رفتن به محتوای اصلی

وزير نفت با اشاره به مقابله ايران با سياست‌هاي امريكا: اين يك جنگ تجاري است
08.07.2018 - 09:49

وزير نفت روز گذشته در واكنش به اتفاقات بازار نفت و فشار امريكا به اعضاي اوپك براي كاهش قيمت نفت واكنش نشان داد. او گفته‌هاي خود را در سه محور خلاصه كرد. نخست درباره توييت‌هاي نفتي ترامپ واكنش نشان داد و گفت كه «اصل و اساس اوپك بر اين است كه بازار نفت، سياسي نباشد و عوامل سياسي در بازار دخالت نداشته باشند تا عرضه و تقاضا، قيمت نهايي نفت را تعيين كند.» زنگنه در ادامه بسته پيشنهادي اروپا درباره تضمين فروش نفت را مورد بررسي قرار داد و به اين موضوع اشاره كرده كه اين بسته آن‌چنان باب دل كارشناسان وزارت خارجه نبوده است.
وزير نفت در ‌نهايت به اظهارات رييس‌جمهور درباره تنگه هرمز نيز اشاره كرد و گفت كه بيانات و نظر رييس‌جمهوري كاملا روشن و شفاف بود.
«به هرحال يك جنگ تجاري جريان دارد و در اين ميان، ما هم كارهاي خود را به پيش مي‌بريم و تاكنون تغيير عمده‌اي در مقدار توليد و فروش نفت خام ايران حاصل نشده است.» اين بخشي از اظهارات بيژن نامدار‌زنگنه، وزير نفت جمهوري اسلامي ايران در مقابل هجمه‌هاي مختلف در مورد عدم خريد نفت ايران از سوي خريداران نفتي‌اش است. در حالي كه برخي خبرگزاري‌ها با انتشار اخباري در مورد كاهش فروش نفت ايران سعي در تاثير‌گذاري توييت‌هاي رييس‌جمهور امريكا در ميزان فروش نفت ايران دارند اما زنگنه رسما اعلام كرده است كه: «هيچ تغييري در فروش نفت ايران روي نداده است. او در عين حال تاكيد كرده است كه «در قبال اقدام‌هاي امريكا، برنامه‌هاي خود را پيش خواهيم برد.» اظهاراتي كه نشان مي‌دهد وزارت نفت در كنار تمامي برنامه‌هاي توليدي خود براي عبور از تحريم‌هاي نفتي توجه خاصي به صادرات نفت و حفظ مشتريان نفتي‌اش دارد.»
او حتي بي‌پرده سخنان روز جمعه رييس‌جمهور را در مورد فروش نفت ايران و ساير اعضاي اوپك تاييد مي‌كند و كوتاه مي‌گويد: «بيانات و نظر رييس‌جمهوري كاملا روشن و شفاف بود.»
آغاز توييت بازي
بازار جهاني نفت طي هفته‌هاي اخير دستخوش تغييرات خاصي شد كه سرمنشا آنها به توييت‌هاي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا باز‌مي‌گردد؛ توييت‌هايي كه توانست در عرض سه هفته اخير قيمت جهاني نفت را ١٠ دلار افزايش دهد و واكنش‌هاي مختلفي را در بازار جهاني نفت ايجاد كند.
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا سلسله توييت‌هاي نفتي خود را از روزي آغاز كرد كه خواهان عدم خريد نفت ايران از سوي كشورهاي خريدار شد و اعلام كرد كه كشورهاي خريدار نفت ايران بايد نفت خود را از ساير كشورهاي توليد‌كننده نفت تامين كنند. توييتي كه در هياهوهاي آغاز جام جهاني فوتبال گم شد و نتوانست بازار جهاني را آن‌گونه كه به نظر مي‌رسيد، متاثر كند. در عين حال شايد نزديكي به اجلاس ١٧٤ اوپك نيز دليل ديگري شد تا بازار جهاني نفت به جاي تمركز بر درخواست ترامپ توجه و تمركز خود را به جام جهاني روسيه و در نهايت اجلاسي معطوف كند كه سرنوشت توليد نفت كارتل‌هاي نفتي را دنبال مي‌كرد.
