رفتن به محتوای اصلی

کمیته مشترک علیه ایران
05.07.2018 - 01:34

چند رسانه خبری در آمریکا و اسرائیل روز سه‌شنبه، ۱۲ تیرماه، از تشکیل یک کمیته مشترک توسط دولت‌های دو کشور برای «افزایش فشار از داخل» بر حکومت جمهوری اسلامی خبر دادند.

وب‌سایت خبری «آکسیوس» به نقل از کانال ده تلویزیون اسرائیل از تشکیل این کمیته مشترک خبر داده و می‌گوید که مقام‌های بلندپایه امنیتی از آمریکا و اسرائیل در چند هفته گذشته در همین زمینه دیدار داشته‌اند.

از جمله این دیدارها یکی هم میان جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و همتای اسرائیلی او، مئیر بن شاباث، انجام شده است: با موضوع طراحی «استراتژی افزایش فشار بر دولت تهران».

دفتر نخست وزیر اسرائیل و شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهار نظر درباره این گزارش‌ها خودداری کرده‌اند.

کانال ده تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مقام اسرائیلی می‌گوید که هدف از تشکیل این کمیته «نه تغییر رژیم»، بلکه «بهره‌برداری از فشارهای داخلی در ایران برای واداشتن آیت‌الله‌ها به تغییر رفتارشان» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره خواستار «نابودی اسرائیل» شده‌اند و اسرائیل همواره راه‌های تغییر این خط مشیء را دنبال می‌کند.

آکسیوس به نقل از «یک مقام اسرائیلی» می‌گوید: «کسی جدی به تغییر رژیم فکر نمی‌کند، ولی این کمیته می‌خواهد ببیند که می‌توانیم از ضعف‌های داخلی حکومت ایران برای ایجاد فشار بیشتر استفاده کنیم....»

از دی‌ماه سال گذشته تاکنون ایران شاهد برپایی تجمع‌های اعتراضی فراوان و گسترده به اوضاع اقتصادی، وضع معیشتی مردم و مسائل دیگر همچون کم‌آبی بوده است.

تقریباً تمامی این تجمع‌ها که با شعارهای اقتصادی شروع می‌شد به سرعت متوجه اصل نظام از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر، شده و هر دو هدف شعارهایی تند قرار گرفته‌اند.

حال این گزارش‌های تازه حاکی از آن است که واشینگتن و تل‌آویو، منتقدان سرسخت جمهوری اسلامی، به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین استراتژی، بهره‌برداری از جو نارضایتی موجود در ایران است.

آن طور که در این گزارش‌ها‌ آمده است، ویدئوهای اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، خطاب به مردم ایران و توئیت‌های مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، درباره وضع بد اقتصادی در ایران را نیز بر همین بستر باید دید.

نخست‌وزیر اسرائیل در ویدئویی که اوایل تیرماه منتشر شد از بازی‌های ایران در جام جهانی روسیه سخن گفت و مردم ایران را ستود که «شجاعت» خود را در زمین فوتبال و در خیابان‌های ایران «به نمایش گذاشتند».

در همان هفته وزیر خارجه آمریکا در یک توئیت با اشاره به بیکاری ۳۰ درصد از جوانان ایران و همچنین مشکلات معیشتی خانواده‌ها، جمهوری اسلامی را متهم کرد که ثروت ملی کشور را در راه جنگ‌های نیابتی و غنی‌تر کردن سپاه، حزب‌الله و حماس به یغما برده است.

از سوی دیگر روز سه‌شنبه یک شبکه تلویزیونی دیگر، حاداشوت، در گزارشی از ارسال سندی به سفارت‌های اسرائیل در گوشه و کنار دنیا خبر داد، حاوی جزئیاتی از این استراتژی تازه.

در این سند با اشاره به خروج دونالد ترامپ از برجام آمده است: «با توجه به این که اکنون زمان مناسبی است و ایران از نظر دیپلماتیک و اقتصادی دوره حساسی را پشت سر می‌گذارد، باید بر فشار بیفزاییم. کمک اسرائیل می‌تواند به تغییر در موضع ایران در مورد برنامه اتمی‌اش بینجامد.»

حاداشوت همچنین گزارش داد که سفارت‌ها و دفاتر نمایندگی اسرائیل هر یک «به‌زودی» از نقش خود در این طرح آگاه خواهند شد.

خبر کمیته مشترک در حالی منتشر شده است که دولت روحانی فقط در داخل کشور با فشار فزاینده از دو سوی مردم و از سوی اصولگرایان منتقد دولت مواجه نیست.

در پی خروج آمریکا از توافق اتمی، دولت حسن روحانی در خارج از کشور نیز با فشار فراوان روبه‌روست: در حال حاضر فقط تهدیدهای ایالات متحده به تحریم دوباره ایران باعث شده که کشورها و کمپانی‌های خارجی حرف از ترک ایران بزنند.

دولت دونالد ترامپ صراحتاً از کشورهای خریدار نفت ایران خواسته است از آغاز ماه نوامبر (۱۳ آبان) و از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه تهران تمام واردات خود از ایران را متوقف کنند.

گرچه پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا همراه با روسیه و چین بر حفظ این توافق بین‌المللی تاکید کرده‌اند، تحریم‌های فرامرزی آمریکا همکاری اقتصادی و بانکی شرکت‌ها با ایران را بسیار دشوار کرده است.

 

Image result for ‫تشکیل کمیته مشترک آمریکا و اسرائیل «برای افزایش فشار» بر حکومت ایران‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.