رفتن به محتوای اصلی

بازار گرمی
18.06.2018 - 20:41

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل ایران، می گوید در طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی پنجاه نفر در مجموع ۳۸۰ هزار سکه طلا خریده‌اند.
به گزارش رسانه‌های ایران، آقای سراج امروز یکشنبه (۲۷ خرداد) گفت: "هفت میلیون و ششصد هزار ثبت نام سکه داشتیم که پنجاه نفر، پنج درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند."
سود هر سکه یک میلیون تومان اعلام شده است. قیمت هر تمام سکه (طرح جدید) هفته پیش به بالای دو و نیم میلیون تومان رسید که بعد از عید فطر با کاهش تقاضا کمی کاهش یافت.
این اظهارات پس از این موج اخیر گرانی است که سازمان بازرسی می‌گوید در آنها "ورود کرده است."
در هفته‌های اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام قیمت سکه طلا، خودرو و مسکن افزایش یافته است.
آقای سراج در اظهارات اخیر خود به گرانی خودرو هم اشاره کرد: "وضعیت بازار خودرو نیز تقریبا مانند بازار مسکن بود و پول‌های سرگردان و نقدینگی بیش از حد باعث شد که برخی خودروها حتی تا صد میلیون تومان گران شوند."
رئیس سازمان بازرسی به عنوان نمونه گرانی خودروی سوزوکی را در حدود ١٠٠ میلیون تومان و پژو ٢٠٠٨ را ٧٠ تا ٨٠ میلیون تومان اعلام کرد.
این اظهارات در حالی است که به گفته اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس، موضوع گرانی کالاها و خودرو روز سه‌شنبه (۲۹ خرداد) در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.
تیم اقتصادی دولت شامل محمد شریعتمداری، وزیرصنعت، معدن و تجارت، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی و مسئولان بعضی سازمان‌های دولتی در این جلسه حضور خواهند داشت.

در هفته‌های اخیر قیمت خودرو در بازار ایران افزایش یافته تا جایی که اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد در بعضی خودروها به بالای صد میلیون تومان هم رسیده است.

این افزایش قیمت شامل خودروهای داخلی و خودروهای خارجی بوده هر چند این افزایش در خودروهای داخلی کمتر است.

بعضی از فعالان در بازار خودرو این افزایش قیمت را به کمبود عرضه نسبت داده‌اند ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه خودرو را ناکافی نمی‌داند.

رئیس سازمان بازرسی ایران می‌گوید: "متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شد و حدود ۵ هزار خودرو مدل بالا و گران قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود ۴ هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است."

آقای سراج گفته: "اختلاف قیمت این خودروها به نزدیک نیم میلیارد تومان می‌رسد، مانند ولوو و بی.ام.و که هیچ کدام از این خودروها قیمت واقعی ندارند."

همزمان در شبکه‌های اجتماعی و بخصوص اینستاگرام کمپینی شکل گرفته که بعضی از چهره‌های مشهور نظیر علی کریمی در آن شرکت دارند.

این افراد کاربران را به نخریدن کالاهایی که گران شده‌اند، مثل طلا و ماشین تا یک ماه آینده تشویق می‌کنند.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی باعث شد چند خودروساز بزرگ اخیرا از پایان همکاری با ایران خبر دهند.

هفته پیش "گروه بهمن" که ارایه دهنده محصولات و خدمات مزدای ژاپن و هیوندای کره جنوبی در ایران است خودروی چینی هاوال را جایگزین مزدا کرد.

بعضی از فعالان بازار خودرو در ایران می‌گویند که افزایش قیمت دلار مبادله‌ای از ۳۷۵۰ تومان به دلار "تک نرخی"۴۲۰۰ تومانی هزینه‌ خودروسازان را بالا برده است.

جلسه مجلس برای بررسی گرانی‌های اخیر در حالی قرار است برگزار شود که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هفته پیش افزایش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر را "جنگ روانی" خواند که "دلیل اقتصادی ندارد" و از رسانه‌های ایرانی خواست در این زمینه به دولت کمک کنند.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران هم عامل افزایش قیمت سکه را عمدتا "روانی" خواند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.