رفتن به محتوای اصلی

ردپای سربازان گمنام امام زمان در سریال پایتخت
03.04.2018 - 12:53

ردپای سربازان گمنام امام زمان در سریال پایتخت
در مراسم ختنه سوران سرود «آمریکا، آمریکا» خواننده می‌شود و مهمانان «مرگ بر آمریکا» می‌گویند
یکشنبه, 1 آوریل 2018
شیما شهرابی
مردی که روی موتورش تابلوی «ختنه؛ بدون درد و خونریزی» زده و پسر بچه‌های روستا را ختنه می‌کند، شبیه ترامپ گریم شده و او را «عمو ترامپ» صدا می‌زنند. در مراسم ختنه سوران سرود «آمریکا، آمریکا» خواننده می‌شود و مهمانان «مرگ بر آمریکا» می‌گویند، توی هواپیما از قانون منع مهاجرت ترامپ می‌گویند و به او فحش می‌دهند. به پسر جوانی که موهایش را طلایی کرده، لقب «زن ترامپ» می‌دهند. ناامنی کشورهای منطقه به واسطه حضور داعش مطرح و از دختر بچه‌های ١٤ ساله خواستگاری می‌شود ...
این‌ها بخش‌هایی از سریال پرمخاطب «پایتخت ٥» است که به مناسبت نوروز از صداوسیمای ملی ایران پخش می‌شود. این سریال در ٤ سری گذشته زندگی یک خانواده ساده روستایی با چاشنی طنز موقعیت و با نقبی به مسائل روز اجتماعی از جمله محیط زیست، بیکاری و... روایت کرده است. در «پایتخت ٥ نگاه حاکمیت و موضع تندروها به مسائل سیاسی و اجتماعی به شکلی گل درشت تبلیغ می‌شوند، موضوعی که بی ارتباط با اسپانسر این سریال نیست. در تیتراژ ابتدایی سریال با خط درشت نوشته شده: سازمان سینمایی «اوج» تقدیم می‌کند. سازمانی که این روزها رد پایش در بسیاری از پروژه‌های بزرگ فرهنگی و هنری دیده می‌شود. از تهیه پوستر تا انتشار آلبوم موسیقی با صدای پرویز پرستویی، از تهیه کنندگی فیلم‌های پرخرج سینمایی تا سریال نوروزی «پایتخت ٥» .
یک منبع مطلع به «ایران وایر» می‌گوید: «خیلی از کارگردانان و تهیه‌کننده‌های تلویزیون دوست دارند «اوج» تهیه کننده‌شان باشد. طبیعی است چون هم دستمزدها بیشتر می‌شود و هم پول‌ها را زودتر از سازمان می‌دهد. صداو سیما الان یک سازمان ورشکسته مقروض است که به بسیاری از تهیه‌کننده‌ها بدهکار است اما وقتی پای اوج در میان باشد، این حرف‌ها نیست.»
نام سازمان هنری رسانه‌ای اوج البته در بسیاری از پروژه‌های پرحاشیه هم حضور داشته. اولین بار وقتی پای سازمان هنری رسانه‌ای اوج به میان امد که بیلبوردهای صداقت امریکایی در بحبوحه مذاکرات برجام شبانه سر از خیابان‌های تهران درآوردند. بیلبوردهایی با مجموعه تصاویری که نشان از بی‌اعتمادی به آمریکایی‌ها داشت. مثلا در تعدادی از این مجموعه تابلوها طرف ایرانی و آمریکایی مذاکره کننده در دو طرف میز مذاکره نشان داده شده بودند؛ با این تفاوت که طرف آمریکایی بر خلاف ظاهر دیپلماتیک خود در روی میز، اسلحه ای به سمت طرف ایرانی نشانه رفته است. در برخی از این تابلوها نیز طرف آمریکایی مذاکره کننده همراه خود و در کنار میز، سگ وحشی و کیف تجهیزات نظامی در اختیار داشت.
بعد از نصب این بیلبوردها در شهر و اظهار بی خبری سازمان زیباسازی شهرداری، نام موسسه موج مطرح شد، موسسه‌ای که مسئولیت آن را یک جوان سی و چند ساله به نام احسان محمد حسنی بر عهده دارد. او همانوقت در گفت‌و گو با رسانه‌ها ادعا کرد موسسه «اوج» یک موسسه مردم‌نهاد است. او ریاست فرهنگسرای پایداری و معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را هم بر عهده داشته است.
هنوز ماجرای بیلبوردها داغ بود که یک ویدئو کلیپ جنجالی از امیر تتلو منتشر شد. تتلو که یکی از پر حاشیه‌ترین خواننده‌های زیرزمینی بود و بارها برای گرفتن مجوز برای انتشار آلبوم‌هایش اقدام کرده بود اما پذیرفته نشده بود، این بار روی ناو ارتش آهنگی درباره انرژی هسته‌ای خواند. مضمون این ترانه به یکی از اصلی‌ترین شعارهای تندروهای حکومت درباره برجام اشاره می‌کرد: «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست.»

