رفتن به محتوای اصلی

جواز محرمانه
06.06.2018 - 22:35

یک کمیته فرعی در سنای آمریکا روز چهارشنبه، ۱۶ خردادماه، نتیجه تحقیقاتی را منتشر کرد حاکی از این که دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ برای دولت جمهوری اسلامی «جواز محرمانه» تبدیل ارز صادر کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۶، پس از اجرایی شدن برجام، قصد داشته است به تهران جواز دسترسی به نظام بانکی آمریکا را بدهد.
این خبرگزاری در گزارش خود تاکید می‌کند که صدور جواز مذکور پس از انعقاد توافق اتمی «غیرقانونی نبود»، اما با این حال دولت اوباما «بارها به کنگره [آمریکا] و مردم گفت که قصد چنین کاری را ندارد».
آن طور که در گزارش کمیته فرعی تحقیقات سنای آمریکا آمده است، وزارت خزانه‌داری در دولت اوباما در ماه فوریه ۲۰۱۶ جوازی صادر کرده است که به ایران اجازه می‌داد حدود شش میلیارد دلار پول خود را در عمان تبدیل کرده و از آن بهره‌برداری کند.
در آن زمان ایران معادل ۵.۷ میلیارد دلار، ریال عمان در بانکی در مسقط داشت و برای این که بتواند این مبلغ را به یورو تبدیل کند، لازم بود که ابتدا آن را به دلار آمریکا برگرداند.
وزارت خزانه‌داری اوباما جواز خود را برای این امر صادر کرده است.
بر پایه تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی حتی پس از برجام نیز تهران قادر نیست به بخشی از اموال خود در خارج از کشور دست یابد.
اما، آن طور که در گزارش آسوشیتدپرس آمده است، ایران در نهایت نتوانسته است از جواز دولت اوباما برای تبدیل ارز خود استفاده کند، چرا که دو بانک آمریکایی که دولت به آنها رجوع کرده حاضر به انجام این کار نشده‌اند.
طبق گزارش آسوشیتدپرس، ایران در نهایت برای تبدیل ارز خود در بانک مسقط به «راه‌های دیگری» متوسل شده است. گزارش حاوی توضیح بیشتر در این باره نیست.
در حالی که چند مقام در دولت اوباما حاضر نشده‌اند در این باره اظهار نظر کنند، راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی سنا، که جمهوری‌خواه است در این باره چنین گفت: «دولت اوباما مردم و کنگره آمریکا را گمراه کرد، به هر دری می‌زدند که با ایران به توافق برسند.»
خبر صدور «جواز محرمانه» دولت وقت آمریکا به تهران برای تبدیل ارز در روزهایی منتشر می‌شود که صحبت از اعمال تحریم‌هایی تازه علیه جمهوری اسلامی در میان است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه، رسماً خروج دولتش از میان امضاکنندگان برجام، توافق اتمی با ایران، را اعلام کرده و از بازگشت تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.
کمتر از دو هفته بعد، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در اولین سخنرانی خود در این مقام فشار را بر جمهوری اسلامی تشدید کرده و از وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه تهران خبر داد.
حال حرف برهم خوردن برجام در میان است و نگرانی شرکت‌های اروپایی از این که به دلیل رابطه با ایران قربانی مجازات‌های مالی آمریکا شوند.
در همین زمینه در ادامه تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات شرکت‌های خود از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، خبرگزاری رویترز از نامه رسمی چند کشور اروپایی به وزیران خزانه‌داری و خارجه آمریکا خبر داد.
با این حال شماری از شرکت‌های خارجی حاضر در ایران از هم اکنون به فکر خروج از ایران افتاده‌اند؛ از جمله این شرکت‌ها می‌توان به مرسک دانمارک و زیمنس آلمان اشاره کرد که در هفته‌های گذشته از توقف فعالیت‌های مربوط به ایران خبر داده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیوفردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.