رفتن به محتوای اصلی

استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران ، انتخاب های ایران و وظائف ما
06.06.2018 - 02:43

قسمت اول
عبد الخالق جرفی
تغییر استراتژیک آمریکا در منطقه خاورمیانه پس از روی کار آمدن ترامپ به ریاست جمهوری یکی از رویدادهای مهم و سرنوشت ساز در قبال منطقه و ایران است . این استراتژی بر " قیچی کردن بال و پر نظامی رژیم " بنا شده است . در استراتژی اوباما هدف بر این بود که یک سر حفظ توازن منطقه ، ایران باشد و بهمین خاطر دست رژیم ایران در توسعه طلبی باز گذاشته شد و در عمل رژیم ایران توانست از این موقعیت برای بسط نفوذ خود و تهدید منافع آمریکا و دوستانش سود ببرد . بهمین دلیل استراتژی اوباما شکست آمریکا در منطقه را به ارمغان آورد و اینک با ریاست ترامپ ، استراتژی بازگشت آمریکا به منطقه به شکل فعال ترسیم شده است . اساس این استراتژی بر عقب نشاندن ایران از تمام دستاوردهای دوران گذشته است . ما در این نوشته به بررسی تابلوهای مختلف این استراتژی و تاثیر آن در داخل ایران و تبعات آن می پردازیم تا از درون آن فرضیه ها و تابلوهای احتمالی داخلی و وظایف خودمان را ذکر کنیم . هدف آماده شدن برای هر فرضیه و تابلویی است که با آن مواجه خواهیم شد .
فرضیه های احتمالی اقدامات آمریکا علیه ایران
با خروج آمریکا از برجام ، تشدید تحریم ها شروع شد و به موازات آن تهاجم سیاسی و همچنین تهدید های نظامی علیه رژیم ایران شکل گرفت . هدف اولیه و اصلی این سیاست جدید " چیدن بال و پر نظامی رژیم " است . یعنی از توان انداختن رژیم در شکل گیری و یا اثر گذاری بر تحولات منطقه است .
در مقابل رژیم سه تابلو قرار دارد که هر کدام از آنها می تواند به تغییر رژیم بیانجامد ، به شرط آنکه ، نیروی اپوزسیون و مقاومت خلقها بتوانند ، نقش خود را ایفاء کنند .
 سه تابلوی اصلی فشار آمریکا بر رژیم
1- تابلوی اول تحریم ها ی بیشتر برای فلج کردن و از دور خارج کردن رژیم
آمریکا از این تحریم ها و تشدید آن ورشکست کردن اقتصاد رژیم و ار کار انداختن توان رزمی آن را دنبال می کند . برای آمریکا ثابت شده است که ایران ضعیف قابل مذاکره تر است تا ایران قوی . در این تابلو آمریکا روی مسائل داخلی ایران کار خواهد کرد و تلاش می کند فشار داخلی را با فشار خارجی یکدست کرده و رژیم را مجبور کند رفتارش را تغییر دهد و به الزامات آمریکا تمکین کند . در این تابلو آمریکا هنوز خوشبین است که می تواند در درون رژیم شکاف اساسی بیانذازد و جناح مورد نظرش را حاکم کرده و با او مرحله جدید که همان ملزم کردن رژیم ایران به قبول شرایط جدید آمریکا است ، شروع کند . در این دوره ما می توانیم شاهد اعتراضات ، اعتصابات ، قیام ها ووو باشیم .
این تابلو مقدمه ای است برای کشاندن رژیم به تابلوی اصلی است که همان تجدید برجام است که به آن اشاره خواهیم کرد .
2- تابلوی تجدید برجام
تابلوی اصلی آمریکا در قبال رژیم ، وادار کردن آن به آمدن به میز مذاکره تحت شرایط جدید است . هدف از این تابلو " چیدن بال و پر نظامی رژیم " بطور کامل است که در بیانیه 12 ماده ای وزیر خارجه آمریکا به صراحت بیان شده است .
