رفتن به محتوای اصلی

چگونه دو پادشاهی خلیج‌فارس می‌خواستند در کاخ سفید نفوذ کنند؟
29.03.2018 - 13:06

جورج نادر، مشاور سیاسی حکومت امارات متحده عربی، و الیوت برویدی، جانشین مدیر مالی کمیته ملی جمهوری‌خواهان و صاحب شرکت امنیتی “سیرکنس” است که صدها میلیون دلار قرارداد با امارات متحده عربی دارد.

صدها صفحه از مکاتبات میان این دو نفر نشان می‌دهد که تلاشی فعالانه برای تأثیرگذاری بر ترامپ به نفع این دو حکومت سلطنتی ثروتمند حاشیه خلیج فارس در جریان بوده است.

مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های این دو نفر عبارت بوده‌اند از: تلاش و فشار به کاخ سفید برای کنار گذاشتن وزیر خارجه، رکس تیلرسون و حمایت از رویکردهای جنگ‌طلبانه در برابر ایران و قطر.

آنها همچنین بارها تلاش کرده‌اند تا رئیس جمهور آمریکا را متقاعد سازند تا با رهبر امارات متحده عربی بیرون از کاخ سفید و به طور خصوصی ملاقات کند.

تیلرسون هفته گذشته از کار برکنار شد، و ترامپ نهایتاً رویکرد سرسختانه‌تری را در قبال ایران و قطر در پیش گرفت.

مهار آقای رئیس

جورج نادر، الیوت برویدی مسئول مالی کمیته ملی جمهوری‌خواهان را به امید انعقاد قراردادهایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار تطمیع کرده و قول داده تا زمینه توافق‌نامه‌ای به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار را میان او و امارات متحده عربی فراهم سازد. او با تملق و چاپلوسی به برویدی گفته که «شما چقدر خوب می‌توانید رئیس را مهار و مدیریت کنید» (اشاره مستقیم به ترامپ) و افزوده که حاکمان عربستان سعودی و امارات از نقش ارزنده برویدی برای کمک به آنها آگاه هستند.

در اسنادی که در اختیار نیویورک‌تایمز قرار گرفته، فرآیند تطمیع و همراه ساختن برویدی کاملاً روشن و مشخص است. این اسناد نمونه‌ای به دست می‌دهند از اینکه چگونه دو کشور سلطنتی عربی حاشیه خلیج فارس در پی تأثیرگذاری بر کاخ سفید و دونالد ترامپ بوده‌اند. به نقل از منابع آگاه، به سبب همکاری با بازپرس ویژه رابرت مولر، به نادر مصونیت اعطا شده است.

یک شخص مطلع گفته که نادر هم‌اکنون از خارج از کشور برای ادای شهادت فراخوانده شده است. بازپرسان مولر قبلاً هم از شاهدان درباره رابطه نادر با اعضای ارشد دولت ترامپ و نقش احتمالی آنها در به جریان انداختن پول اماراتی‌ها برای اثرگذاری بر سیاست‌های ترامپ پرسیده بودند؛ خود همین البته نشانه‌ای است مبنی بر اینکه دامنه تحقیقات بر نقش پول‌های خارجی در سیاست‌های دولت ترامپ گسترده‌تر شده است.

این اسناد همچنین شواهدی به دست می‌دهند از اینکه نادر خود نقش میانجی برای ولیعهد سعودی محمد بن سلمان را بازی کرده است.

وکیل نادر حاضر به ارائه توضیحات در این خصوص نشده است. دو نفر از افراد نزدیک به برویدی نیز گفته‌اند که او با بازرس ویژه در این خصوص هیچ تماسی نداشته است. برویدی در بیانیه‌‌ای رسمی اعلام کرده که تلاش‌های او «به قصد تقویت امنیت ملی ایالات متحده در هماهنگی کامل با حکومت ایالات متحده بوده است.» او همچنین افزوده «همواره قویاً اعتقاد داشته‌ام که باید با ایران و افراطی‌های اسلامی با هماهنگی کامل با دوستانمان در جهان عرب مقابله کنیم.»

این اسناد که شامل مجموعه‌ای از ایمیل‌ها، پیشنهادهای تجاری و قراردادهاست، توسط گروهی ناشناس که منتقد سیاست‌های خارجی مورد حمایت برویدی در خاورمیانه است، منتشر شده است. تایمز کپی برخی از این ایمیل‌ها را به نماینده برویدی نشان داده، اما او در پاسخ گفته که نمی‌تواند صحت همه آنها را تأیید کند.

