رفتن به محتوای اصلی

حمایت آمریکا از ترزا می در برابر روسیه
سفیر روسیه هر گونه دخالت کشور خود در این ماجرا را رد کرد
15.03.2018 - 11:16

دولت آمریکا در ارتباط با پرونده سوءقصد به جان جاسوس روس در بریتانیا پشتیبانی خود از تصمیمات ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در مقابل روسیه را اعلام کرد.

دفتر ریاست جمهوری آمریکا در واشنگتن گفته است که ایالات متحده با ارزیابی بریتانیا مبنی بر این که روسیه در پشت این حمله قرار دارد، هم‌نظر است و تصمیم ترزا می برای اخراج ۲۳ دیپلمات روس از خاک بریتانیا «پاسخ مناسبی» است.
بریتانیا، روسیه را متهم کرده که با سوءقصد به جان یک جاسوس دوجانبه به نام سرگئی اسکریپال، او را در خاک بریتانیا مسموم کرده. ترزا می در سخنانی که روز چهارشنبه در مجلس عوام ایراد کرد، اعلام کرد که ۲۳ دیپلمات روس در واکنش به این سوءقصد از خاک این کشور اخراج می‌شوند. علاوه بر این بریتانیا اعلام کرده که هیأت بلندپایه‌ای را به جام جهانی فوتبال که در تابستان سال آینده در روسیه برگزار می‌شود، اعزام نخواهد کرد.
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در نشست فوق‌العاده شورای امنیت در این‌باره روسیه را مسئول حمله به این جاسوس سابق دانست. او از سازمان ملل خواست تا «اقدامات مشخص فوری» اتخاذ کند.
فرانسه در این زمینه محتاطانه برخورد کرده است. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور از این‌که روسیه را عامل این حمله بداند پرهیز کرد. او در دیدار با هایکو ماس، وزیر خارجه جدید آلمان در پاریس گفت در ساعات آتی «در بالاترین سطح» برای هماهنگی در واکنش به این موضوع با مقام‌های بریتانیایی گفت‌وگو خواهند کرد. فردا (پنج‌شنبه) امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با ترزا می دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

واسلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل هر گونه دخالت کشور خود در این ماجرا را رد کرد و خواستار افشای مدارک ادعایی شد. روسیه در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد و می‌تواند هر قطعنامه‌ای را رد کند.
سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله و دختر ۳۳ ساله‌اش جولیا ۴ مارس / ۱۳ اسفند روی یک نیمکت در پارکی در شهر کوچک سالیزبوری از هوش رفته بودند که به بیمارستان منتقل شدند. اسکریپال که با بخش امنیتی ارتش روسیه همکاری می‌کرد، اطلاعاتی را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا قرار داده بود که لو رفت و در روسیه به زندان محکوم شد اما در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد. این دو هم‌اکنون در بیمارستان بستری هستند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.
به‌گفته بریتانیا در این حمله از ماده‌ای سمی از گروه عصبی «نویچوک» استفاده شده که ارتش شوروی آن را در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی توسعه داده است.
ترزا می افزون بر اقدامات تنبیهی که در قبال روسیه انجام خواهد شد از جمله کنترل مرزها را شدت بخشیده و از احتمال مسدودسازی دارایی‌ها مقام‌های روسیه سخن گفته است. وزارت خارجه روسیه تهدید کرده است دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد که به‌زودی اعمال خواهد شد.
وزارت خارجه روسیه پنجشنبه ۱۵ مارس اعلام کرده که کرملین به زودی پاسخ مناسبی به اخراج دیپلمات‌های روس از خاک بریتانیا خواهد داد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری که پنجشنبه ۱۵ مارس در مسکو برگزار شد، بریتانیا را متهم کرد که از همکاری لازم و ارائه اطلاعات ضروری برای روشن شدن موضوع خودداری کرده است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز خواستار همکاری و شفافیت کامل روسیه برای روشن شدن این حمله سمی شده است: «ما یافته‌های دولت بریتانیا را بسیار جدی می‌گیریم و مجرمان باید پاسخگو باشند.»
دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز گفته است که این حمله موضوع نشست سران اتحادیه اروپا در هفته آینده خواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.