رفتن به محتوای اصلی

تحرکات نظامی جدید
03.08.2018 - 01:39

خبرگزاری های رویترز و فرانسه به نقل از مقام های آمریکایی که نامشان را منتشر نکرده اند، نوشتند حدود یکصد شناور که بیشترشان شناورهای کوچک هستند در این مانور شرکت دارند.
به گفته این مقام ها، این مانور که احتمالا تا پایان هفته ادامه داشته باشد، مانع از تردد کشتی های تجاری در خلیج فارس نشده است.
بیل اوربان، سخنگوی قرارگاه مرکزی آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، هم افزایش فعالیت های دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز را تایید کرده است.
آقای اوربان گفت: "این (تحرکات) را از نزدیک دنبال می کنیم و به همکاری با متحدانمان ادامه می دهیم تا آزادی تردد کشتی های تجاری در آبراه های بین المللی را تضمین کنیم."
مانور دریایی ایران که به گزارش خبرگزاری فرانسه زودتر از موعد سالانه برگزار می شود، با افزایش تهدیدهای مقام های ایرانی و آمریکایی علیه یکدیگر همزمان شده و در آستانه برقراری مجدد دور نخست تحریم های ایالات متحده انجام می شود.
دور نخست تحریم های آمریکا که به خاطر خروج ایالات متحده از توافق هسته ای از دوشنبه آینده مجدد برقرار می شوند، شامل معاملات مربوط به فلزات گرانبها، صنایع خودروسازی و بیمه مبادلات دریایی است.
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در آستانه برقراری تحریم ها گفته بود در صورت قطع صادرات نفت ایران، صدور نفت از دیگر کشورهای منطقه هم قطع خواهد شد که این سخنان به بستن تنگه هرمز تعبیر شد.
او چند روز بعد در توضیح سخنان خود گفت: " می‌گویند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود و خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ کس نمی‌تواند نفت صادر کند به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم."
دونالد ترامپ نیز در واکنش به سخنان آقای روحانی در توییتر نوشت: "به رئیس جمهوری ایران روحانی: هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده‌است."
هر چند که او بعدا از آمادگی خود برای گفت و گو با طرف ایرانی بدون هیچ شرطی خبر داد.

 

Related image

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.