رفتن به محتوای اصلی

عملیات قاسم سلیمانی در انتخابات پارلمانی عراق
04.03.2018 - 13:38

مختار هوشمند - ایران وایر

توجه به چنین سوژه ای سابقه دار است. سال ۲۰۱۰ وقتی "ائتلاف العراقیه" به رهبری ایاد علاوی، در انتخابات پارلمانی اکثریت آرا را کسب کرد، این ایران بود که مانع از تشکیل دولت توسط این ائتلاف شد. "ایاد علاوی" پس از ناکامی در تشکیل دولت، اعلام کرد که جمهوری اسلامی مانع از نخست وزیری وی شده است. دخالت ایران علاوه بر ناکام گذاشتن علاوی و ائتلاف العراقیه، موجب به قدرت رسیدن ائتلافی شیعی شد که "نوری مالکی" در صدر آن قرار داشت.

دوران قدرتمندی مالکی چندان طولانی نبود و او با رضایت ایران و متاثر از فشارهای سیاسی داخلی، در سال 2014 پست نخست وزیری عراق را به هم حزبی خود "حیدر عبادی" واگذار کرد، سیاستمداری که چون مالکی متعلق به یک جریان سیاسی به نام "حزب الدعوه" بودند و از سال ها پیش، رابطه نزدیکی با جمهوری اسلامی داشتند و دارند.

حیدر عبادی نسبت به نوری مالکی کمتر تحت نفوذ ایران قرار دارد و تلاش کرده است رابطه خوبش با گروه های سنی عراق و کشورهای عربی را حفظ کند.

از سوی دیگر، طی چند سال گذشته اختلاف میان عبادی و مالکی بیشتر و عمیق تر شده است و همینک که احزاب و گروههای عراقی خود را برای انتخابات پارلمانی آماده می کنند اختلافات میان این دو به اوج خود رسیده است.

این اختلافات موجب شد که حزب الدعوه به صورت یک ائتلاف در انتخابات پارلمانی عراق شرکت نکند. این حزب در بیانیه‌ای که شامگاه شنبه ۱۳ ژانویه منتشر کرد، اعلام کرده است: « حزب الدعوه ضرورتی برای مشارکت با نام خود در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ نمی‌بیند ولی تمام توان خود را برای پتشیبانی از افراد مخلص و فهرست‌های ملی به کار خواهد بست و دست اعضا و هواداران خود را برای انتخاب فهرست‌ها و ائتلاف‌های سیاسی ثبت‌نام شده، باز می‌گذارد».

رهبر حزب الدعوه، نوری مالکی است و در این میان، حیدر عبادی که نمی خواست در لیستی زیرمجموعه حزب الدعوه باشد، لیستی با عنوان «نصر» تدارک دیده و در انتخابات شرکت کرده است. «حزب ملی الحکمه» به رهبری "عمار حکیم" و ائتلاف "فتح المبین"به رهبری هادی عامری ابتدا به این لیست پیوسته بودند ولی پس از مدتی تصمیم گرفتند به صورت مستقل در انتخابات شرکت بکنند. لیست «فتح المبین» هادی عامری از 21 گروه تشکیل شده که مهمترین آنها "عصائب اهل الحق"، "کتائب سید الشهدا"، گروه "النجبا" و "مجلس اعلی" می باشند که بیشترین حرف شنویی را از جمهوری اسلامی دارند.

در واقع پیوستن "الفتح" به لیست انتخاباتی حیدر عبادی پیشنهاد جمهوری اسلامی بود تا شاید بتواند از این طریق عبادی را بیشتر به خود جذب کند ولی به نظر می رسد حیدر عبادی به اندازه کافی به پیشنهادهای آنان توجه نکرده و به همین جهت راه خود را جدا کردند.

این جدایی از یک نظر دیگر هم حائز اهمیت است. هادی عامری، چهره ارشد الفتح و یکی از نزدیک ترین چهره ها به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس می کوشد که نخست وزیر آینده عراق باشد و پیروزی ائتلاف الفتح می تواند مقدمه این حرکت باشد.

