رفتن به محتوای اصلی

حبابِ تعمدی
22.06.2018 - 02:07

 

قیمت هر سکه بهار آزادی در بازار ایران روز چهارشنبه ۳۰ خرداد از مرز دو میلیون و ۵۶۰هزار تومان عبور کرد و همچنان روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد.
این در حالیست که روزهای گذشته خبری درباره پیش خرید صدها هزار سکه توسط تنها ۵۰ نفر منتشر شده است که رد پای رانت و فساد در طرح پیش‌فروش سکه بانک مرکزی را نشان می‌دهد. دادستان تهران نیز می‌گوید ۶۵هزار سکه تنها توسط ۳ نفر خریداری شده است.

بر اساس آماری که چند روز پیش از سوی سازمان بازرسی کل کشور ارائه شد پس از آنکه بانک مرکزی در ۱۸ بهمن ماه ۹۶ طرح پیش‌فروش سکه را آغاز کرد ۷میلیون و ۶۰۰هزار سکه فروخته شد.

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته است با توجه به رشد قیمت سکه در بازار خریداران سکه در طرح پیش‌فروش سکه برای هر سکه خریداری شده تا کنون بیش از یک میلیون تومان سود کرده‌اند.

همچنین جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران اعلام کرده است دولت سکه فروخته و خریدار اول ۳۸هزار عدد سکه، نفر دوم ۲۳هزار عدد و نفر سوم نیز ۴هزار و اندی سکه خریداری کرده‌اند!

در بهمن‌ماه گذشته و همزمان با آغاز طرح پیش‌فروش سکه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار یک میلیون و ۵۳۱هزار تومان بود که به گفته مقامات بانک مرکزی ۲۵۰هزار تومان آن حباب بود و در واقع قیمت واقعی سکه طبق این شرایط یک میلیون و ۲۵۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شد.

شکستن حباب قیمت و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت‌ سکه دو هدفی بود که بانک مرکزی مدعی شد در طرح پیش‌فروش دنبال می‌کند. بر اساس این طرح هر شخص بالای ۱۸ سال می‌توانست با واریز مبلغ پیش‌پرداخت در سررسیدهای اعلام شده‌ی ۳ تا ۱۲ ماهه سکه خود را تحویل بگیرد.

اما همانطور که برخی کارشناسان اقتصادی هشدار داده بودند اجرای این طرح نتوانست مانع افزایش قیمت سکه شود بطوری که قیمت سکه روند افزایشی خود را طی کرده و روز چهارشنبه ۳۰ خرداد به ۲میلیون و ۵۶۰هزار تومان رسیده است.

جالب اینکه در طرح پیش فروش سکه ۳۶۰ هزار قطعه سکه توسط تنها ۵۰ نفر خریداری شده است. این موضوع در کنار افزایش تقریبا ۱۰۰درصدی قیمت سکه در این مدت موجب شده است سازمان بازرسی کل کشور در روزهای گذشته اعلام کند روند طی شده در ماه‌های اخیر را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور معتقد است افزایش بی‌سابقه قیمت سکه در ایران از بهمن ماه تا کنون و خرید ۳۶۰هزار سکه توسط تنها ۵۰ نفر، با یک حساب سرانگشتی خبر از سود صدها میلیون تومانی این افراد می‌دهد.

هر چند رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره نام این افراد و ارتباط احتمالی آنها با نهادهای قدرت چیزی نگفته است اما بدون شک خریداران فله‌ای سکه افراد معمولی نیستند و ثروتمندان و افراد «خاص» هستند که از رشد قیمت سکه در ماه‌های پیش رو خبر داشته و با استفاده از رانت اطلاعاتی دست به این سودجویی و سرمایه‌گذاری انگلی و بحران‌آفرین زده‌اند!

 پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ برابر با ۲۱ ژوئن ۲۰۱۸

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
کیهان لندن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.