رفتن به محتوای اصلی

درک نادرست از مصاحبه آقای مایک پمپئو با صدای آمریکا درباره ایران
01.06.2018 - 14:42

هفته گذشته، مایک پمپئو وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده مصاحبه ای با صدای آمریکا در مورد ایران داشت (1). مصاحبه توسط ستاره درخشش (2) از سرویس فارسی صدای آمریکا (3)، انجام شد. اندکی پس از پخش این مصاحبه، سوء تفاهمی در اپوزیسیون ایران به وجود آمد که گویی وزیر امور خارجه آمریکا دارد به اپوزیسیون ایران دستور می دهد که در پی تغییر رژیم در ایران نباشند (4). پیام آقای پمپئو روشن بود که از عبارت "ملت نرمال" و "رهبران نرمال" استفاده می کرد که به سادگی به این معنی است که اگر رهبران ایران مانند گورباچف رفتار کنند، ایالات متحده به دنبال حذف آنها نخواهد بود. در واقع رهبران گروه های مخالف معقول ایران نرمال هستند و می خواهند مردم پس از جمهوری اسلامی زندگی شان را بکنند و مأموریتی برای مردم پس از تغییر رژیم در سر ندارند. همانطور که به یاد داریم، گورباچف یکی از کسانی بود که می خواست مردم خود را "نرمال" کند مانند مردم غرب که هر روز فکر نمی کنند که نیرویی شیطانی می خواهد بلایی سر آنها بیاورد، شستشوی مغزی که کمونیست ها در شوروی ایجاد کرده بودند وقتی به مردم می گفتند که غرب به رهبری آمریکا میخواهد آنها را نابود کند و به این شکل مأموریتی را برای مردم شوروی توجیه می کردند که عبارت بود از نابودی سرمایه داری که معنایش هم آمریکا بود. این همان چیزی است که کارل پوپر درباره گورباچف آن زمان در "درس های این قرن" که در سال 1997 در پایان زندگی اش منتشر شد می گوید:

"تنها با گورباچف است که ما مردی را میبینیم که تشخیص داده است که بایستی پیش فرض بنیادی کل سیاست شوروی را تغییر دهد، که آنها مردمی هسنتند با مأموریت برای نابودی سرمایه داری، یعنی آمریکا. گورباچف در واقع خود چندین بار به آمریکا آمده بود و واقعیت آمریکا را دیده بود، او میخواست که درک خود از مردم آزاد را که نسبت به روسیه خشونت بار نیست، به آنها نشان دهد، و امیدوار بود که روسیه سر عقل آید. گورباچف حرف مهمی زد وقتی که گفت من میخواهم مردم شوروی را یک مردم نرمال کنم ..میبینید که دست آورد گورباچف آن بود که فهمیده بود که مردم شوروی "نرمال" نبودند ، در صورتیکه مردم آمریکا بودند. این طرز برخورد واقعأ در آمریکا خیلی متفاوت است، یعنی مردم همیشه این بازی وحشتناک را در فکر ندارند" (5)

اما به یاد می آوریم که رهبر "نرمال" مانند گورباچف در پایان کار توسط اقتدارگرایان حزب کمونیست خودش در حال واژگونی بود و بوریس یلتسین در برابر کودتاچیان حزب کمونیست ایستاد و همچنین خواستار تغییر رژیم شد و تنها در آن زمان بود که ایالات متحده گفت در صورت درخواست یلتسین حاضر به ارائه کمک است و همانطور که به یاد می آوریم، همزمان، ریچارد نیکسون توسط رونالد ریگان، که در آن زمان رئيس جمهور آمریکا بود، مأموریت برای حفظ روابط با تندروهایی را داشت که می خواستند گورباچف را از قدرت برکنار کنند، البته در صورتی که آنها موفق می شدند که نشدند. به عبارت دیگر همه اینها در جریان تغییرات برای کشوری مانند اتحاد جماهیر شوروی آن زمان یا ایران امروز، غیر منتظره نیست. همه آنچه آقای پمپئو بیان کرده این است که ایالات متحده از رهبران نرمال مانند گورباچف در ایران حمایت خواهد کرد. او نگفته که آن رهبران چه کسانی هستند. واقعیت این است که رهبران اصلاح طلبان و اعتدال گرایان اسلامی ایران بر خلاف گورباچف که میل خود را به روشنی برای زندگی در دموکراسی های غربی ابراز کرده بود، همچنان به حمایت از جمهوری اسلامی البته از مدل خود، ادامه می دهند. با این وجود، هیچ اشکالی ندارد که وزیر امور خارجه ایالات متحده، حسن نیت آمریکا را برای خوشامدگویی به رهبران "نرمال" در ایران بیان کند و اظهار امیدواری کند که چنین رهبرانی وجود داشته باشند و نرمال عمل کنند. صادقانه بگویم که ما در اپوزیسیون نیز باید امیدوار باشیم رهبران اپوزیسیون "نرمال" باشند و "مأموریت" دیگری را برای مردم ایران در نظر نداشته باشند. چهل سال بس است که مردم ایران برای به انجام رساندن مأموریت اسلامگرایان تحت فشار بوده اند تا که ایران را به جامعه 1400 سال پیش برگردانند.

 

از دیدگاه این قلم اپوزیسیون ایران این مصاحبه را بیش از اندازه بزرگ کرده است.

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM

http://www.ghandchi.com

یازدهم خرداد ماه 1397

June 1, 2018

 

پانویس:

 

1. نسخه کامل گفتگوی اختصاصی صدای آمریکا با مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده

https://ir.voanews.com/a/us-iran-pompeo/4410061.html  

https://ir.voanews.com/a/us-pompeo-iran/4409735.html

VOA Persian Interview: Sec of State Mike Pompeo

https://www.voanews.com/a/voa-persian-interview-sec-of-state-mike-pompeo-/4410358.html

 

2. ستاره درخشش

http://goo.gl/Yz7eU3

Setareh Derakhshesh

http://goo.gl/z9tD3q  

 

3. VOA Persian Service

http://goo.gl/97fU3U   

صدای آمریکا

http://goo.gl/74DF8R  

 

4. تغییر رژیم

https://goo.gl/V1mj5r   

Regime Change

https://goo.gl/5eKiEc  

 

5. آغازِ پایان جمهوری اسلامی، ویرایش دوم

http://www.ghandchi.com/2033-aghazepayan.htm

Beginning of the End of IRI, Second Edition

http://www.ghandchi.com/2033-aghazepayanEng.htm  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.