رفتن به محتوای اصلی

جرم همیشگیِ اغتشاش
01.07.2018 - 01:48

دولت‌آبادی دانشجویان بازداشتی دی‌ماه را با «جریان‌های خارج» مرتبط دانست. 

این مقام قوه قضاییه همچنین تاکید کرد که اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ «تظاهرات نبود، بلکه آشوب و اغتشاش بود»، که «مجازات بسیار سنگینی هم دارد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از دادستان تهران، دلیل صدور حکم سنگین برای بعضی از این دانشجویان ارتباط آنها با «گروه‌های خاص» خارج از کشور است.

این مقام قضایی به نام و نشان این گروه ها و نوع ارتباط احتمالی دانشجویان با آنها اشاره نکرد.

این نخستین بار است که چنین اتهامی برای دانشجویانی مطرح می‌شود که در جریان اعتراضات گسترده دی‌ماه سال ۹۶ بازداشت شده و در دادگاه به احکام «سنگین» تا هشت سال زندان هم محکوم شدند.

در دی‌ماه گذشته همزمان با اعتراض‌های سراسری در ایران، بیش از یکصد دانشجو عمدتا در تهران بازداشت شدند و کمتر از دو ماه بعد محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، خبر داد که برای پنجاه تن از این دانشجویان پرونده قضایی تشکیل شده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اتهام بازداشت‌شدگان را اعلام نکرد، اما فرید موسوی، دیگر نماینده مجلس، این بازداشت‌ها را «پیشگیرانه» خواند.

پس از انتشار گزارش‌هایی از صدور احکام سنگین برای عده‌ای از این دانشجویان، از جمله هشت سال حبس برای علی مظفری، دانشجوی دانشگاه تهران، دانشجویان چند دانشگاه در این شهر دست به اعتراض زده و حتی از شرکت در امتحانات آخر سال نیز سر باز زدند.

در پی این اعتراضات بود که شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی، در آغاز تیرماه ضمن انتقاد از احکام «سنگین» از «پیگیری‌های دولت» در این زمینه خبر داد.

خانم مولاوردی تعداد این دانشجویان را ۱۱ تن اعلام کرد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، نیز روز ششم تیر با اشاره به این که «احکام صادر شده برای دانشجویان به نظر ما هم سقف بالایی دارد» گفت که با مسئولان قوه قضائیه در این باره صحبت کرده است.

با این حال اکنون عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، می‌گوید که «وزارت علوم تاکنون درخواست رسمی در رابطه با دانشجویان نداشته و اسامی آنها را نیز اعلام نکرده است.»

آقای دولت‌آبادی حتی درباره آمار ۱۱ دانشجو نیز ابراز شک و تردید کرده و گفت که «ما تاکنون پنج نفرشان را شناسایی کردیم که برایشان حکم صادر شده است».

به گفته دادستان تهران، حکمی که برای این دانشجویان صادر شده «از یک تا پنج سال حبس است»، با این حال «برخی از اینها چند فقره اتهام دارند و تا هشت سال حبس هم گرفته‌اند».

او در ادامه توضیح داد: «برخی از این دانشجویان مربوط به جریان‌های سیاسی هستند؛ نه جریان‌های سیاسی داخل نظام، بلکه ممکن است از گروه‌های خاصی باشند و اگر احکام‌شان شدید بوده به همین لحاظ است.»

علنی شدن احکام دانشجویان از چند ماه پیش آغاز شد و پیش از این گزارش شده بود که لیلا حسن‌زاده، محسن حق‌شناس و سینا ربیعی، از دانشجویان دانشگاه تهران، به ترتیب به شش، دو و یک سال حبس و همچنین ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده‌اند.

محمود صادقی، نماینده مجلس، روز پنج‌شنبه، هفتم تیر، در پیام توئیتری خبر داد که احکام این دانشجویان با استناد به گزارش‌ها و بازجویی‌های وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی صادر شده است.

دانشجویان معترض هم پیشتر وزارت اطلاعات دولت روحانی را مسئول بازداشت دانشجویان معرفی کرده و در گفت‌وگو با مقام‌های وزارت علوم، از عملکرد دولت روحانی در این زمینه به شدت انتقاد کرده بودند.

 

Image result for ‫دولت آبادی دادستان‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.