رفتن به محتوای اصلی

حواشی برجام
07.06.2018 - 19:51

فروش تسلیحات به عربستان

 

یک روز پیش از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، مقامات این کشور با محمد بن ‌سلمان، شاهزاده عربستان تماس گرفته و از آن کشور درخواست کردند، با افزایش تولید نفت اوپک مانع از تاثیر تحریم‌های نفتی ایران بر بهای آن شود. 

گزارش جامعی که روز پنجشنبه ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) به طور اختصاصی از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شد، حکایت از ناخشنودی شماری از کشورهای عضو اوپک و از جمله امیرنشینان حوزه خلیج فارس داشت.

در گزارش رویترز آمده است که یک روز پیش از اعلام رسمی ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، یکی از مقامات ارشد دولت او با مقامات عربستان به طور تلفنی تماس گرفته و از آن کشور درخواست کرده که با افزایش تولید نفت اوپک مانع از تاثیرات منفی تحریم‌های نفتی ایران بر بهای نفت در بازارهای جهانی شود.

رویترز در ادامه ضمن اشاره به مناسبات بسیار دوستانه بین آمریکا و عربستان سعودی، موضوع اعمال فشار بر کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک از سوی آمریکا را پدیده‌ای نادر ارزیابی می‌کند.

پدیده‌ای که البته پیش از این هم روی داده است. در سال ۲۰۱۲ نیز آمریکا از عربستان درخواست کرده بود، زمینه‌های افزایش صادرات نفت کشورهای عضو اوپک را فراهم آورد.

مهار بهای نفت

رویترز در ادامه می‌افزاید که مقامات عربستان در تماس تلفنی خود با مقام ارشد دولت ترامپ به او گفته‌اند که برای افزایش تولید نفت اوپک بسیار زود است. افزون بر آن، عربستان سعودی نیز از افزایش بهای نفت خام سود می‌برد. افزایش بهای نفت خام می‌تواند برای عرضه سهام شرکت نفتی سعودی آرامکو در سال ۲۰۱۹ سودمند باشد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود افزوده است که عربستان به آمریکا اطمینان خاطر داده است که هرگاه در صورت اجرای تحریم‌های نفتی ایران، کمبودی در تامین نیازهای بازارهای جهانی روی دهد، عربستان به همراه متحدان خود این کمبود را جبران خواهد کرد.

تماس با محمد بن سلمان

سه منبع خبر مربوط به تماس تلفنی یک مقام ارشد دولت ترامپ و مقامات عربستان را رسانه‌ای کرده‌اند. یکی از این منابع حتی مدعی شده است که این تماس با محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان صورت گرفته است.

در این  تماس تلفنی، آن مقام ارشد دولت ترامپ گفته است که آمریکا روی عربستان به‌مثابه "رهبر اوپک" در زمینه کنترل بهای نفت و تامین نیازهای بازارهای جهانی حساب می‌کند.

مقامات دولت ترامپ از اظهار نظر پیرامون این تماس تلفنی خودداری ورزیده‌اند. یک مقام دولت عربستان به رویترز گفته است که این کشور بر سر مسائل مختلف از جمله بر سر توافق هسته‌ای ایران و یا مسائل مربوط به بازارهای انرژی به طور مداوم با مقامات آمریکایی در تماس است.

ناخشنودی متحدان

شماری از اعضای اوپک و از جمله برخی از کشورهای متحد عربستان در خلیج فارس از اینکه عربستان و آمریکا بر سر سهمیه تولید اوپک گفت‌وگو کرده‌اند، ابراز ناخرسندی نموده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند که می‌بایست تصمیم‌گیری در زمینه میزان تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک با مشارکت اعضای این سازمان صورت گیرد.

سفر محمد بن سلمان به پترزبورگ و توافق عربستان سعودی با روسیه در زمینه خاتمه دادن به سیاست مشترک کاهش تولید نفت از سوی اوپک و روسیه نیز باعث ناخشنودی دیگر اعضای اوپک شده بود.

در آن هنگام نیز، برخی از اعضای اوپک از اینکه در اتخاذ چنین تصمیمی مشارکت نداشته‌اند، اظهار ناخشنودی کرده بودند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.