رفتن به محتوای اصلی

مذاکرات بی قید و شرط یا استفاده ابزاری از ایران
شاید دوباره یک ژست عکس با کمترین جزئیات در تهران
03.08.2018 - 12:50

دونالد ترامپ با طرح مذاکره بدون قید و شرط با ایران بدنبال استفاده ابزاری از مسئله ایران برای انتخابات آتی سنای آمریکاست، انتخاباتی که میتواند سرنوشت تصمیمات غیر منتظره ترامپ را رقم بزند و دست و پای رئیس جمهور غیر قابل پیش بینی را بسته و یا کاملا باز بگذارد.
مجلس سنای آمریکا در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد. در مجموع ۳۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا در این دوره از انتخابات تعیین تکلیف می شوند.
در حال حاضر حزب جمهوریخواه ۵۱ کرسی و دمکرات ها ۴۷ کرسی سنا را در اختیار دارند و دو صندلی دیگر هم متعلق به احزاب مستقل است که بیشتر با حزب دمکرات همکاری می کنند.
حزب دمکرات در سال ۲۰۱۸ با خطر بیشتری مواجه است؛ چرا که آنها از ۲۵ کرسی باید دفاع کنند ( با توجه به دو کرسی مستقل)، در حالی که جمهوریخواهان برای انتخابات ۲۰۱۸ باید از هشت کرسی دفاع کنند.
حزب دمکرات باید برای کرسی هایی از ۱۰ ایالت تلاش کند که حامی دونالد ترامپ جمهوریخواه در برابر هیلاری کلینتون دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بوده اند.
در انتخابات ۲۰۱۶، در ایالت های دمکرات مونتانا، داکوتای شمالی، میسوری، ویسکانسین، فلوریدا، ویرجینیای غربی، اوهایو، ایندیانا، میشیگان و پنسیلوانیا، ترامپ برنده شد و تنها نوادا ایالت جمهوریخواه به هیلاری کلینتون رای داد.
۱۳ ایالت نیومکزیکو، داکوتای شمالی، میسوری، ویسکانسین، فلوریدا، اوهایو، ایندیانا، میشیگان، مریلند، ویرجینیای غربی، ماساچوست، ورمونت و مین با نماینده دموکرات وجود دارند که فرمانداری آنها را یک جمهوریخواه برعهده دارد اما هیچ ایالتی با نماینده جمهوریخواه و فرماندار دمکرات وجود ندارد.
در چهار ایالت فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین که باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ در آنها برنده شد، در سال ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ رای دادند اما هیچ ایالتی که در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به مک کین و رامنی نامزدهای جمهوریخواه رای دادند، به هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ رای ندادند.
با توجه وضعیت فوق نتیجه انتخابات سنا تاثیری تعیین کننده بر سرنوشت سیاستهای ترامپ و انتخاب دوباره وی در مقام ریاست جمهوری خواهد داشت.
مذاکرات بی قید و شرط میتواند یک راه کار تبلیغاتی برای جمهوری خواهان و شخص ترامپ باشد، همانطور که سرپرست سابق هیئت مذاکراتی آمریکا در توافق برجام وندی شرمن در حساب تویتری اش نوشت:
«شرمن» در پیامی دیگر به ترامپ طعنه زده و از بزرگنمایی‌های او در دیدار با رهبر کره شمالی در سنگاپور انتقاد کرد.
ترامپ خردادماه سال جاری در سنگاپور با رهبر کره شمالی دیدار کرد. در پایان آن دیدار او اعلام کرد به «توافقی جامع» با کره شمالی برای خلع سلاح‌های هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده است. این سند به جهت آنکه در موضوع پیچیده‌ای مانند سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی فاقد کمترین جزئیات است مورد انتقاد قرار گرفته است.

شرمن نوشت: «شاید هم دوباره صحبت از یک ژست عکس با کمترین جزئیات در تهران باشد.»
