رفتن به محتوای اصلی

آزادی، فیلتر نمی شود
تلگرام
20.04.2018 - 15:20

این روزها بحث فیلترینگ تلگرام داغ است. اظهارت مناقشه برانگیز وزیر ارتباطات ایران هم بار دیگر سوزه بحث در بین صاحب نظران شده است. مدافعان آزادی بیان سخنان وی را فرار به جلو می دانند که بازی جدید برای خفقان بیشتررا دنبال می کند. حال آنکه در صحبتهای جهرمی ظرفیتی برای اپوزیسیون نهفته ست که شاید برخی از آن غافلند.

جهرمی در این باره گفته است که: «سیاست مصوب کشور در شورایعالی فضای مجازی بر توسعه پیام رسانهای بومی قرار گرفته است، در کنار تقویت ساختار فنی آنها، رفع برخی شبهات و صیانت از حریم خصوصی با تکیه بر ظرفیت فتوای راهبردی مقام معظم رهبری و نیز اصلاح مصادیق مجرمانه برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای با فعالان و فعالیتهای فضای مجازی و نیز سیاست حمایتی عادلانه برای توسعه دهندگان داخلی بویژه در نحوه تبلیغات با استفاده از ظرفیتهای ملی لازم است در دستور کار قرار گیرد.»

برای یادآوری این موضوع که بعد از فیلتر تلگرام چه خواهد شد لازم است گفته شود که مهاجرت از تلگرام به پیامرسانهای داخلی پاک کردن صورت مساله ست و تجربه رفع فیلتر پیام رسان ویچت که سابقاً برای ایرانیان محبوب بود، نشان داد که مهاجرت از تلگرامِ فیلتر شده به یک شبکه دیگر برای مخاطبین جذاب نیست. علاوه بر آن مهاجرت از تلگرام به پیامرسانهای خارجی دیگر از قبیل تور یا سیکنال نیز بی فایده خواهد بود چراکه آنها هم بعد از مدتی به سرنوشت تلگرام دچار خواهند شد.

از طرف دیگر فراگیر کردن استفاده از فیلترشکن راه چاره نیست چرا که بعد از صدور حکم فیلتر شدن این پیامرسان در دادگاهی در روسیه، مدیر تلگرام خود اذعان کرده که نمی توان بدون استفاده از وی پی ان بطور صددرصد تضمین داد که این پیامرسان قابل دسترسی باشد هر چند از Appهایی استفاده شود که فیلترشکن در درون آن تعبیه شده باشد مانند نسخه ایکس این پیامرسان.

یادآور می شود اینترنت ماهواره ای هم گزینه قابل دسترسی نخواهد بود. حتی اگر فرض کنیم دولت آمریکا تصمیم بگیرد به مردم ایران کمک کند تا به اینترنت ماهواره‌ای متصل شوند، باید اینکار از طریق شرکت‌های ماهواره‌ای انجام شود که طبق قوانین بین المللی و از نظر فنی باید با به‌ کارگیری اپراتورهای محلی که با آنها همکاری می‌کنند، امکان‌پذیر شود. ضمن اینکه باید دانست که حکومت می تواند با پیدا کردن فرکانس‌ها و فرستادن پارازیت در این ارتباطات ایجاد اختلال کند همان کاری که در حال حاضر در ارتباطات ماهواره ای رسانه های صوتی و تصویری انجام می دهد.

با نگاهی به گذشته و روند مبارزات سیاسی از سال ۸۸ به این سو می توان دریافت که ابزارهای ارتباطی نه تنها فقط یک ابزار مبارزاتی نیستند بلکه وسیله ای هستند که جامعه فارسی زبانان از طریق آن تواناییهای گسترده ای را دریافت می کنند که مهمترین آن بوجود آمدن شبکه هایی است که از ارتباط و در نتیجه اتحاد آنها با یکدیگر یک هدف واحد حاصل می گردد که در حقیقت همان مبارزه برای بدست آورن آزادی بیان است. روشی که در سال ۸۸ فیس بوک و توئیتر آن را ابداع کردند و ۳۰ سال پیش از آن هم این نقش را نوارهای کاستی بازی میکردند که اطرافیان آیت الله خمینی و انقلابیون بین مردم توزیع می کردند تا از قدرت شبکه سازی آن برای رسیدن به هدف خود بهره ببرند.

در همین رابطه اعتراضات فراگیر کشوری در دی ماه هم که با فراخوانهایی در پیامرسان تلگرام آغاز و به مرور تداوم داده شده بود، این موضوع محرز گردید و قدرت شبکه سازی این نرم افزار بر تمام ناظران ثابت شد. بنابراین از دست دادن این ابزار مهم برای فارسی زبانانی که قصد بدست آوردن اهداف ایده آلی خود هستند گران تمام خواهد شد و نیاز به ارائه راهکاری برای این اقدام جمهوری اسلامی احساس می شود. اقدامی که در جهان تنها دو کشور روسیه و چین آنرا انجام داده و تلگرام را فیلتر نموده اند.

به نظر می رسد کاری که اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی نتوانسته انجام دهد استفاده از ظرفیتهایی است که جمهوری اسلامی را در ساحت خودش زمینگیر کند. با نگاهی به اقدام طرفداران آیت الله خمینی و انقلابیون در ۴۰ سال پیش، می توان الهام گرفت و از ابزارهای تولید شده توسط خود حاکمیت برای این مهم استفاده کرد هرچند که تجربه ثابت کرده که نسل گذشته اپوزیسیون همواره از تکنیکهایی استفاده کرده است که نتوانسته در روند تسهیل مبارزات خود علیه رژیم جمهوری اسلامی تغییری بوجود بیاورد و این موضوع پاشنه آشیل رفتارهای مبارزاتی اپوزیسیون در گذشته بوده است.

با توجه به اینکه رژیم قصد دارد بر روی پیامرسانهای داخلی تبلیغات ویژه ای انجام دهد، رسانه های اپوزیسیون می توانند پیام خود را از این مجرا انتقال دهند و شبکه سازی خود را تنها معطوف به تلگرام نگه ندارند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناشناس
email

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.