رفتن به محتوای اصلی

ارباب وعده ها
15.07.2018 - 00:05

حسن روحانی افزود که «امروز ما قوی‌تر از دیروز می‌توانیم با توطئه‌های دشمنان مقابله کرده و مسیرمان را ادامه دهیم و مردم مطمئن باشند گرچه فشارهایی خواهد بود، اما می‌توانیم زندگی مردم را در کشور با حمایت مردم اداره، و از مشکلات به خوبی عبور کنیم.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی این مطلب را روز شنبه، ۲۳ تیر، در پایان جلسه سران قوا اعلام کرد.
این سخنان یک روز پس از آن بیان می‌شود که خبرگزاری بلومبرگ از پاسخ منفی وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا به درخواست اروپایی‌ها برای معافیت از تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران با هدف اعمال «فشار بی‌سابقه اقتصادی» بر جمهوری اسلامی خبر داد.
بنا بر این گزارش، مایک پومپئو، وزیر خارجه، و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، گفته‌اند این فشار آن قدر ادامه خواهد یافت تا «تغییری عینی و قابل مشاهده و مستمر» در سیاست‌های تهران رخ بدهد.
«قول» حسن روحانی در زمینه پیش نیامدن مشکل برای بخش‌های انرژی، حمل‌ونقل، کالاهای اساسی و تولید کشور در حالی بیان می‌شود که ایران در هفته‌های اخیر با خاموشی برق و قطع صادرات آب و برق خود روبه‌رو شده و در بخش‌های دیگر مورد اشاره آقای روحانی مشکلات متعددی بروز کرده‌ است.
در همین ارتباط، در هفته‌های اخیر افزایش قیمت لوازم یدکی به ویژه لاستیک و روغن در پی نوسانات بازار ارز ناشی از خروج آمریکا از برجام، یکی از علل اعتصاب گسترده کامیونداران در ایران بود.
در حوزه ترابری هوایی نیز فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ملی ایران به تازگی در نشستی با دادستان تهران که در رابطه با تأخیرهای مدام پروازهای ایران‌ایر برگزار شده بود، اظهار داشت: «وضع عراق و افغانستان و کشورهای همسایه در صنعت هوایی از ایران بهتر است چون ما در تحریم هستیم و برای تأمین دو قطعه تجهیزات هواپیما دچار مشکل می‌شویم.»
پس از امضای توافق هسته‌ای شرکت‌های بسیاری از آلمان، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی و ژاپن قصد سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری در راه‌آهن ایران داشتند، اما پس از خروج آمریکا از برجام بسیاری از این شرکت‌ها نیز از احتمال خروج خود از ایران خبر داده و چشم‌انداز توسعه ریلی ایران را با ابهام روبه‌رو کرده‌اند.
در زمینه کالاهای اساسی، بخش تهیه دارو از مدت‌ها پیش به خاطر محدودیت‌هایی تحریمی در مبادلات بانکی با ایران با مشکل مواجه بوده که این معضل در زمینه بسیاری از داروها همچنان ادامه دارد.
آمریکا ۱۸ اردیبهشت رسماً از توافق برجام خارج شد و پس از آن یکی از مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که اجرای دور جدید تحریم‌های شدید علیه ایران از ۱۳ مرداد، و بخش مربوط به انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران از ۱۳ آبان آغاز می‌شود.
به گفته برایان هوک، مدیر سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا، از ۱۸ اردیبهشت تاکنون بیش از ۵۰ شرکت بین‌المللی، به ویژه در بخش انرژی و مالی، اعلام کرده‌اند که قصد دارند به معاملات خود با ایران پایان دهند.
حسن روحانی روز شنبه در مورد جزئیات حل مشکل بخش‌های انرژی، حمل‌ونقل، کالاهای اساسی و تولید توضیحی نداد، اما محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، به تازگی از ارسال نخستین بخش از برنامه جامع پیشنهادی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به رئیس‌جمهوری خبر داد.
نخستین بخش از این برنامه جامع شامل ۱۲ بند است. نحوه تأمین کالاهای اساسی و انرژی، تأمین معیشت فقرا و کاهش فقر مطلق، مهار و مدیریت رشد نقدینگی و ایجاد تسهیلات برای مشارکت عمومی و خصوصی در طرح‌های عمرانی از جمله این بندها هستند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، نیز اخیراً در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی، یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌های آمریکا را تهاتر نفت با کالاهای اساسی دانست.
حسن روحانی روز شنبه در بخش‌های دیگری از سخنان روز شنبه خود این‌گونه اظهار نظر کرد که «امروز در شرایطی هستیم که آمریکا بیش از همه در این ماجرای تحریم منزوی است» و گفت که «مسیر و سیاست آمریکا نسبت به ایران، منطقه، جهان اسلام و حتی متحدانش قابل ادامه نیست.»

 

Image result for ‫وعده های دروغ حسن روحانی‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.