رفتن به محتوای اصلی

دونالد ترامپ چکونه تصمیم گیری می کند؟
24.06.2018 - 15:12
ترجمه و تلخیص:
Sylvia Bejanian

Missing media item.

به هنگام کارزار انتخاباتی ایالات متحده ، ما نشان دادیم که رقابت میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ ، در ارتباط با روش عمل آنها نبود ، بلکه موضوع فرهنگی بود [1] . این بیگانه ، با توجه به تسلط روش پیوریتن در ایالات متحده ،خواستار بازگشت به سازش اولیه معروف است – بوده .Bill of Rights-ی سال ۱۷۸۹ – آن چه که به : سازش میان انقلابیونی که علیه پادشاه جرج و مالکین بزرگ ۱۳ ولایت استعماری در حال جنگ ،به وقوع پیوست .

دونالد ترامپ بر خلاف نظر عموم مردم ، نسبت به سیاست بیگانه نبوده است و به هنگام حادثه ی ۱۱ سپتامبر ، نظر خود را صریحاََ‌ابراز داشته [2] . همچنین مشاجره ای در ارتباط با محل تولد پرزیدنت اوباما به راه انداخت .

شاید ثروت دونالد ترامپ به صورت نشان بدیهی از حمایت او از ثروتمندان به نظر می رسد ،و ما نشان دادیم که او از سرمایه داری مولد دفاع میکند و نه سرمایه داری محتکرانه . ما همچنین نشان دادیم که پرزیدنت جرج دبلیو بوش و باراک اوباما ، در ارتباط با طرح های سیاست خارجی خود ، عملیات جنگی در افغانستان ، عراق ، لیبی و سوریه را پیاده کردند ، که نشان از پیروی استراتژی آدمیرال سبرووسکی بوده که در آن خواستار نابودی تمام زیر ساخت و دولتی ها در منطقه ی ٬٬ خاور میانه ی بزرگ ٬٬ می باشد [3] ؛ راکاملاََ زیر پا گذاشتند .Bill of Rights به لحاظ سیاست داخلی ، آنها موضوع و مجموعه ی این اعمال منجر به نابود سازی ارزش ها و فقر ٬٬ مردمان کوچک سفید پوست٬٬ بوده است .

به عکس ، دونالد ترامپ از امپراطوری آمریکا پیوسته انتقاد کرده و خواهان بازگشت به ارزش های جمهوری بوده است . او خود را از پیروان اندرو جکسون (۱۸۲۹-۳۷ ) – [4] قلمداد می کند و توسط همکاران پیشین ریچارد نیکسون (۱۹۶۹-۷۴) حمایت شده است [5] .

Make America Great Againاو با ترکیب تفکر سیاسی خارجی خود با شعار :خواستار کنار نهادن خیال واهی امپریالیستی و بازگشت به ٬٬ رویای آمریکایی ٬٬ بوده America First! به مفهوم غنی سازی شخصیت . شعارسیاست خارجی او با شعار همراه بوده ، که مفهوم آن با آن چه که در دوران جنگ جهانی دوم به کار می رفته تفاوت دارد .این نشان می دهد که او تفکری نئو نازی ندارد ، بلکه سیاست مداری است که اجازه نمی دهد تا کشورش در خدمت نخبگان چند ملیتی قرار بگیرد .

ما تصور می کردیم که او با اقلیت مکزیکی نتواند به یک اتحاد فرهنگی برسد ، و پیش بینی می کردیم که او بتواند به جدایی دوستانه و استقلال کلیفرنیا کمک کند (کال اکسیت ) [6]

قرائت ما از اهداف و روش های دونالد ترامپ ، ما را به سمت این سوال هدایت می کرد که رئیس جمهور ایالات متحده تا چه حد قادر به تغییر استراتژی های نظامی کشورش می باشد [7] گذارش های ما به مدت دوسال ، در خلاف مسیر کلیه ی منتقدین بوده ، و ما را به غلط از حامیان دونالد ترامپ شمرده ا ند: برداشتی اشتباه از مفهوم گذارشات ما . ما جزو رای دهندگان ایالات متحده نمی باشیم و هیچ یک از کاندیداهای کاخ سفید را حمایت نمی کنیم . ما تنها تحلیل گر مسائل سیاسی می باشیم و می کوشیم تنها حقایق را درک کنیم و عواقب سیاست ها را پیش بینی نماییم .

ما امروز در چه مرحله ای قرار داریم ؟

باید بتوانیم بر وقایع متمرکز شویم و تمامی نقل قول ها را از استدلال های خود کنار بزنیم .

باید بتوانیم آنچه که مربوط به دونالد ترامپ می باشد تشخیص بدهیم ، همچنین بازتاب عملکرد روسای جمهور پیشین را در نظر بگیریم ، و آنچه که در حال وقوع است دریابیم .