هرچند كه اين توييت رييس‌جمهور امريكا واكنش خاصي را از سوي خريداران نفتي ايران به دنبال نداشت، اما حضور ملك سلمان در روسيه و ديدار وي با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه سرمنشا اتفاقات جديدي در بازار نفت بود. ساعتي پس از ديدار سران دو كشور روسيه و عربستان بود كه الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه از پيشنهاد ٥٠٠ هزار الي يك ميليون و ٥٠٠ هزار بشكه‌اي دو غول نفتي دنيا براي افزايش توليد اعضاي اوپك خبر داد و اعلام كرد كه ملك سلمان و پوتين براي افزايش توليد اوپك مصر هستند و پيشنهاد خود را در جريان اجلاس اوپك به ساير اعضا ارايه مي‌كنند. اين پيشنهاد اگر چه بازار نفت را آنچنان با افزايش يا كاهش قيمت مواجه نكرد اما واكنش‌هايي را برانگيخت كه توانست اجلاس ١٧٤ اوپك در وين را به يكي از پرخبرترين نشست‌هاي اوپك تبديل كند. ايران، ونزوئلا و عراق در نخستين واكنش‌ها به پيشنهاد دوغول نفتي رسما اعلام كردند كه با اين پيشنهاد موافق نيستند و از آنجايي كه تصميم‌گيري در اوپك با اجماع صورت مي‌گيرد قطعا اين پيشنهاد راي مثبت اوپكي‌ها را به دنبال ندارد.
هرچند كه در نهايت نتيجه اجلاس اوپك به نفع امريكايي‌ها نبود و اعضا بر پايبندي صد در‌صدي به سهميه‌هاي خود توافق كردند اما تنها دو روز بعد از اجلاس اوپك شركت آرامكو عربستان اعلام كرد كه ميزان توليد نفت خود را دو ميليون بشكه در روز افزايش مي‌دهد.
بعد از شوك اعلام رسمي افزايش توليد نفت عربستان و توافقات اين كشور با امريكا دونالد ترامپ مجددا با توييتي جديد اوپك را متهم به تاثير‌گذاري در بازار نفت كرد و سنگ بناهاي جديد براي اختلال اندازي اوپك در بازار جهاني را پيش كشيد. روالي كه حتي برخي از تحليلگران نفت آن را موجب افزايش مجدد قيمت نفت خواندند و اظهار داشتند كه اگر دونالد ترامپ به توييت‌هاي نفتي خود ادامه دهد بازار نفت با افزايش بيش از پيش قيمت‌ها مواجه خواهد شد.
اوپك سياسي نيست
ارسال توييت‌هاي نفتي اوپك اما از سوي مقامات ايراني نيز بي‌جواب نماند و حسين كاظم‌پور‌اردبيلي، نماينده ايران در اوپك به اين توييت‌ها پاسخ داد. حسن روحاني، رييس‌جمهور نيز در واكنش به برخي اظهارات مختلف در مورد عدم نفت فروشي ايران به صراحت اعلام كرد كه اگر قرار است ايران نفتي نفروشد، اجازه نمي‌دهيم بقيه كشورها نيز نفتي بفروشند.
واكنش  رييس‌جمهور كه بازتاب گسترده‌اي داشت نيز موجب شد تا مجددا توجه‌ها به ايران و تنگه هرمز جلب شود و همگان خواهان پايان غائله نفت‌فروشي خاورميانه شوند. موضوعي كه بيژن نامدار‌زنگنه در مورد آن تاكيد مي‌كند: «اصل و اساس اوپك بر اين است كه بازار نفت، سياسي نباشد و عوامل سياسي در بازار دخالت نداشته باشند تا عرضه و تقاضا، قيمت نهايي نفت را تعيين كند. برخي اقدام‌هاي سياسي و بي‌ثباتي‌ها، سبب ايجاد نگراني در بازار نفت و افزايش قيمت مي‌شود و از جمله دستور توهين‌آميز ترامپ به برخي اعضاي اوپك كه توهين به حاكميت ملي كشورهاي مستقل عضو اين سازمان است، سبب افزايش نگراني‌ها در اين بازار شده است.»
