رفتن به محتوای اصلی

پنج درس از حکایت هسته ای کره شمالی
05.07.2018 - 14:40
برگردان:
هاتف رحمانی

1-           سلاح های هسته ای ازگسترش هسته ای جلوگیری نمی کند.

درسال 1970، کشورهای دارای سلاح هسته ای پیمان منع گسترش هسته ای (ان پی تی) را پذیرفتند. طبق این پیمان ، آن ها موافقت کردند تا خلع سلاح کامل سلاح های هسته ای خود را مورد بحث قرار دهند. آن ها – کاملا یکسان – به این تعهد عمل نکرده اند و اصرار دارند که باید سلاح های هسته ای را در راستای بازداشتن دیگر کشورها از دستیابی به سلاح هسته ای حفظ کنند. نمونه کره شمالی به ما نشان می دهد که این (ادعا) جواب نمی دهد.

2-           سلاح های هسته ای مسری هستند.

کشورهای هسته ای ، برخلاف تعهد خود در ان پی تی اصرار دارند که آن ها باید سلاح های هسته ای خود را «برای امنیت خود» حفظ کنند. این امر بهانه ای برای دیگر کشورها فراهم می کند تا به سلاح هسته ای دست یابند. کشور کوچکی مانند کره شمالی ، جمهوری دموکراتیک خلق کره ، دلیل قوی تری برای ساختن سلاح هسته ای دارد تا ابرقدرتی مانند امریکا چون در جهانی بدون سلاح های هسته ای ، امریکا در هر حال می تواند سلطه نظامی غیر قابل چالشی داشته باشد .

3- سلاح های هستند می توانند سبب جنگ شوند.

بدون خبر جعلی خطر حمله اتمی عراق به منهتن (امریکا)، افکار عمومی امریکا احتمالا دخالت و جنگ امریکا علیه عراق را نمی توانست بپذیرد .

اگر جمهوری دموکراتیک خلق کره به سلاح هسته ای دست نیافته بود ، کشور احتمالا با حمله ، اتمی یا غیر اتمی ،  تهدید نمی شد . اغلب گفته می شود که سلاح های هسته ای در طی اولین جنگ سرد صلخ را در اروپا حفظ کرد، این استدلال به این معنی است که اگر سلاح های هسته ای وجود نمی داشت ، اتحاد شوروی می توانست به اروپای غربی تجاوز نماید . این ادعایی اثبات نشده است . بحث عمیق تردر این موضوع از صلاحیت من خارج است . اما ، امروز اکثر تاریخ نگارها ، بر مبنای منابع منتشر شده پس از 1990، توافق دارند که اتحاد شوروی وضعیت اروپای بعد از 1950 را پذیرفته بود .

4- سلاح هسته ای می تواند جایگاه بالایی برای رهبر کشور فراهم نماید .

این امر برای رهبران کره شمالی مهم بوده است . پیش از این پدر بزرگ رهبر کنونی کره شمالی احترام ملاقات شخصی رئیس جمهور امریکا را آرزو می کرد . رئیس جمهور ترامپ نخستین نفری است که این دیدار را پذیرفت و در ذهن رهبر کره شمالی با او بعنوان یک همسان برخورد کرد . سلاح های هسته ای می توانند سبب ابرقدرتی جایگاه یک کشور نیز بشود . عضو «کلوب هسته ای » بودن که در موافقت نامه های مطرح شده از سوی کشورهایی مانند فرانسه و هند آشکار است مهم است.

5- سلاح های هسته ای ، یک باره به دست آمده اند و رها کردن آن دشوار است.

ما این (درس) را در سال های پیش روخواهیم آموخت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.