سخنگوی برویدی گفته که معتقد است این اسناد را هکرهایی ربوده‌اند که برای قطر کار می‌کنند. لی ولوکسی وکیل برویدی در نامه‌ای به سفارت قطر نوشته «اکنون شواهد انکارناپذیری حاکی از دخالت قطر در این حملات غیرقانونی داریم؛ این شواهد نشان می‌دهد که قطر علیه شهروندان ایالات متحده درون مرزهای آمریکا جاسوسی می‌کند.»

جوش دادن یک رابطه

این دو شخصیت ابتدا در جریان مراسم معارفه و سوگند ترامپ با یکدیگر ملاقات کردند. برویدی ۶۰ ساله، حامی مالی دیرین جمهوری‌خواهان، حیات حرفه‌ای خود را در سمت یک حسابدار آغاز کرد و سپس مدیر سرمایه‌گذاری در “گلن بل” شد.

جورج نادر، ۵۸ ساله، یک شهروند آمریکایی لبنانی‌تبار است که پیش‌تر اداره مجله “میدل ایست اینسایت” را به عهده داشت. او همچنین در دوران کلینتون فرستاده غیررسمی به سوریه بوده و بعدتر با معاون وقت رئیس جمهور، دیک‌ چنی، کار کرده است.

این دو شخصیت به سرعت با یکدیگر دوست شدند و ایمیل‌هایی در خصوص قراردادهای بالقوه‌ای رد و بدل کردند که می‌توانستند میان شرکت “سیرکنس” با امارات متحده عربی و عربستان سعودی منعقد گردد؛ آنها همچنین راجع به اهداف عربستان سعودی و امارات در واشنگتن به تبادل نظر پرداختند، اهدافی مثل ترغیب حکومت ایالات متحده به اقدام علیه اخوان‌المسلمین یا اعمال فشار بر کشورهای منطقه مثل قطر.

بنا بر اسناد به‌دست‌آمده، آنها در نخستین ماه‌های فعالیت ترامپ به موفقیتی اشاره می‌کنند که در تلاش برای ناکام ساختن آن پترسون برای رسیدن به جایگاهی عالی‌رتبه در پنتاگون به دست آورده‌اند. آن پترسون سفیر سابق آمریکا در قاهره بود و برای مدتی طولانی به سبب رابطه دوستانه‌‌اش با محمد مرسی، آماج حملات امارات و عربستان سعودی بود.

عربستان و امارات روابط گرمی با دولت ترامپ دارند. و او از پادشاهی‌های عربی حاشیه خلیج فارس در تقابل با دولت و وزیران کابینه‌اش دفاع می‌کند؛ این جانبداری به ویژه در مناقشات منطقه‌ای علیه قطر به اوج رسید. دونالد ترامپ همچنین در هماهنگی با عربستان سعودی و امارات و به رغم خواست کابینه خود و اوباما موضعی خصمانه‌تر در قبال ایران اتخاذ کرده و تهدید کرده که برجام را بر هم می‌زند.

در ۲۵ مارس برویدی ایمیلی به نادر ارسال کرده و در آن پیشنهاد کرده کارزاری برای لابی‌گری علیه قطر و اخوان‌المسلمین راه انداخته شود. کل هزینه این کارزار پیشنهادی حدود ۱۲.۷ میلیون دلار بوده است.

نادر بودجه‌ای ۲.۷ میلیون دلاری به منظور «مشاوره، بازاریابی و سایر خدمات مشاوره‌ای» فراهم کرده و ظاهراً این مبلغ را برای تأمین هزینه کنفرانس‌های دو اتاق فکر در واشنگتن، یعنی مؤسسه هادسون و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، به برویدی پرداخت کرده است.

خط مشی مؤسسه هادسون به گونه‌ای است که اعطای کمک از حکومت‌های خارجی غیردموکرات را قبول نمی‌کند، و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز کمک هیچ حکومت‌ خارجی‌ای را نمی‌پذیرد؛ بنابراین نقش نادر به عنوان مشاور کشور امارات متحده عربی در کمک به این مؤسسه‌ها می‌تواند مناقشه‌برانگیز باشد.

