رفتن به محتوای اصلی

دلايل خشکسالی‌های جاری چیست؟
28.07.2018 - 15:27

هند شاهد وقوع مکرر خشکسالی‌هایی بوده که به مشقت دهقانی حاد انجامیده است. نوع هواشناسانه خشکسالی‌ به علت کمبود بارندگی برای یک مدت طولانی است که به کمبود آب سطحی جوی می‌انجامد. نوع آب‌شناسانه خشکسالی زمانی اتفاق می‌افتد که لایه‌های آب و ذخاير آب در دریاچه‌ها، مخازن‌ و سفره‌های آب به علت عدم جایگزینی شدیداً کاهش می‌یابد. ‌خشکسالی زراعی زمانی است که خاک به علت پایین بودن میزان مواد ارگانیک، فرسایش ناشی از عوامل گوناگون و نبود درخت، قادر به حفظ رطوبت نیست و ظرفیت آن برای نگه‌داری آب پایین است. تأثیر کلی انواع گوناگون خشکسالی را می‌توان در حال حاضر در هند دید. این صرفاً یک مشخصه اقلیمی نیست، بلکه اغلب به علت فعالیت انسان مانند آبیاری بیش از حد، جنگل‌زدایی، فرسایش و انحطاط خاک است.

تعداد، تداوم و گستره خشکسالی‌ها رو به افزایش است. امسال خشکسالی بر ۳۰۰ هزار روستا در ۳۰۰ منطقه گسترش یافته و بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از مردم هند تحت بدترین خشکسالی از ۸۷-۱۹۸۶ به بعد قرار دارند که به بحران حاد آب و از بین رفتن محصولات کشاورزی انجامیده است. هیچ برنامه‌ای برای مقابله با وضعیت وجود ندارد و دولت حزب بهارایتا جاناتا در امدادرسانی کاملاً قصور کرده است. یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که حتا در ایالات دچار حشکسالی اشتغال‌زایی ناچیزی صورت گرفته است. داده‌ها نشان می‌دهند که در ۱۶-۲۰۱۵، از خانوارهای مشمول طرح‌های اشتغال در این مناطق، فقط ۱,۸ درصد آن‌ها ۱۵۰ روز اشتغال کامل داشته اند. در راجستان که تحت حکومت حزب بهارایتا جاناتا قرار دارد، درصد این مشاغل ۰,۲ یا کم‌تر از آن است.

دولت‌ها به نحو فزاینده‌ای خصوصی‌سازی منابع آبی را تسهیل نموده اند و از سرمایه‌گذاری در مدیریت آب و فعالیت‌های برداشت و توزیع آب زراعی کنار کشیده اند. بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی آب نیز، که دارایی مشترک است، به کاهش لایه‌های آب انجامیده است. آبگیر‌ها، تحت عنوان فعالیت‌های عمرانی گوناگون برای اشاعه سوداگری مستغلاتی خشک شده اند. کشاورزی بسیار آب‌بر و استفاده بیش از حد از آب نیز به ایجاد این وضعیت کمک کرده است.

گام‌های فوری بیش‌تر می‌توانند در زمینه کاهش کمبود آب از طريق تضمین عرضه آب آشامیدنی و زراعی، تأمین فرصت‌های شغلی یا غلات خوراکی به نرخ‌های یارانه‌ای برای مقابله با کاهش درآمدها و قدرت خرید و نتیجتاً جلوگیری از قطحی و سوءتغذیه باشند. اقدامات کوتاه‌مدت باید با اقدامات میان‌مدت، مانند قانون تضمین اشتغال در مناطق روستایی، در جهت ایجاد دارایی‌ها برای برداشت آب و غیره تلفیق شوند. در مناطقی که در معرض خشکسالی قرار دارند در کشت محصولات کشاورزی بسیار آب‌بر-نیز باید تجدیدنظر کرد و محصولات دیگری را درنظر گرفت. استفاده از شیوه‌هايی مانند اس. آر. آی برای کشت برنج که در مقایسه با شیوه سنتی شالیزار، آب مصرفی را به میزان ۷۵ درصد کاهش می‌دهد، باید تشویق شود.*در درازمدت، احیا سفره‌های آب، چاه‌ها، آبگیر‌ها، دریاچه‌ها و ذخاير، برداشت آب باران، شیوه‌های گوناگون صرفه‌جویی، تغییر در نوع محصولات کشاورزی، احیا جنگل‌ها و اقدامات مشابه باید تشویق شوند.

————

*عدالت: برای آشنایی با شیوه اس. آر. آی- به نشانی زیر مراجعه نمایید:

http://www.azizak.blogsky.com/1387/03/28/post-1

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
دمکراسی مردم

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.