رفتن به محتوای اصلی

خواسته رئیس بنفش رنگ
28.06.2018 - 16:43

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، آقای روحانی که روز پنج‌شنبه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس سخن می‌گفت همچنین خواستار آن شد که «پول‌های سرگردان در مسیر صحیح تولید به کار گرفته شود».
او در ادامه به همین پالایشگاه اشاره کرده و گفت که دولت می‌تواند «سهام چنین مجموعه‌هایی» را به مردم واگذار کند.
این پیشنهاد رئیس جمهور در هفته‌ای مطرح می‌شود که اعتراض در چند مجتمع تجاری و بازار شهر تهران به چند شهر دیگر نیز سرایت کرد و بار دیگر نارضایتی مردم از وضع اقتصادی کشور را به رخ کشید.
افزایش شدید قیمت دلار و سکه طلا در روزهای گذشته و سایه تحریم‌های ایالات متحده بر اقتصاد ایران که باعث اعمال محدودیت‌های ارزی و واردات کالا از سوی دولت حسن روحانی شده، موجی از اعتراض‌های خیابانی بازاریان تهران و چند شهر دیگر را به دنبال داشت.
روسای قوای مجریه، قضائیه و مقننه ایران به این اتفاق‌ها واکنش نشان داده و عمدتا بر برخورد قهرآمیز با عاملان ناآرامی‌ها تاکید کرده‌اند.
در این میان برخی از مقامات از جمله ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، دست به افشاگری‌هایی در مورد سرمایه‌دارانی زد که در بازار دلار و سکه فعالیتی چشمگیر داشته‌اند.
آقای سراج از جمله روز چهارشنبه، ششم تیرماه، خبر داد که یک نفر با ۳۱ سال سن ۳۸ هزار و ۲۵۰ سکه خریداری کرده که ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پول برای آن پرداخت کرده است.
به نظر می‌رسد اشاره حسن روحانی به «پول‌های سرگردان» به موارد این‌چنینی باشد.
با این حال پیشنهاد او درباره واگذاری سرمایه نهادهای «عمومی و نظامی» کشور تازه نیست. او خود در این زمینه به «مصوبه خوبی» اشاره می‌کند که به تایید رهبر جمهوری اسلامی نیز رسیده است.
او گفت: «برای این منظور مصوبه خوبی نیز در جلسه مشترک سه قوه داشتیم که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است تا همه نهادها سهام شرکت‌‌ها و مجموعه‌‌های در اختیار خود را به مردم واگذار کنند.»
در دی‌ماه سال گذشته، امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به روزنامه ایران گفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای به ستاد کل نیروهای مسلح ایران مأموریت داده است تا بنگاه‌های اقتصادی «غیرمرتبط» در سپاه پاسداران، ارتش و وزارت دفاع را واگذار کند.
به گفته وی، فعالیت‌های نیروهای مسلح تنها در حوزه «سازندگی» از جمله فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران، بر اساس نیاز دولت ادامه پیدا خواهد کرد.
اما کمتر از یک هفته بعد معاون پارلمانی سپاه با طرح این پرسش که منبع سخنان وزیر دفاع چیست، افزود: «سپاه اصلا فعالیت اقتصادی ندارد که انتفاعی برای آن داشته باشد.»
از سوی دیگر سخنگوی دولت نیز روز سه‌شنبه، پنجم تیر، از ایرانیان خارج از کشور خواست که سرمایه خود را به ایران ببرند و دیگر شهروندان هم طلا و ارز اندوخته خود را وارد بازار کنند.
پیشنهاد سخنگوی دولت واکنش بسیاری از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت که غالباً او را به باد انتقاد گرفتند.

 

Image result for ‫روحانی: به مردم واگذار کنند‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.