رفتن به محتوای اصلی

شكنجه دستگير‌شدگان اعتراضات اهواز در بازداشتگاههاى اطلاعات
28.04.2018 - 02:09

شكنجه دستگير‌شدگان اعتراضات اهواز در بازداشتگاههاى اطلاعات
بیش از 500 نفر از کسانی که در اعتراضات اخیر اهواز در ماه آوریل 2018 بازداشت شده‌اند، در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مخفی اداره اطلاعات و سپاه پاسداران در اهواز تحت شکنجه‌های شدید روحی و جسمی به سر مى برند.
از میان بازداشت‌شدگان، زنان و نوجوانانی بین 15 تا 25 سال سن وجود دارند. تا کنون هویت شش تن از زنان بازداشت شده نیز تایید شده است. این زنان، خدیجه نیسی، عائشه نیسی، خالدیه طرفی، لیلی بروایه، عزت کعبی و نادیا محمدی پور (حمیدی) هستند.
اداره اطلاعات اهواز روز چهارشنبه 25 آوریل 2018 یکی از فعالان عرب بازداشت شده به نام سعید فاخرنسب را با وثيقه 5 میلیارد ریالى آزاد کرد. اوضاع جسمی این فعال اهوازی در نتیجه شکنجه بحرانی شد و مقامات مسئول ناچار به ارسال او به مرکز درمانی شدند. او در حال حاضر در بیمارستان بقایی که یک بیمارستان نظامی در اهواز است، تحت درمان قرار دارد.
فاخرنسب یک معلم بازنشسته و از فعالان جنبش هویت (حراك الهویة) است و پنج‌شنبه هفته گذشته ١٩ آوريل در منزلش در منطقه کمپلو، توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شد. او به دلیل پیگیری اوضاع افراد بازداشت شده در اعتراضات اخیر اهواز و همچنین مشارکت در تجمع خانواده‌های بازداشت‌شدگان برای درخواست آزادی افراد بازداشت‌شده، دستگیر شد.
یک فعال اهوازی دیگر به نام سجاد سواری، فرزند ذیاب، 32 ساله و ساکن منطقه کوی علوی اهواز تحت شکنجه شدید در مقر اطلاعات ابوالفضل العباس وابسته با سپاه پاسداران قرار گرفت. سجاد سواری که از 5 آوریل در بازداشت به سر می‌برد، تحت شکنجه شدید قرار گرفت و تعدادی از دنده‌های سینه او به دلیل شدت شکنجه شکسته شدند.
اداره اطلاعات ، سعيد نعمتى یکی از بازداشت‌شدگان را که از بيماران هموفيلى است و ار ناشنوایی نيز رنج می‌برد آزاد کرد. این فرد در تظاهرات مردم اهواز دستگیر شد و پس از آزادی آثار شکنجه روی بدنش مشاهده شد.
روزانه تعدادی از بازداشت‌شدگان از زندان مرکزی اهواز در منطقه شیبان به بازداشتگاه وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران منتقل شده و در آنجا با هدف اخذ اعترافات اجباری تحت شکنجه قرار می‌گیرند. از زمان آغاز اعتراضات در اهواز، بیش از 250 نفر از بازداشت‌شدگان به زندان شیبان منقل شده و در یک بند جداگانه نگهداری می‌شوند، بدون اینکه بتوانند با خانواده‌های خود تماس گرفته یا وکیل اختیار کنند.
عرب‌های اهوازى از 28 مارس 2018 و در اعتراض به پخش یک برنامه تلویزیونی از شبکه دوم صدا و سیما که وجود عرب‌ها را در اهواز انکار می‌کرد، دست به اعتراض زدند. این اعتراضات بیش از 10 روز به طول انجامید. این اعتراضات به سرعت به اعتراضاتی سراسری علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم ایران ضد عرب‌های اهواز و همچنین برنامه تغییر ساختار دموگرافیک منطقه به سود مهاجران غیربومی، فقر، بیکاری، محرومیت و به حاشیه رانده شدن عرب‌ها و تلاش برای تبدیل آنها از اکثریت به اقلیت در سرزمین‌های تاریخی‌شان تبدیل شد.
سازمان حقوق بشر اهواز شکنجه بازداشت‌شدگان اهوازی را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنهاست. این سازمان همچنین خواهان محترم شمرده شدن حق ملت عرب اهواز در برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز برای مطالبه حقوق خود است.
سازمان حقوق بشر اهواز
٧ ارديبهشت ١٣٩٧
25 آوريل 2018

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
کنگره ملیتهای ایران فدرال و سایت اهرو

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.