او علاوه بر حمایت ویژه ایران، به سبب موقعیت نظامی اش در میان برخی گروه های شیعه محبوب است. او مهم ترین شبه نظامی است که نیروی حشد الشعبی را فرماندهی می کند و در بیرون راندن داعش از عراق نقش داشته اند.

این گروه به طور طبیعی از حمایت سپاه قدس ایران برخوردار است و در روزهای گذشته، اخباری از تلاش های ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق برای تقویت موقعیت این ائتلاف منتشر شده است. ایرج مسجدی، پیش از اینکه سفیر ایران در عراق باشد، مشاور عالی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بود.

سومین ائتلاف مهم «دولت قانون» نام دارد، به رهبری نوری مالکی. او نیز مانند حیدر عبادی پشتیبانی برخی اعضای حزب الدعوه عراق را به همراه دارد ولی چشم امید به سوی کردها نیز دوخته است. در ماه های اخیر تحت تاثیر حاشیه های رفراندوم و تسلط دوباره نیروهای عراقی بر بخش هایی از کردستان، روابط کردها با دولت مرکزی و شخص حیدر عبادی به سردی گرائیده است. در فضای انتخاباتی این روزها، در حالی که حیدر عبادی سعی کرده کنترل دوباره مناطق کردنشین و تحریم های دولتش علیه اقلیم را به رزومه تبلیغات انتخاباتی خود بیافزاید، نوری مالکی با انتقاد از سیاست های دولت عبادی علیه اقلیم کردستان، تلاش می کند نظر کردها را به سوی خود جلب کند.

یک گروه مهم دیگر که می تواند در انتخابات آینده عراق نقش ایفا کند، گروه مقتدا صدر است که به جریان صدر مشهور است. او در این دوره از انتخابات به عنوان یک گروه یا ائتلاف شیعی وارد نشده و در پیوند با گروه هایی چون حزب کمونیست عراق است ولی اگر خود مقتدا صدر هم شانسی برای رسیدن به قدرت نداشته باشد، ائتلاف او با هر گروه دیگری را باید سرنوست ساز و تعیین کننده دانست. او در ماه های اخیر با فاصله گرفتن از ایران، به عنوان یکی از مخالفان مهم سیاست های جمهوری اسلامی در عراق شناخته می شود.

پنجمین گروه مهم اما «ائتلاف الوطینه» است به رهبری ایاد علاوی که اگرچه شعارهایش را بر مبنای ملی گرایی و پرهیز از طایفه گرایی قرار داده ولی در عمل مهم ترین گروه سنی فعال در انتخابات عراق محسوب می شود. ائتلاف «قرار عراق» به رهبری اسامه نجیفی، دیگر بازیگر مهم اهل سنت عراق در انتخابات آینده است.

در کشاکش شکل گیری آرایش طیف های مختلف، همانگونه که انتظار می رفت، مهم ترین سوژه انتخاباتی، دخالت ایران در انتخابات عراق و قدرت گرفتن چهره ها و گروه های سیاسی است که زیر پرچم شبه نظامیان حشد الشعبی رشد کرده اند. رقبای ایران در عراق امیدوارند با حمایت از حیدر عبادی بتوانند مانع از پیروزی حداکثری ایران در انتخابات پارلمانی عراق شوند.

نکته جالب اینکه نام ائتلاف تحت رهبری شبه نظامیان نزدیک به ایران شبیه عملیات «فتح المبین» است که سال ۶۱ در جنگ ایران و عراق علیه عراق طراحی شد. این عملیات را متخصصان نظامی ایران نقطه عطف طراحی و اجرای عملیات های بزرگ توصیف کرده اند. ۳۵سال پس از آن عملیات، ایران می کوشد در میدان انتخابات پارلمانی عراق یک «فتح المبین» دیگر داشته باشد، عملیاتی که اگر موفق شود، می تواند مقدمه عملیات های بزرگ سیاسی دیگر ایران در عراق باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.