در این صورت رژیم باید بپذیرد که موشک هایش و توانایی موشکی خود را به میزانی که آمریکا دیکته می کند ، تقلیل دهد . و یا اینکه برنامه موشکی دور برد خود را تعطیل نماید . دوم اینکه از سوریه ، یمن ، عراق و مناطق دیگر خارج شود . یعنی اینکه دست از توسعه طلبی بردارد و موضوع دیگر که رژیم بارها اعلام کرده مرز سرخ است یعنی پذیرش بازرسی های سرزده از تمامی مراکز نظامی و پادگان های رژیم است . علاوه بر اینها موضوع شبکه های تروریستی رژیم که نقش شاخک های رژیم برای نفوذ در کشورها و توسعه طلبی که باید از بین برود .
در صورتیکه رژیم تحت فشارهای آمریکا از یک طرف و فشار اعتراضات در داخل از طرف دیگر، نتوانست تحمل کند و سرنگون شدن خود را ببیند ، چه بسا به این مذاکره تن بدهد . در این صورت رژیم که در خارج تن به مذاکره و امتیاز دادن می دهد ، و برای اینکه جلوی ریزش بحران های ناشی از " چیدن بال و پر نظامی " اش ، و اینکه به نقطه فرو پاشی نیافتد و حاکمیت خود را از دست ندهد در داخل به سرکوب هر چه بیشتر روی می آورد . به همین دلیل ما باید خود را برای یک دوران جدید که در آن فعالیت مسالمت آمیز ، فقط ، نقطه شروع است ، تطبیق بدهیم و برای تاکتیک های جدید که در برگیرنده تهاجم به رژیم و ساختارهای آن است ، آماده کنیم .
3- تابلوی سوم و نهایی اقدامات نظامی است .
تابلوی اقدام نظامی آخرین راه حل است . و این زمانی واقعیت می یابد که ، آمریکا نتواند از طرق سیاسی و اقتصادی کمر رژیم ایران را بشکند و او را وادار به تمکین به خواسته هایش بکند ، در آن صورت کافی است رژیم برای خروج از بن بست اقتصادی به یکسری ماجراجویی بپردازد ، خطایی مرتکب شود تا راه را برای یک اقدام نظامی به آمریکا باز نماید . این به آمریکا فرصت می دهد تا طرح نظامی خود را که می تواند بشکل بمباران مراکز نظامی و موشکی باشد ، به اجرا در بیاورد . تضادهای اسرائیل و رژیم در سوریه و لبنان و غزه ، موشک پراکنی حوثی های وابسته به ایران به مناطق شهری و نظامی عربستان ، دخالت های رژیم در عراق برای برهم زدن معادله جدید بعد از انتخابات ، و یا تهدید های عملی رژیم بر علیه کشورهای خلیج بویژه امارات متحده عربی ، همه اینها می توانند زمینه ساز این تهاجم باشد . آمریکا با باز گذاشتن اسرائیل در بمباران مراکز رژیم در سوریه ، فشار بر رژیم را بالا برده و شرایط را برای کشاندن رژیم به یک درگیری مهیا می سازد .
انتخاب های ایران
1- با افزایش تحریم ، رژیم ایران تلاش می کند از اختلافات قدرت ها برای دور زدن تحریم استفاده کرده و با حداقل ها خود را برای دوره بعدی ترامپ سرپا نگه دارد . در این میان روی کشورهای اروپایی و چین و روسیه حساب باز خواهد کرد . همچنین تضادهای ترکیه با آمریکا می تواند یک راه گریز موقتی برای حل مسائل روزانه خود باشد . بویژه اینکه در میان جناح های آمریکایی ، جناح اوباما – کری ، تلاش دارد تا به هر نحوی به کمک ایران بشتابد . در این تابلو ، رژیم ایران روی انتخابات بعدی آمریکا سرمایه گذاری می کند . و سعی می کند با وقت خریدن ، خود را سرپا نگه دارد . و در داخل با نشان دادن هویج و چماق به اعتراضات داخلی سعی می کند بطور مقطعی مشکلات داخلی را حل کرده و یا انفجار آنها را به تاخیر بیاندازد .
