رفتن به محتوای اصلی

سرنوشت نامعلوم فعال عرب اهوازي حمزه حسینى زاده از ناپدید شدگان اجباری
07.05.2018 - 00:50

سرنوشت نامعلوم فعال عرب اهوازي حمزه حسینى زاده از ناپدید شدگان اجباری
نام ناپدید شده :حمزه حسینى زاده
نام پدر:عباس
نام مادر:سعیده عساکره
تاریخ ناپدید شدن:1393/11/29
مکان ناپدید شدن:ماهشهر شهرک طالقانی
سازمان حقوق بشر اهواز با پیگیریهای دقیق پرونده یک فعال عرب اهوازی با نام حمزه حسینی زاده متولد 15 خرداد 1376 در بندر ماهشهر (معشور) و از اهالی شهرستان ماهشهر ( استان خوزستان) را که بیش از 3 سال از ناپدید شدنش می گذرد ، مطلع شد که مقامات دولت ايران عامدانه از سرنوشت اين فعال عرب اظهار بي اطلاعي مي كنند.
خانواده این جوان همچنان مصرانه پیگیر پرونده فرزندشان هستند و تا کنون خبری از سرنوشت او به دست نیافته اند.
حمزه حسین زاده در تاریخ 1393/11/29 در مکانی نزدیک محل زندگیش در شهرک طالقانی ماهشهر ناپدید شد. خانواده وی میگویند که نیروهای امنیتی ایران او را ربوده اند.
دلایل احتمالی ناپدید شدن:
حمزه مدتی قبل از ناپدید شدن تغییر مذهب داده بود و از شیعه به مذهب اهل سنت گرایش پیدا کرده بود. او در مورد مسائل مربوط به دین و نیز فعالیتهای سیاسی مانند مطالبه حقوق عربهای اهوازی در ملاء عام صحبت می کرد اما موضوع مهمتر از آن اينكه او مدت كمي قبل از ناپدید شدن اقدام به ایجاد گروهی در واتساپ میکند و در آن گروه عکسی را در پروفایل گروه به اشتراک میگذارد که حاوی عکسی از رهبر جمهوری اسلامی ایران است که آن را به طرز عجیبی به سخره میگیرد این گروه موضوعات مربوط به دین و حقوق اقلیت ها را به چالش میکشاند اعضای گروه از همه طیف بودند حمزه برای داغ کردن موضوعات و بحث ها حتی تعدادی بسیجی را نیز به گروه دعوت میکند.
پدر حمزه یعنی آقای عباس حسینی زاده نیز سوابق فعالیت سیاسی زیادی داشته و در اعتراضات مردم عرب در سال 2005 نیز نقش زیادی را داشت تا جایی که چند سال در زندان سپیدار زندانی شده بود. او یک سال قبل از ناپدید شدن حمزه یعنی در سال 1392 شمسی فوت کرده بود.
مادر حمزه وضعیت روحی روانی بسیار وخیم را می گذراند. او سالهاست به سوگ از دست دادن همسر و فرزندش لباس سیاه به تن میکند و از شدت درد و ناراحتی های مکرر دیگر امکان رویت توسط یکی از چشمانش برایش میسر نیست.
هیچ کسی از آشنایان حمزه جوابی برای دلایل ناپدید شدن حمزه ندارند. آشنایان او میگویند که رفتار و خلق و خوی حمزه از بدو تولد نا متوازن بود بعضی وقتها بسیار آرام و بعضی وقتها بسیار انفعالی و خشمگین او از بدو تولد اینگونه بوده و شرایط سخت زندگی خانواده این وضع حمزه را وخیم تر کرده بود
پاسخ مقامات امنیتی ایرانی:
بعد از ناپدید شدن حمزه ، خانواده وی پوسترهایی را منتشر میکنند و بر روی دیوارها میچسبانند بر این مبنا که این جوان گمشده اما همه پوسترها صبح روز بعد ناپدید شدند. روزنامه های محلی نیز از انتشار خبر ناپدید شدن امتناع میکنند. درست یک هفته پس از ناپدید شدن حمزه یکی از آشنایان خانواده این خبر را به آنها منتقل میکند که فرزندشان نزد نیروهای اطلاعات به دلیل فعالیتهای سیاسی اش بازداشت است ، اما همان شخص بعد از مدتی منکر حرفهای خود میشود .نکته قابل ذکر این است که این شخص خود شخصی با نفوذ و شاغل در سپاه پاسداران است.
خانواده حمزه با تمامی شخصیت های بارز استان دیدار میکنند اما همه اظهار بی اطلاعی میکنند
در برخی از سایت های نوشته شده که حمزه پرچم ایران را آتش زده اما خانواده وی با کمال صراحت این موضوع را رد میکند.
حدود یک سال قبل پدر بزرگ حمزه به کانون اصلاح و تربیت اهواز ، که نوعی زندان مخصوص جوانان و وابسته به ادره کل زندانها و اقدامات تامینی وتربیتی استان خوزستان است جهت پیگری موضوع می رود. او در بدو ورود به این زندان مخصوص نوجوانان نام حمزه را میآورد و اذعان میکند که برای ملاقات نوه اش آمده مسئول ذیربط نام حمزه را در سیستم مینویسد و اجازه ورود به پدر بزرگ داده میشود اما یک ساعت بعد پدر بزرگ را به طرز عجیبی طرد میکنند و میگویند که چنین شخصی در این جا وجود ندارد.
اوضاع روحی روانی و اقتصادی حاکم بر خانواده اسفناک است تا جایی که آشنایان و همسایه ها به آنها کمک و مساعدت میکنند حمزه داری یک برادر به نام عباس و یک خواهر به نام شیدا است.
سازمان حقوق بشر اهواز مسؤوليت
سازمان حقوق بشر اهواز مقامات ايران و نهادهاي اطلاعاتى در اهواز ( استان خوزستان) ورا مسئول اصلى ناپدید شدن حمزه حسینى زاده دانسته و همانطور كه خانواده وى اين مسؤوليت را متوجه دولت ايران كرده اند نهادهاى مسئول موظند تا نسبت به روشن شدن تكليف اين فعال اهوازى اقدام كنند و خانواده وى را مطلع سازند.
سازمان حقوق بشر اهواز
١٦ اردیبهشت ۱۳۹۷
6 مه 2018
http://www.ahwazhumanrights.org/fa/sections/19/20…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
کنگره ملیت های ایران فدرال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.