البته این خانم همان کسی است که تیم مذاکره کننده ایرانی را در توافق برجام به بیسوادی و ناتوانی در زبان انگلیسی متهم کرد و نوشت «من گفتم ما می توانيم اعلاميه را با استفاده از كلماتی تهيه كنيم كه معنی آن‌ها در ترجمه فارسی كشدار باشد. به طوری كه متن انگليسی آن برای آمريكايیها خوش‌آيند باشد و متن فارسی ايرانی ها را راضی كند. »
بنظر می رسد سیاستمداران آمریکا از عقده خود کم بینی بخشی از سیاستمداران ایرانی و آمریکا سالاری آنها خبر دارند و با طرح مطالب مشابه خواستار کشیدن آنها به میز مذاکرات و تحقیر و سرکار گذاشتن آنها و استفاده تبلیغاتی از از اینکار هستند.
بهر حال بنظر می آید پیشنهاد ترامپ طرحی توخالی مانند مذاکرات کره شمالی است که تنها مصرف تبلیغاتی برای جمهوریخواهان دارد.
ترامپ از روز اول بقدرت رسیدن خود در آمریکا با هدف سرنگونی نظام ایران وارد صحنه سیاست خارجی آمریکا شد، لغو برجام، تقویت عربستان، حمایت بی حد و مرز از اسرائیل، دامن زدن به شدیدترین تحریم ها، راه اندازی ماشین تبلیغاتی گسترده فریبکارانه تحت عنوان دفاع از حقوق بشر، کمپین مبارزه با حجاب، راه اندازی شورش ها در داخل و ارسال کردهای مسلح به مرزهای ایران برای ایجاد آشوب تنها بخشی از فعالیتهای ضد ایرانی ترامپ است.
ترامپ سعی دارد فرماندهی براندازی نظام ایران را در مسیری نسبتا نه چندان کوتاه بدست بگیرد، سیاست او گسترش و تعمیق تحریم ها، بهم زدن نظم اقتصادی ایران، ایجاد نارضایتی گسترده در اقشار مختلف مردم وایجاد و کنترل آشوبهای داخلی است.
اهرم هائی که رژیم آمریکا روی آنها حساب جدی باز کرده است عبارتند از، فساد گستردن درونی رژیم ودستگاه های دولتی ایران، تقسیم ثروت بسیار نا متعادل در ایران و فقر شدید در اقشار زحمتکش ایرانی، تکیه بر نفوذی های آمریکا و غربگرایان در درون نظام اسلامی ایران، بزرگنمائی هر مشگل روزمره از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه های ساخته ی سازمانهای امنیتی غربی مانند صدای آمریکا، رادیو فردا، رادیو زمانه، من و تو، ایران اینترنشنال، بی بی سی فارسی، دویچه وله و رادیو بین المللی فرانسه و...، دامن زدن به اختلافات ملی، قومی و مذهبی در ایران بنام دفاع از حقوق بشر، سو استفاده از اپوزیسیون خود فروخته و شیطان سازی از مخالفان سیاستهای آمریکا در داخل ایران!
دکترین ترامپ در این امر روی حمایت مالی و تبلیغاتی عربستان (توطئه منطقه ای با کمک اعراب، مجاهدین خلق و سازمانهای «چپگرای» کرد مانند، حزب دمکرات، پژاک، کومله) و امارات عربی (تحریم های اقتصادی) و تبلیغات اسرائیلی حساب باز کرده است.
با توجه به سخنرانی اخیر وزیر امور خارجه آمریکا پمپئو در جمع ایرانی‌های آمریکایی در این کشور که اساسش بر گسترش و تعمیق فشارها بر مردم ایران و نظام حاکم بر ایران استوار است می توان پیش بینی کرد که پیشنهاد دونالد ترامپ تنها جنبه تبلیغاتی داشته و روی خط سیاسی مذاکرات کره شمالی استوار است که تا امروز نیز روشن نیست که نتیجه مذاکرات سنگاپور با کره شمالی واقعا چه بوده و نتیجه نهایی مذاکرات دو کشور چه خواهد بود.
