیدی خود را دریافت نکرده‌اند و عدم پرداخت حق بیمه سبب شده قادر به استفاده از خدمات رفاهی و درمانی نباشند.

اعتصاب پرسنل آزمایشگاه بیمارستان رازی اهواز

پرسنل آزمایشگاه بیمارستان رازی اهوازدر اعتراض به ۶ ماه تعویق حقوق خود اعتصاب کرده‌اند. در متنی که آن‌ها در محل پذیرش بیماران نصب کرده‌اند آمده است:

•             پرسنل آزمایشگاه ۶ ماه است که حقوق نگرفته‌اند. از پذیرش بیماران معذوریم.

 

اعتصاب در کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در اعتراض به ۴ ماه تعویق دستمزد

فیلمی از اعتصاب ۹ اسفند کارگران روغن نباتی نرگس شیراز منتشر شده است. کارگران در اعتراض به چهارماه مزد معوقه و عدم پرداخت حق بیمه بمدت ۸ ماه اعتصاب کرده بودند. مسئولان از پاسخگویی به خواست کارگرانی که در آستانه نوروز با مشکلات معیشتی روبرویند خودداری کردند.

اعتراض کارگران پیمانی فاز ۱۲ پارس جنوبی به تبعیض و مطالبات معوقه

کارگران پیمانی فاز ۱۲ پارس جنوبی بندر کنگان که تحت مسئولیت تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری  سپگک هستند مطالبات معوقه دارند و به تبعیض میان کارگران پیمانی با کارگران رسمی معترضند. آن‌ها حق کمپ، عیدی و سنوات و پاداش نگرفته‌اند. وضعیت کمپ محل اقامت و غذای کارگران پیمانی به توصیف آنان اسف بار است. و بدلیل عدم امنیت شغلی در صورت اعتراض بسرعت اخراج می شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.