در تیتراژ این کلیپ از ارتش جمهوری اسلامی تشکر شده بود اما چندی بعد فرمانده نیروی دریایی ارتش در مصاحبه‌ای عنوان کرد که مجوز ساخت این کلیپ را موسسه اوج و به نام امیر حسین مقصدلو گرفته بود. نام اصلی تتلو: «زمانی که از ما اجازه خواستند ایشان را به نام امیرحسین مقصودلو معرفی کردند و من کاری از ایشان ندیده بودم.» سال۹۴ هم انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» موسسه اوج که ابتدا در جشنواره فیلم عمار شرکت کرد و بعد در شبکه مجازی منتشر شد، واکنش‌های زیادی در پی داشت. این انیمیشن روایت کودکانی روستایی بود که با دیدن فرفره در دست یک کودک فرنگی تصمیم می‌گیرند فرفره بسازند و بعد از ساخت فرفره متوقف نمی‌شوند و مدام به ساختن اسباب بازی‌های دیگر می‌پردازند. شخصیت‌های داستان به‌گونه‌ای طراحی شدند که ماجرای آنها شبیه به عملکرد سه دولت پیاپی در موضوع هسته‌ای ایران است.
اداره‌کنندگان موسسه اوج چه کسانی هستند که به راحتی تتلو را روی ناو ارتش می‌برند و شبانه در خیابان‌ها بیلبورد می‌زنند؟ این سوال بسیاری از اصحاب رسانه بود. سوالی که درسایت رسمی این موسسه هیچ جوابی به آن داده نشده اما سال۹۳ سردار رمضان شریف؛ مدیر روابط عمومی سپاه پاسداران به طور تلویحی به آن پاسخ داد: «موسسه اوج از همان آغاز جهت گیری معینی را برای فعالیت در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و بیداری اسلامی اعلام کرد که هر سه حوزه چسبندگی خاصی با حوزه فعالیت های سپاه پاسداران دارد. از این منظر بدون همکاری تنگاتنگ و حمایت های نهادهایی مانند سپاه و ارتش این فعالیت به ثمر نمی رسید.» او در بخش دیگری از حرف‌هایش به «مهر» گفته بود: «این موسسه به اعتبار نوع تعریفی که از فعالیت های خود داشته توانسته بیشتر از امکانات حمایتی سپاه بهره مند شود.» احسان محمد حسنی البته آن زمان سکوت کرد و ترجیح داد موسسه تحت نظارتش همان سازمان مردم نهاد باقی بماند اما بهمن ماه امسال در اختتامیه هم‌اندیشی سینمای انقلاب گفت: « افتخار می کنم پول تولیدات خودمان را از سپاه می گیرم نه از سفارتخانه‌های حامی داعش.»
یک کارشناس علوم سیاسی ساکن ایران به «ایران وایر» می‌گوید: «سپاه قدرت زیادی دارد اما روی عموم مردم اثرگذاری ندارد. در حقیقت آن‌ها نتوانسته‌اند با رسانه‌هایی مثل فارس یا وطن‌امروز با مردم طبقه متوسط و جوانان ارتباط برقرار کنند و روی آن‌ها به لحاظ تفکرات سیاسی و اجتماعی اثر بگذارند. موسسه «اوج» قرار است این خلا را پر کند.» به عقیده او موسسه «اوج» پروژه‌هایی را انتخاب می‌کند که می‌داند مخاطب خودش را دارد: «مثلا امیر تتلو طرفدار دارد یا فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا پرمخاطب است. او پولش را در این پروژه‌ها خرج می‌کند تا موضع خودش را در زمینه‌های مختلف تبلیغ کند.»
یکی از دست‌اندرکاران سینمای ایران که پیشتر در فیلمی با تهیه‌کنندگی اوج حضور داشته، می‌گوید: «نمی‌گویند دقیقا فلان دیالوگ را بگنجانید، یک مبحث کلی را مطرح می‌کنند که به عنوان حاشیه باشد. مثلا می‌گویند اگر در کنار داستان اصلی موضوع داعش یا شهدای مدافع حرم هم مطرح شود، بهتر است. البته گاهی هم سوژه پیشنهاد می‌دهند مثلا ما دنبال تاین هستیم که فیلمی با موضوع شهدای هسته‌ای بسازیم، بعد به ابراهیم حاتمی‌کیا زنگ می‌زنند و پروژه را به او می‌سپارند.» به گفته او تنها پول نیست که سینماگران و سریال‌سازان را مجاب به همکاری با اوج می‌کند: «وقتی با اوج کار می‌کنی، خط قرمزها کلا کمتر هستند، فیلم سانسور و تکه تکه نمی‌شود. در بهترین زمان اکران می‌شود و توقیف در کار نیست. در سریال‌ها هم خط قرمزها کمتر است. مثلا همین الان در پایتخت مسائلی وجود دارد که در سریال‌های دیگر نیست. خیلی از شوخی‌ها هست. زن بی حجاب نشان دادند که فارسی حرف می‌زند و آهنگ ابراهیم تاتلیس پخش کردند، این موضوعات در کنار پول بیشتر باعث می‌شود دست و دل کارگردانانی مثل سیروس مقدم یا ابراهیم حاتمی‌کیا و ... بلرزد.»
ابراهیم حاتمی‌کیا تا الان دو فیلم «بادیگارد» و «به وقت شام» را با تهیه‌کنندگی موسسه اوج ساخته است. اولی روایت ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است و دومی درباره شهدای مدافع حرم. او که با فیلم به «وقت شام» در جشنواره امسال حضور داشت. او در روز اختتامیه گفت: «باید تقدیر کنم از سازمان اوج که واقعا سربازان گمنام امام زمان هستند.» در ادبیات جمهوری اسلامی لقب سربازان گمنام امام زمان به نیروهای امنتی اطلاق می‌شود. در قسمت معرفی سایت سازمان هنری رسانه‌‌ای اوج، هیچ اشاره‌ای به موسسان سازمان و این که بودجه‌اش از کجا تامین می‌شود، نشده، اما نوشته شده: « ما خود را سرباز مطیع اصلِ۱۱۰ قانون اساسی یعنی حضرت سیدناالقائد و نائب الامام می دانیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.