رفتن به محتوای اصلی

لغوِ سفر
04.07.2018 - 00:56

رسانه‌های ژاپن روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه به نقل از مقامات این کشور گزارش دادند که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، با افزایش فشارهای آمریکا بر ایران، برنامه سفر خود به تهران در ماه جاری را لغو کرده است.
این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید اصلا برنامه‌ای برای سفر آقای آبه به تهران وجود نداشته است که بخواهد لغو بشود.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی ژاپن، کیودو، دولت ژاپن مشغول برنامه‌ریزی برای سفر شینزو آبه به تهران و ملاقات او با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در ماه جاری میلادی بود، امری که می‌توانست اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران از سال ۱۹۷۸ باشد.
این خبرگزاری به نقل از مقامات ژاپنی افزوده که اما توکیو در روزهای اخیر به تهران اطلاع داده است که آقای آبه به ایران سفر نخواهد کرد.
به نوشته کیودو، این تصمیم تحت تاثیر اقدامات آمریکا برای انزوای ایران پس از خروج واشینگتن از برجام اتخاذ می‌شود. دولت آمریکا از ژاپن و سایر متحدان خود خواسته است تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان) میزان واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.
اما مقامات دولت ژاپن می‌گویند، توکیو که به صورت سنتی روابط با ثباتی با تهران دارد به دولت آمریکا اطلاع داده است به خاطر پیامدهای منفی چنین امری بر اقتصاد کشور نمی‌تواند خرید نفت از ایران را بیش از این کاهش دهد.
ژاپن در چند دهه گذشته به نفت ایران به عنوان یکی از منابع مهم تامین انرژی خود تکیه داشته است، ولی طبق آمارهای وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت آن کشور در حال حاضر نفت ایران فقط پنج درصد نفت وارداتی ژاپن را تشکیل می‌دهد.
با این همه به احتمال فراوان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در سفر روزهای آینده خود به توکیو تلاش خواهد کرد ژاپن را به اعمال فشار بیشتر بر ایران تشویق کند.
خبرگزاری کیودو در ادامه نوشته که توکیو با توجه به وضعیت مناسبات بین ایران و آمریکا در ماه‌های آینده احتمال سفر شینزو آبه به تهران را بررسی خواهد کرد.
این گزارش اما واکنش تهران را به دنبال داشت که از اساس برنامه‌ریزی برای این سفر را تکذیب کرد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایران اظهار داشت: «هیچ گفت‌وگو و برنامه‌ای برای سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران وجود نداشته است که در شرایط کنونی بخواهد لغو شود و خبر منتشر شده در برخی خبرگزاری‌های ژاپنی از اساس نادرست و کذب محض است».
این مقام دولت ایران در نهایت روابط ایران و ژاپن را «بسیار خوب» و «دیرینه» توصیف کرد و گفت که اگرچه تهران از گسترش روابط با ژاپن «به عنوان یک دوست و شریک قدیمی در همه سطوح استقبال می‌کند اما سفری در آینده قابل پیش‌بینی در دستور کار نبوده است».
نخست‌وزیر ژاپن در یک سفر هشت روزه که چهارشنبه هفته آینده، بیستم تیرماه، آغاز خواهد شد، پس از دیدار از بروکسل و پاریس به کشورهای عربستان سعودی و مصر سفر خواهد کرد.

 

Image result for ‫لغو سفر آبه به ایران‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.