رفتن به محتوای اصلی

رمز گشایی از روی دیگر نشست واشنگتن؛ ماجرا چیست؟
06.08.2018 - 12:32

 

June 9, 2018 در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا نشستی با اهداف تامل برانگیز برگزار شد از واکنش ها، مخالفت ها و نکات مثبت یا منفی این نشست که بگذریم به نکاتی خواهیم رسید که می تواند روی دیگر این کنفرانس را نشان دهد.
نشست واشنگتن بگفته آقای سام قند چی همچنان مورد بحث است اما به گفته وی تنها نکته ای که لازم به تذکر است این است که" کار مشترک نیروهای سیاسی اپوزیسیون با متحدان بین المللی اگر شفاف باشد اینهمه سوء تفاهم و رد و بدل کردن اتهامات پیش نمی آید که برنده نهایی رژیم اسلامی در ایران باشد."
برای شروع باید نگاه به آرایش ایدئولوژی افراد در این نشست کرد اشخاصی چون کیومرث نعیمی نوریزاده،شهریارآهی ، سازگارا، جمشیدچالنگی ،عبدالله مهتدی، رضاحسین بر، علی جوانمردی و ستار و... که آرایش این نشست را تشکیل دادند.
از این آرایش می توان دو گروه اپوزیسیون "سلطنت طلب" و "فدرال ها" (به عبارت دیگر تجزیه طلب) را بیرون کشید.
در گام بعدی برای کشف ابعاد دیگر این نشست باید به سخنان مریم رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق در نشست پاریس پرداخت.
رجوی در این نشست که با حضور جمعی از نمایندگان 21 کشور دیگر همراه بوده است می گوید: "هموطنان عزیز صنعت آلترناتیو سازی مجازی و مونتاژ در بازار سیاست این روزها رونق پیدا کرده است... مسئله این است که چگونه می خواهند این رژیم را زمین بزنند."
رهبر سازمان مجاهدین خلق بیان می کند:" سرنگونی این رژیم لاجرم قیمت می خواهد فدا و صداقت می خواهد سازمان و تشکیلات می خواهد جایگزین مستحکم سیاسی می خواهد کانون شورشی می خواهد و ..."
مریم رجوی در ادامه با کنایه به کسانی که به دنبال شخصیت سازی و رقابت برای آلترناتیو شدن هستند می گوید:" چنانکه مسعود در جمع بندی قیام دی ماه گفته است ما رقیب کسی برای رسیدن به قدرت نیستیم و قطعا کسی هم رقیب مجاهدین در مسیر صدق و فدا و پرداخت کردن نیست."
نشست واشنگتن و اظهارات مریم رجوی نشان از دعوای دو مدعی آلترناتیو را نشان می دهد رقابتی بین رضا پهلوی و مریم رجوی.
با نگاهی به نقاط مثبت و منفی دو گروه می توان فهمید که نقطه ضعف سلطنت طلبان نداشتن بازویی اجرایی و تشکیلاتی منسجم در مقایسه با سازمان مجاهدین است نزدیک شدن رضا پهلوی به فدرالیست ها برای ترمیم و پوشش نقطه ضعف سلطنت طلبان تلقی می شود حکایتی که می تواند برای فدرالیست ها به سرانجامی نامطلوب تمام شود.
اما سوال اینجاست که تضاد ایدئولوژیکی فدرالیست ها با سلطنت طلبان و اعتراض آن ها نسبت به این نشست را چگونه می توان ترسیم کرد؟
و اینکه رضا پهلوی چگونه می تواند فدرالیست ها را متقاعد کند؟ و به آن ها وعده چه چیزی را داده است؟
سکوت های رضا پهلوی در برابر واژه جعلی «خلیج عربی» و بی اعتنایی اش دربرخورد با خبرنگاری که جزایر سه گانه ایران را، اماراتی خوانده بود سکوت در مورد همه پرسی استقلال کردستان،سکوت در مورد چهاشنبه سوزی و... نمی تواند ایشان را به عنوان آلترناتیوی موثر برای رژِیم جمهوری اسلامی توجیه کند.
برخی از سلطنت طلبان در این باره و همچنین در ارتباط با مصاحبه هایی که رضا پهلوی با رسانه های العربیه و روزنامه الوطن صورت داده معتقدند اینگونه مصاحبه ها در کنار حمایت شاهزاده رضا پهلوی از فدرالیسم گذاشته شود به این نتیجه می توان رسید که دیگر نمی توان امیدی به ایشان داشت.
فارغ از هر هدف رضا پهلوی مبنی بر کنار زدن رجوی یا استفاده ابزاری از فدرالیست ها یا جذب اعتبارات مالی سرویس ها، این رویکرد نمی تواند اپوزیسیون طرفدار وی را به سرانجام برساند چرا که اقدامات را از ساحت منفعت جمعی به منفعت فردی تقلیل می دهد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.