این بنیاد در بیانیه‌ای اعلام کرده که برویدی در سال ۲۰۱۷ به آنها برای تأمین هزینه مالی کنفرانسی درباره قطر و اخوان‌المسلمین مراجعه کرده است. «مطابق خط مشی بنیاد از او پرسیدیم که آیا حامیان مالی این کنفرانس به حکومت‌های خارجی وابسته‌اند یا خود قراردادهایی تجاری در منطقه خلیج دارند، و او نیز در پاسخ گفته است که نه».

اسناد نشان می‌دهد که شرکتی اماراتی به نام GS –که مدیریت آن به عهده نادر است– به شرکتی به نام “خیمان” در ونکوور، در بریتیش کلمبیا –تحت مدیریت برویدی— این وجه را پرداخت کرده است. یکی از افراد نزدیک به برویدی گفته که پول به درخواست نادر از طریق یک شرکت کانادایی منتقل شده است.

اسناد همچنین نشان می‌دهد که وکیل برویدی با او درباره توافقی صحبت کرده که بنا به آن نادر به پاس خدماتش در سود حاصل از فعالیت‌های تجاری شرکت‌ برویدی (یعنی شرکت امنیتی “سیرکنس”) سهیم می‌شود.

برویدی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که نادر «نه سهامدار، نه مدیر، و نه کارمند هیچ یک از شرکت‌های من نیست، وبه این دلیل هیچ پولی به او پرداخت نشده است».

پیوندهای تأثیرگذار

چند ماه بعد و زمانی که برویدی برای دیداری در اتاق بیضی‌شکل کاخ سفید با ترامپ آماده می‌شده، نادر به او اصرار کرده تا مقدمات جلسه‌ای خصوصی در خارج از کاخ سفید بین ترامپ و ولیعهد امارات محمد بن زاید را (که به او با لفظ «دوست» اشاره شده) فراهم کند.

نادر در تاریخ اول اکتبر به برویدی نوشته است «به او بگو که دوستمان می‌خواهد در اولین زمان ممکن و به شکل غیررسمی در نیوجرسی یا کمپ‌دیوید با تو ملاقات کند»؛ او همچنین اضافه کرده است: «برای بار چندم می‌گویم، اگر شرایط مهیا بود لطفاً تلاش کن تا وقتی که آنجا هستی برنامه این ملاقات بین دوستمان و ترامپ نهایی شود.»

طبق گزارشی که برویدی به نادر فرستاده، شش روز بعد برویدی مطابق این توصیه عمل کرده است و مکرراً به ترامپ اصرار کرده تا با ولیعهد امارات در جایی بیرون کاخ سفید در نیویورک یا نیوجرسی دیدار کند، ولی مشاور امنیت ملی ترامپ ژنرال مک ماستر این درخواست را رد کرده است.

همچنین در گزارش مربوط به ملاقات اتاق بیضی‌شکل در تاریخ ۶ اکتبر آمده که برویدی شخصاً به ترامپ اصرار می‌کند تا تیلرسون را اخراج کند، چرا که تیلرسون آنقدر که باید در برابر ایران و قطر سختگیرانه رفتار نمی‌کند.

به رغم روابط نزدیک میان کاخ سفید و این دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس، به تناوب رابطه میان آنها قطع شده است. در ماه ژانویه نادر به دوستش ایمیل زده و درخواست حساس دیگری را مطرح کرده است: رهبر امارات از ترامپ خواسته تا او طی تماسی تلفنی با ولیعهد عربستان سعودی تلاش کند تا پیامدهای منفی به‌وجودآمده به خاطر انتشار کتاب «آتش و خشم» مایکل وولف را حل و فصل کند. مطابق تصویری که در این کتاب از دونالد ترامپ داده شده، او نگاه بدی نسبت به ولیعهد عربستان سعودی دارد.

چند روز بعد نادر به دوست خود نوشته که در حال برنامه‌ریزی برای سفری به ایالات متحده است. برویدی ترتیبی اتخاذ کرده تا نادر در جشن سالگرد ورود ترامپ به کاخ سفید در فلوریدا شرکت کند، و با هم درباره سفری به عربستان سعودی برای تشویق ولیعهد قدرتمند و جوان به انعقاد قراردادی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار با شرکت برویدی به مشورت بپردازند.

ولی این برنامه‌ها همگی ناکام مانده‌اند. در جریان همین سفر بود که جورج نادر در فرودگاه دالاس با مأمورانی از اف بی آی ملاقات کرد که کارمند مولر بودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.