2- رژیم در برابر تابلوی اقدامات نظامی ، تلاش خواهد کرد که به این سمت کشیده نشود ، از اینرو سعی می کند تا هر بهانه ای که باعث می شود جرقه جنگ ایجاد شود را خنثی سازد . در عین حال شرایط ذهنی بوجود بیاورد که در صورت ایجاد جنگ ، کشورهای منطقه بویژه متحدان عرب آمریکا بهای مشابه پرداخت خواهند کرد . همچنین در داخل در صورت نزدیک شدن به چنین تابلویی ، می توان احتمال داد که رژیم به سمت نظامی شدن کامل برود . در این صورت ما در داخل با یک حکومت نظامی سرکوبگر مواجه می شویم که هر گونه اعتراضی را بسرعت خفه می کند و بهمین دلیل باید برای یک برخورد تهاجمی آمادگی کسب کنیم .
3- تابلوی تجدید مذاکرات و اینکه مجددا بسمت تعدیل برجام بیاید تا هم حمله نظامی را خنثی کند و هم تحریم ها را اندکی تخفیف دهد . رژیم در نهایت به این تابلو گردن خواهد گذاشت . تجارب سالیان حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ، نشان می دهد که رژیم ایران برای حفظ حاکمیت خود " نرمش های قهرمانانه " را بعنوان راه حل نهایی خواهد پذیرفت . خمینی زمانی گفته بود که " حفظ نظام " از اهم واجبات است .
 حال باید دید درصد احتمال فرضیه ها چگونه است و کدام تابلو غالب است و در چه شرایطی می تواند غالب باشد . برای این منظور قبل از هر چیز باید سیاست واقعی ترامپ در قبال ایران و منطقه را فهمید .
1- اگر سیاست جدید آمریکا ، دادن نقطه پایان به عملکرد و سیاست ایران در منطقه است ، این فرضیه ها هر کدام گامی است برای سرنگونی حاکمیت در ایران است و آمریکا در هر فرضیه ای ، سرنگونی رژیم ایران را دنبال می کند .
2- اگر سیاست ترامپ امتیاز گیری از رژیم بمنظور قیچی کردن بال و پر نظامی آن است و موضوع سرنگونی بهر قیمت ، مطرح نیست ، طبعا راه گریزی برای رژیم باز می گذارد .
3- در هر دو حالت رژیم وارد یک فاز تضعیف شدن می شود که بدلیل وضعیت داخلی می تواند به سرنگونی آن در یک قیام سراسری منجر شود .
4- اگر آمریکا بدنبال سرنگونی رژیم نیست و هدف آن از یک طرف ضعیف کردن آن به نفع اسرائیل و متحدان خود در منطقه است و از طرف دیگر بیرون کردن رقیبان خود مثل اروپا و چین و روسیه از خاورمیانه و برگرداندن قدرت اول خود به منطقه است ، رژیم کماکان شانس بازی و مانور دارد . در این صورت رژیم قدرت مانور پیدا کرده و به کش دادن زمان می پردازد تا تضادهای مختلفی وارد صحنه شده و بتواند به نفع خود از آنها استفاده کند .
5- به نظر من هدف ترامپ نقطه پایان دادن به عملکرد و سیاست ایران در منطقه است و به همین دلیل سیاست بال و پر قیچی کردن رژیم را دنبال می کند تا آنرا وارد مسیری که از قبل بوسیله آمریکا ترسیم شده ، بکند و در صوریتکه در این امر با مقاومت رژیم مواجه شود ، به راه حل نظامی روی خواهد آورد .
ادامه دارد..
06.05.2018

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت تضامن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.