به لحاظ طرح سیاست داخلی

دونالد ترامپ از تظاهرات نژاد پرستانه و برتری طلب نژاد سفید در شارلوت ویل حمایت کرد ، همچنین او حامی حمل اسلحه بوده است ، حتا بعد از کشتاری که در پارکلند اتفاق افتاد . گرایشات او به صورت حمایت از عقاید راست افراطی و خشونت تعبیر شده . اما برعکس خواسته ی او ترویج ٬٬ حقوق بشر ٬٬ به سبک آمریکایی بوده است ، همان آمده است .Bill of Rightsکه در دو ماده ی اولیه قانون

بدیهی که می توان هر آن چه که از قانون ٬٬ حقوق بشر ٬٬ – در سنت توماس پین آمده بدگویی کنیم [8] .ما نیز از آن انتقاد می کنیم ـ . اما این موضوع انتقاد ما در این صفحه نمی باشد .

دیوار کشی در مرز مکزیک که به علت کمبود بودجه متوقف مانده ، توسط روسای جمهور پیشین آغاز شده بود . برای نتیجه گیری از این عمل هنوز زود است . برخورد با مهاجران هیسپانیک که نمی خواهند به زبان انگلیسی تکلم کنند و به تعهد نامه ی سال ۱۷۸۹ پایبند باشند ، هنوز اتفاق نیافتاده . دونالد ترامپ تنها خدمات زبان اسپانیایی را از کاخ سفید حذف کرده است .

در ارتباط با موضوع تغییرات آب و هوا ، دونالد ترامپ تعهد نامه ی پاریس را کنار گذاشته ، که این عمل به منزله ی بی تفاوتی او نسبت به موضوع محیط زیست نمی باشد : تنظیم این تعهد نامه به این علت بوده که تنها به مسئولان بورس های مبادلاتی امکان می داده تا بتوانند گاز های کربنیک تولید کنند [9]

به لحاظ اقتصادی ، دونالد ترامپ هنوز نتوانسته انقلاب خود را محقق سازد : به صورت معاف کردن مالیات از صادرات و تحمیل آن بر واردات .با این وجود او توانسته تا کشور خود را از تجارت-ازاد تصویب نشده ی : اتحاد ترانسپاسیفیک ، خارج نماید . در حالی که مالیات وضع شده در نوارهای مرزی، از سوی کنگره رد گردیده . ترامپ امروزه می کوشد تا با دور زدن عوامل مجلس بتواند مالیات های بازدارنده ای بر واردات برخی محصولات وضع نماید ، عملی که باعث شده تا متحدان ایالات متحده را شگفت زده کند و خشم چین را برانگیزد [10]

دونالد درامپ در به اجرا گذاشتن برنامه ی روزولت – دربنای زیر ساخت ها نتوانسته قدم های موثری بردارد ، چرا که تنها ۱۵٪ بودجه ی آن را فراهم کرده . همچنین برنامه ی خود را برای کمک از نیروهای فکری خارجه برای بهبود بخشیدن به وضعیت صنایع هنوز پیاده نکرده است ، هر چند دربرنامه ی استراتژی امنیت ملی این موضوع اعلام شده است [11]

در واقع ، با وجود پیاده سازی بخش کوچکی از وعده ها ، موقعیت بخش تولیدات و اشتغال بهبود یافته است .

در رابطه با طرح های سیاست خارجه

دونالد ترامپ برای برچیدن گرایشات امپریالیستی آمریکا ، اعلام کرده بود کمک های دولت را به عناصر جهادی متوقف خواهد کرد ، سازمان ناتو را منحل می کند و سیاست های سبرووسکی را کنار خواهد گذاشت و قشون اشغالگر گر خود رابه کشور فرا خواهد خواند . بدیهی است که ایجاد رفرم در مدیریت فدرال ، نیروهای نظامی ، به مراتب دشوار تر از ایجاد تغییرات در قوانین اقتصادی و مالی با فرمان های حکومتی است .

پرزیدنت ترامپ در ابتدا افراد مورد اعتمادی را در راس دپارتمان دفاعی و سازمان سیا قرار داد تا هیچ گونه اغتشاشی در آنها روی ندهد . او رفرمی در شورای امنیت ملی به وجود آورد – به صورتی که نقش پنتاگون و سازمان سیا در آن کاسته شود [12] . : اوبلافاصله به ٬٬ انقلاب های رنگین ٬٬ و کودتا ها پایان داد :که از نشان های بارز اعمال دولت های پیشین بوده است .