واكنش به بسته برجامي اروپا
زنگنه، اقدام‌هاي ترامپ را سبب افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني عنوان كرده و مي‌گويد: «اينكه وي به كشوري مستقل دستور مي‌دهد توليد را بالا ببريد، زيرا من با پول اندكي كه از شما مي‌گيرم از شما محافظت كرده و امنيت شما را تامين مي‌كنم، درست نيست. اين افزون بر اينكه براي مردم اين كشورها و حاكميت ملي‌شان بسيار توهين‌آميز است، سبب بي‌ثباتي در بازار نفت هم مي‌شود.»
او در خصوص افق پيش روي بازار جهاني نفت و صادرات ايران هم اعتقاد دارد: «بايد ببينيم در ماه‌هاي آتي، چه تغييري حاصل مي‌شود و بازار به كدام سو مي‌رود؛ اما تاكيد مي‌كنم كه وزارت نفت و دولت در قبال اقدام‌هاي امريكا، مقابله كرده و تمام تلاش خود را مصروف داشته و دارد تا بازار خود را حفظ كند.»
وزير نفت همچنين درخصوص پيشنهاد نفتي ارايه شده در بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا به كشورمان در مذاكرات اخير گفت: «البته من هنوز اين پيشنهاد را نديده‌ام، اما همكاران وزارت امور خارجه آن را ديده و در ظاهر از جزييات آن هم خيلي راضي نبوده‌اند، زيرا ما از اتحاديه اروپا انتظار داريم مسووليتش را در حفاظت از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) انجام دهد.»
توييت‌هاي ترامپ
توييت ترامپ بعد از اجلاس اوپك
بار ديگر اوپك شروع كرد، همه جا و از جمله در نفتكش‌ها در دريا به ميزان بي‌سابقه‌اي نفت وجود دارد اما قيمت نفت مصنوعي است.
توييت ترامپ پس از افزايش قيمت نفت
«انحصار اوپك بايد به‌ خاطر داشته باشد كه قيمت‌هاي بنزين افزايش يافته است. اگر نگوييم كاري نكرده‌اند، اقدام لازم را هم براي اين شرايط انجام نداده‌اند. آنها قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند، درحالي كه ايالات متحده امريكا در مقابل دلارهاي اندك آنها از بسياري از كشورهاي عضو اوپك حمايت مي‌كند. اين بايد يك خيابان دوطرفه باشد. قيمت‌هاي جهاني نفت خام را همين حالا كاهش دهيد!»
واكنش سفارت كره جنوبي
سفارت كره جنوبي نيز به روال دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در واكنش به ادعاي برخي خبر‌گزاري‌ها كه اعلام كرده بودند كره خريد نفت خود از ايران را متوقف كرده است روز گذشته در توييتي، ادعاي مبني بر عدم بارگيري نفت و ميعانات گازي ايران در ماه جولاي را رد كرد. و در توييت خود آورد: «دولت كره در حال مذاكره با ايالات متحده براي كسب معافيت از محدوديت در خريد نفت ايران است.»
اين خبر درحالي منتشر شده است كه خبرگزاري رويترز، جمعه گذشته (١٥ تيرماه) از توقف خريد نفت ايران از سوي كره جنوبي خبر داد. خبري كه با پيگيري‌هاي «اعتماد» به طور كلي از سوي روابط عمومي وزارت نفت تكذيب شد. كسري نوري سخنگوي مديركل روابط عمومي وزارت نفت ضمن رد خبر منتشر شده از سوي رويترز، تاكيد كرد: «خريد نفت كره جنوبي از ايران طبق روال سابق ادامه دارد و هيچ تغييري در اين خصوص روي نداده است». او ادامه داد: «در حال حاضر هيچ تغييري در روال معاملات نفتي ايران روي نداده و خريدهاي ماه‌هاي گذشته طبق روال هميشه انجام مي‌شود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
اعتماد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.