رفتن به محتوای اصلی

ابوالولید المصریِ سابق و تهرانی ِ کنونی
14.06.2018 - 23:16

مصطفی حامد، یک عرب افغان، شناخته شده ترین تاریخ نگار القاعده است و در لیست سیاه وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارد. او همچنین به ابو الولید المصری معروف است. مصطفی حامد از چند ماه پیش اظهار نظر برای گروه های افراطی را از تهران از طریق وبسایتی به نام «مافا» آغاز کرده است.

ابو الولید دوست اسامه بن لادن و ایمن الظواهری رهبران القاعده است. او با میل خودش در سال ۲۰۱۶ قطر را به اتفاق خانواده اش ترک کرد و برای زندگی به تهران رفت.
ابو الولید همچنین پدر همسر سیف العادل است. او طی سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ گزارشگر شبکه خبری الجزیره در قندهار بود و پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در سال ۲۰۰۲ به همراه خانواده اش به ایران رفت تا همراه گروه دیگری از فرماندهان القاعده و اعضای خانواده بن لادن در آن جا زندگی کنند.
ادعا شده است که ایران ابو الولید، سیف العادل و محمد اسلامبولی، برادر خالد اسلامبولی ترور کننده انور سادات رئیس جمهوری پیشین مصر، را در سال ۲۰۱۰ از حبس خانگی آزاد کرد.
ابو الولید، سیف العادل و اسلامبولی طی حکومت نظامی پس از انقلاب ۲۵ ژانویه مصر و قدرت گرفتن اخوان المسلمین به این کشور بازگشتند. بعد از مدتی آنها راهی ترکیه، قطر و دوباره ایران شدند.
ابو الولید می گوید فعالیت وبسایت «مافا» را پس از بازگشت به ایران از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد تا حرف هایش را آن جا انعکاس داده و شش کتاب درباره تاریخ افغانستان و اعراب طی دوره جهاد علیه شوروی را منتشر کند.
او می گوید آزادی موجود در ایران به او اجازه انتشار افکارش از طریق «مافا» را می دهد.
ابو الولید از سال ۱۹۹۳ در افغانستان زندگی می کرد تا این که منزلش در هرات را به همراه جنگجویان تاجیک به قصد ایران ترک کرد.
او اکنون در تهران زندگی می کند و برای «نشریه الصمود» وابسته به امارات اسلامی افغانستان می نویسد. او همچنین نگارش کتاب اش «جنبش اسلامی و جنگ آب» را در تهران به اتمام رساند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.