سپس ، کشورهای عربی ، به خصوص عربستان سعودی را متقاعد کرد تا کمک های خود را به عناصر جهادی قطع نمایند [13] . بازتاب این تصمیم با سقوط داعش در عراق و سوریه همراه بوده است . هم زمان دونالد ترامپ کوشید تا سازمان ناتو منحل گردد ، و تنها در مسیر عملیات ضد تروریستی فعالیت کند [14] . اما تا زمان انحلال این سازمان ، کارزار سیاسی بریتانیا علیه مسکو ، فعالانه در حال شکل دادن تمام گرایشات ضد روسی می باشد [15].

دونالد ترامپ سازمان ناتو را برای کنترل بر زیر دستان ایالات متحده نگاه داشته . و آگاهانه نشست جی ۷ را از اعتبار انداخته ، تا متحدانش از سر ناچاری به مسئولیت های خود عمل کنند .

برای پایان دادن به استراتژی سبرووسکی در ٬٬ خاور میانه ی بزرگ ٬٬ ، دونالد ترامپ در حال شکل دادن منطقه با خروج از توافق نامه ی اتمی با ایران بوده است – تعهد نامه ی وتعهد نامه ی محرمانه ی دو جانبه ، همچنین طرح شخصی خود برای حل – JCPoA مسئله ی فلسطین آغاز کرده . چنانچه این طرح ، به رغم خرابکاری های فرانسه و انگلستان ، شانس کمی برای ایجاد صلح در منطقه داشته باشد ، می تواند طرح های پنتاگون را فلج کند . چرا که تمام افسران عالی رتبه در حال پیاده سازی طرح سبرووسکی در ٬٬ حوزه ی دریای کارائیب ٬٬ می باشند .

طرح پایان دادن به مناقشه ی کره ، که آخرین بازمانده ی جنگ سرد می باشد ، باید بتواند وجود سازمان ناتو را بار دیگر به چالش بکشد . متحدان این سازمان برای جلوگیری از به وجود آمدن وضعیتی مشابه جنگ کره در اروپا متعهد شده اند .

در پایان ، نیروهای نظامی ایالات متحده دیگر به سرکوب کشورهای کوچک نباید اقدام نمایند ، بلکه باید بکوشند تا روسیه منزوی شود ، و چین نتواند ٬٬ جاده ی ابریشم ٬٬ خود را به پایان برساند .

 

[1] « Les États-Unis vont-ils se réformer ou se déchirer ?», par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 25 octobre 2016.

[2] Voir l’intervention de Donald Trump sur New York 9, le 11 septembre 2011.

[3] « Le projet militaire des États-Unis pour le monde», par Thierry Meyssan, Haïti Liberté(Haïti) , Réseau Voltaire, 22 août 2017.

[4] “Trump has picked a deeply disturbing hero”, Michael Gerson, The Washington Post, March 16, 2017.

[5] “Donald Trump’s ‘America First’ Foreign Policy Speech”, by Donald Trump, Voltaire Network, 27 April 2016.

[6] « Le bilan et les perspectives de Donald Trump», par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 5 décembre 2017.

[7] « L’alternance du Pouvoir impérial», par Manlio Dinucci, Traduction Marie-Ange Patrizio, Il Manifesto(Italie) , Réseau Voltaire, 15 novembre 2016.

[8] Thomas Paine, Rights of Man(Droits de l’Homme), London, part 1 1791, part 2 1792.

[9] « 1997-2010 : L’écologie financière», par Thierry Meyssan, Оdnako(Russie) , Réseau Voltaire, 26 avril 2010.

[10] « USA : Impérialisme contre ultra-impérialisme», « Guerre économique ou «guerre absolue» ?», par Jean-Claude Paye, Réseau Voltaire, 26 février et 31 mai 2018.

[11] Security Strategy of the United States of America, White House, December 18, 2017

[12] “Presidential Memorandum: Organization of the National Security Council and the Homeland Security Council”, by Donald Trump, Voltaire Network, 28 January 2017. “دونالد ترامپ سازمان امپریالیستی ایالات متحده را منحل کرد”, بوسيله ى تی یری میسان, ترجمه Sylvia Bejanian, شبکه ولتر, 7 فوريه 2017, www.voltairenet.org/article1

[13] “Presidential Memorandum: Plan to Defeat the Islamic State of Iraq and Syria”, by Donald Trump, Voltaire Network, 28 January 2017. “Donald Trump’s Speech to the Arab Islamic American Summit”, by Donald Trump, Voltaire Network, 21 May 2017.

[14] “Remarks by Donald Trump at NATO Unveiling of the Article 5 and Berlin Wall Memorials”, by Donald Trump, Voltaire Network, 25 May 2017.

[15] « L’Otan non « obsolète » se prépare avec Mattis à d’autres guerres», par Manlio Dinucci, Traduction Marie-Ange Patrizio, Il Manifesto(Italie) , Réseau Voltaire, 16 février 2017.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
ولتر نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.