رفتن به محتوای اصلی

تکذیب
19.07.2018 - 14:09

روزنامه شرق در گزارش تحقیقی شماره روز ۲۶ تیرماه خود نوشته بود آقای متکی که سمت مشاور امور بین‌الملل موسسه ثامن‌الحجج را بر عهده داشته، «۱۲۴ میلیارد تومان» تسهیلات دریافت کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر وزیر خارجه پیشین ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن تکذیب مطالب منتشر شده در روزنامه شرق، بازنشر این مطلب در فضای مجازی را «غیرقانونی» دانسته و گفته عاملان آن را پیگیری قضایی می‌کند.
در این بیانیه آمده که دفتر متکی «به منظور تنویر افکار عمومی تا حصول نتیجه نهایی و مجازات اتهام‌زنندگان و اشاعه‌دهندگان اکاذیب، تمام مراحل قانونی و قضایی را پیگیری خواهد کرد.»
این بیانیه همچنین افزوده در صورت اثبات وجود ادعای روزنامه شرق، «قوه قضائیه و نهادهای دولتی می‌توانند نسبت به مصادره آن اقدام کنند.»
روزنامه شرق در شماره روز پنج‌شنبه (۲۸ تیر) خود نیز نوشته که متكی در تماس تلفنی با مديرمسئول روزنامه «شرق» دریافت وام چندین میلیاردی از ثامن‌الحجج را تکذیب کرده است.
بر اساس این گزارش، وی در حالی این روزنامه را به پیگیری قضایی تهدید کرده که در گزارش تحقیقی شرق، از وی «نامی به‌ صورت كامل برده نشده است.»
آقای متکی علاوه بر سمت مشاور امور بین‌الملل موسسه ثامن‌الحجج، پیش‌تر از اعضای هیات مدیره شرکت «لیسار ماه» هم بود که ابوالفضل میرعلی، مدیرعامل ثامن الحجج و محمدحسن خامنه‌ای، برادر رهبر جمهوری اسلامی نیز از دیگر اعضای هیات مدیره آن بودند.
ابوالفضل میرعلی، مدیرعامل مؤسسه مالی و اعتباری «ثامن الحجج» در حال حاضر بازداشت شده و قرار وثیقه او نیز به چهارهزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
مؤسسه مالی «ثامن الحجج» از سال ۸۰ فعالیت خود را تحت عنوان «تعاونی ثامن الحجج دانش‌آموختگان» آغاز کرد و به دلیل سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و رکود در این بازار ورشکست شد.
این مؤسسه پس از ورشکست شدن به بانک پارسیان واگذار شد و این بانک اعلام کرد که دارندگان سپرده‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانند تا ۳۵ میلیون تومان از سپرده‌هایشان بردارند و پس از آن مابقی طلبشان ظرف یک سال پرداخت خواهد شد.
بانک پارسیان اعلام کرده که سپرده‌های ۲۰۰ میلیون تومان و بیشتر را در مراحل بعد پرداخت خواهد کرد.
به گفته مقام‌های قوه قضائیه، این پرونده حدود ۳۷۰ شاکی دارد و در آن «حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تخلف مالی» رخ داده است.
پیش‌تر احمد توکلی، نماینده مجلس نهم، گفته بود اکثر دریافت‌کنندگان وام از مؤسسه مالی ورشکست شده «ثامن الحجج» قاضی‌های باسابقه و فرزندان روحانیون شاخص و شخصیت‌های سیاسی هستند.
وی افزوده بود که «مدیرعامل مؤسسه مالی ثامن‌ الحجج نفوذ زیادی دارد و حتی حکم بازداشت آقای بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت قبل، را گرفته بود».
گزارش‌ها درباره پرداخت وام‌های میلیاردی این موسسه به شماری از چهره‌های برجسته سیاسی و هنری در حالی منتشر شده که سال گذشته مال‌باختگانی که در مؤسسات اعتباری سپرده‌گذاری کرده بودند تجمعات متعددی در شهرهای مختلف ایران برگزار کردند.
محمدرضا تابش، عضو شورای پول و اعتبار، پیش از این گفته بود مؤسسات مالی و اعتباری ارتباطات عجیبی برقرار کردند و در برخی دستگاه‌ھا و برخی نھادھا و به گفته وی، «در بیوت برخی علما» نفوذ کرده‌اند.

 

Image result for ‫متکی دریافت وام‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.