آنچه روشن است این است که دونالد ترامپ توانست حداکثر استفاده تبلیغاتی از مذاکرات مستقیم با رهبر کره شمالی را ببرد، بدون آن که تا به حال بنا بر ادعای هر دو طرف مذاکرات چیزی در ازای آن به کره شمالی داده باشد.
بدون شک یک مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا امر منفی نخواهد بود به این شرط که آمریکا تحریم های ایران را لغو کند، برداشتن تحریم‌های ایران از سوی دولت آمریکا می تواند اولین گاخ برتی یک مذاکره برابر باشد در غیر این صورت مذاکرات ایران و آمریکا تنها می‌تواند استفاده تبلیغاتی گسترده برای انتخابات آتی مجلس سنا برای دونالد ترامپ و جمهوری خواهان باشد.
نکته جالب که نشان از عدم صداقت و فریبکاری امپریالیسم آمریکا دارد اظهارات پمپئو وزیر امور خارجه امریکا ۲ ساعت پس از اعلام اینکه دونالد ترامپ خواستار مذاکرات بی قید و شرط با ایران است با خبرگزاری سی ان بی سی می باشد او میگوید: «مایک پامپئو وزیرخارجه آمریکا در گفتگو با سی ان بی سی تاکید کرد که او از درخواست دونالد ترامپ برای دیدار با مقامات ایران حمایت می‌کند.
سی ان بی سی گزارش داد که این مصاحبه حدود ۲ ساعت بعد از نشست خبری ترامپ با نخست وزیر ایتالیا انجام شده است.
مایک پامپئو اظهار داشت که او با صحبتهای ترامپ که گفته آماده است با مقامات ایرانی دیدار و رایزنی کند، همراه است.
با این حال پامپئو همانند گذشته که شروطی ۱۲ گانه را برای ایران لیست کرده بود ادامه داد؛ ما قبلا هم گفتیم، رئیس جمهور میخواهد مشکلات را حل کند. اگر ایرانیها نشان دهند که متعهد به تغییرات اساسی در نحوه رفتار با مردم خود هستند، رفتارهای خشونت آمیز را متوقف کنند، و اینکه می‌توانند توافق کنند که وارد یک توافق هسته‌ای ارزشمند شوند که واقعا از تکثیر سلاحهای هسته‌ای جلوگیری کند، خب رئیس جمهور همانطور که گفت آماده است بنشیند و با آنها مذاکره کند.
سی ان بی سی با اشاره به این اظهارات همچنین گزارش داد که خیلی دور از ذهن است که ایران با اینها موافقت کند.»
برای یادآوری خوانندگان یک بار دیگر ۱۲ شرطی که آمریکا برای مذاکره با ایران و برداشتن تحریم ها علیه این کشور را اعلام کرده است در ذیل می آوریم:
۱- ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کاملی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود ارائه کند و برای همیشه از برنامه نظامی هسته‌ای خود دست بکشد.
۲- ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نرود و تاسیسات آب سنگین خود را ببندد.
۳- ایران باید به بازرسان آژانس اجازه بازدید از همه سایتهای خود در سرتاسر کشور را بدهد.
۴- ایران باید به برنامه موشک‌های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.
۵- ایران باید شهروندان آمریکایی و همچنین شهروندان متحدان ما که در ایران زندانی، مفقود یا در بازداشت هستند را آزاد کند.
۶- ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه از جمله حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین پایان بدهد.
۷- ایران باید به دولت عراق اجازه دهد شبه نظامیان شیعه را خلع سلاح کند.
۸- ایران باید به حمایت نظامی خود از حوثی‌های یمن پایان دهد و در راستای یک راه حل صلح آمیز در این کشور گام بردارد.
۹- ایران باید همه نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.
۱۰- ایران باید به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه پایان دهد.
۱۱- ایران باید به حمایت سپاه قدس از گروههای تروریستی و شبه‌نظامیان منطقه پایان دهد!
۱۲- ایران باید رفتارهای تهدید کننده علیه همسایگان خود را کاهش بدهد، چرا که بسیاری از آنها متحدان آمریکا هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
مجله هفته

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.