رفتن به محتوای اصلی

مذاکرات سه قدرت اروپایی با تهران درباره نقش ایران در خاورمیانه
02.03.2018 - 13:45

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه ۱ مارس/ ۱۰ اسفند گزارش داده است که سه قدرت اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) مذاکراتی را با تهران آغاز کرده‌اند. در این گفت‌وگوها مشکلات منطقه‌ای و نگرانی‌های غرب و همچنین اسرائیل و عربستان از نقش بی‌ثبات‌کننده‌ای که ایران در خاورمیانه ایفا می‌کند با مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی به بحث گذاشته می‌شود.

مقامات جمهوری اسلامی بارها یک‌صدا گفته‌اند که نقش آن‌ها در خاورمیانه و حضور نظامی ایران در کشورهایی مانند عراق و سوریه نه تنها بی‌ثبات‌کننده نیست، بلکه تروریسم را در این کشورها مهار کرده است.

به گزارش  رویترز، این گفت‌وگوها نخستین بار در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در اواسط فوریه سال جاری آغاز شد. در دور نخست این گفت‌وگوها، حمایت ایران از انصارالله یمن با محمد جواد ظریف و معاونان او به بحث گذاشته شد. اکنون دو دیپلمات اروپایی و یک مقام وزارت خارجه ایران که نام او هم افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که دور بعدی این گفت‌وگوها در ایتالیا آغاز می‌شود. یک دیپلمات بلندپایه اروپایی گفت‌وگوهای مونیخ درباره یمن را تأئید کرده و گفته است:

«ما در مونیخ گفتیم که انتظارمان از ایران در یمن چیست. آن‌ها هم پاسخ دادند که در یمن ظاهراً دخالتی ندارند. با این‌حال به نتایجی رسیدیم که ممکن است مذاکرات را پیش ببرد. ایرانی‌ها همکاری بسیار خوبی دارند. اما یک گفت‌وگوی مثبت به این معنی نیست که حاصل ملموسی داشته باشد.»

بحث بر سر حمایت جمهوری اسلامی از بشار اسد، حمایت سپاه قدس از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و لبنان و ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن است. در اثر این فعالیت‌ها ایران در صنعا، بغداد، دمشق و لبنان، چهار پایتخت عربی صاحب نفوذ شده است. این موضوع برای ریاض و تل‌آویو و واشنگتن قابل تحمل نیست.

رهبر جمهوری اسلامی ایران ظهر پنجشنبه ۱ اسفند در دیدار با وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه، از بشار اسد به عنوان «یک چهره مبارز و مقاوم بزرگ» یاد کرده است. یکی از موانع صلح در سوریه، برکناری اسد از ریاست جمهوری عربی سوریه و حمایت بی‌دریغ ایران از اوست.

در در دور بعدی مذاکرات سه کشور اروپایی با تهران، حمایت ایران از حزب‌الله در جنوب لبنان و در جنوب سوریه به بحث گذاشته می‌شود.

همزمان با آغاز گفت‌وگوها درباره نقش ایران در خاورمیانه، مقامات آمریکایی و اروپایی در نظر دارند ۱۵ مارس سال جاری در برلین «بند غروب» توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و همچنین نحوه نظارت بر برنامه موشکی ایران را به بحث بگذارند. ایران در این گفت‌وگوها شرکت ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.