رفتن به محتوای اصلی

لغو سفر
13.08.2018 - 09:40

برنامه سفر روز سه‌شنبه هفته جاری نخست‌وزیر عراق، به ایران لغو شد اما سفرش به ترکیه کماکان برقرار است، اما به دلیل آنچه که «مشغله کاری» وی عنوان شده، سفرش به ایران لغو شده است.
یک مقام‌ رسمی عراق که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفته که قرار بود عبادی برای گفت‌و‌گوهای اقتصادی به ایران و ترکیه سفر کند، اما پس از آنکه مقام‌های ایرانی از اظهارات وی مبنی بر تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه تهران ابراز نارضایتی کردند، سفرش به تهران لغو شد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام عراقی که نامش فاش نشده، خبر داده که جمهوری اسلامی ایران سفر نخست‌وزیر عراق را لغو کرده است.
این خبرگزاری می‌گوید که سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق، حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده است.
نخست‌وزیر عراق روز ۱۶ مرداد اعلام کرد که بغداد موافق تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست، اما در راستای حفظ منافع خود از تحریم‌ها تبعیت می‌کند.
حیدرالعبادی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را «اشتباهی استراتژیک» خواند، اما در عین حال گفت که «ما به خاطر حفاظت از منافع ملت‌مان از تحریم‌ها پیروی می‌کنیم. ما از این تحریم‌ها حمایت نمی‌کنیم اما به آن عمل می‌کنیم».

مجتبی الحسین، نماینده علی خامنه‌ای در عراق، به شدت به این اظهارات واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن آن گفت که سخنان عبادی «غیرمسئولانه» بوده است.

به گفته وی، «این خیانت به ایران که موضعی صادقانه در قبال عراق داشته و نیز خیانت به خون شهیدان ایرانی است که از عراق دفاع کرده‌اند».

مجتبی الحسین ضمن ابراز ناراحتی از اظهارات نخست‌وزیر عراق، افزوده که این سخنان نشان می‌دهد حیدر العبادی از نظر روانی مقابل آمریکا «شکست خورده است.

ایرنا نیز در خبری به نقل از الفرات عراق نوشت که سخنگوی دولت عراق از مواضع عبادی در زمینه تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت کرده و گفته «این موضعگ‌یری حساب نشده و یا عجولانه نبوده است».

ایرنا که اندکی بعد این خبر را حذف کرد، به نقل از سعد الحدیثی نوشته بود که اظهارات عبادی «نه فی البداهه و یا عجولانه بلکه بر مبنای منافع ملی عراق بیان شده است».

به گفته وی، «دولت عراق نمی‌تواند موضعی اتخاذ کند که با منافع ملتش ناسازگار باشد و پایبندی به تحریم‌های آمریکا نیز بر همین مبناست».

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز پس از اظهارات عبادی، از تصمیم دولت عراق مبنی بر «تبعیت» از تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

آقای صادقی در این زمینه توئیت کرد که «دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸، مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است».

پس از سقوط حکومت صدام حسین در سال ۲۰۰۳، نفوذ ایران در عراق به شدت افزایش یافت و دو کشور روابط استراتژیک گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف با یکدیگر دارند.

ایران و آمریکا اگرچه روابط خصمانه‌ای دارند، اما هر دو از بزرگ‌ترین متحدان عراق هستند و از این رو بازگشت تحریم‌های واشینگتن، دولت عبادی را در موقعیت دشواری قرار داده است.

 

Image result for ‫سفر حیدر العبادی به ایران‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.