رفتن به محتوای اصلی

مدافعینِ بی بی
23.06.2018 - 15:48

خبرگزاری فارس می‌گوید، «سردار شاهرخ دایی‌پور از فرماندهان ایرانی حاضر در سوریه» جمعه اول تیرماه در جریان درگیری با نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، در شهر البوکمال کشته شده است.
این خبرگزاری از شاهرخ دایی‌پور باعناوین مانند:«مربی‌گری موشک تاو و ضد زره و فرماندهی یگان ضد زره و ادوات قرارگاه نجف» در دوران جنگ ایران و عراق، «مربی‌گری ضد زره حزب‌الله لبنان در سال‌های گذشته، مربی‌گری غواصی در سطح بین‌الملل و نیز مستشاری ضد زره و فرماندهی صحنه نبرد در سوریه» یاد کرده است.
البوکمال در حاشیه رود فرات و ۴۴۰ کیلومتری شرق دمشق واقع شده است. نیروهای متحد حکومت بشار اسد سال گذشته توانستند این منطقه را از نیروهای داعش بازپس بگیرند. اما اخیرا نیروهای داعش بخش‌هایی از این شهر را تصرف کردند.
شاهرخ دایی‌پور از نیروهای اعزامی از استان کرمانشاه به سوریه بود.
خبرگزاری «ابنا» نیز می‌گوید، این پانزدهمین نیروی «مدافع حرم» اعزامی از استان کرمانشاه به سوریه است که در درگیری با نیروهای مخالف حکومت بشار اسد کشته می شود.
«مدافع حرم»، عنوانی است که جمهوری اسلامی ایران برای حضور نظامیان خود در سوریه برگزیده است.
جمهوری اسلامی ایران برای نبرد با مخالفان بشار اسد و گروه «حکومت اسلامی» یا داعش نیروهای نظامی خود را در قالب «مدافعان حرم» به سوریه و عراق فرستاده و شماری از شیعیان افغان و پاکستانی را نیز در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام کرده است.
در همین زمینه محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید، اسفند سال ۹۵ شمار کشته‌شدگان موسوم به «مدافع حرم» تا آن زمان را ۲۱۰۰ نفر اعلام کرد.
طی سال‌های اخیر همچنین تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله احمد غلامی، حسین همدانی، حمید تقوی، شفیع شفیعی، رضا فرزانه، داریوش درستی، اسماعیل حیدری، هادی کجباف شعبان نصیری، ذاکر حیدری، و عبدالله اسکندری نیز در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.
گفته می‌شود ۱۵ گروه از شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در سوریه و عراق مشغول جنگ هستند.
سپاه پاسداران بارها اعلام کرده‌ است که حضور فرماندهان این نیرو در سوریه و عراق «مستشاری» است و جمهوری اسلامی به درخواست بشار اسد و دولت عراق به این کشورها نیرو اعزام کرده‌ است.
نخست وزیر اسرائیل پیش از این حکومت ایران را متهم کرده بود که اقداماتش در سوریه و منطقه باعث شعله ور شدن «جنگ مذهبی» در منطقه می شود.
جنگ داخلی سوریه تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.