رفتن به محتوای اصلی

تعطیلی هواپیمایی ها
13.08.2018 - 09:48

با افزایش دو یا سه برابری قیمت بلیط پروازها در ایران، معاون وزیر راه اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی به دلیل پرداخت نشدن ارز دولتی از سوی بانک مرکزی در حال تعطیل شدن هستند.
مهرداد تقی‌زاده روز یکشنبه ۲۱ مرداد در یک برنامه رادیویی خبر داد که بانک مرکزی اعلام کرده که دیگر نمی‌تواند به شرکت‌های هواپیمایی ایران ارز دولتی پرداخت کند. وی تاکید کرد که شرکت‌های هواپیمایی باید با ارز آزاد مخارج خود را تامین و یا اینکه فعالیت‌شان را تعطیل کنند.
بر اساس گزارش‌ها، بانک مرکزی پرداخت ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی را از حدود یک ماه پیش متوقف کرده است.
در همین حال مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد که قرار شده که ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی از «بازار ثانویه» تامین شود.
در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، نرخ ارز دریافتی ایرلاین‌ها از ۴۲۰۰ تومان به بیش از ۸۰۰۰ تومان افزایش یافته است.
بر اساس بسته ارزی بانک مرکزی،صادرکنندگان غیرنفتی می‌توانند ارز خود را به «بازار ثانویه» عرضه کنند و در مقابل همه واردکنندگان به غیر از واردکنندگان کالاهای اساسی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تامین کنند.
حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران روز ۱۹ مرداد خبر داده بود که نرخ بلیت هواپیما برای مسیرهای خارجی پس از اجرای سیاست‌های ارزی جدید دولت حسن روحانی، دو تا سه برابر افزایش یافته است.
با این حال دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی روز یکشنبه گفت که هنوز شرکت‌های هواپیمایی «محاسبات جدید نرخ بلیت‌ را انجام نداده و بلیت‌هایی که با قیمت‌های جهشی‌ به فروش می‌رسند غیر قانونی هستند».
اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته و با اعلام تصمیم نهایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای خروج از برجام با تلاطم و تنش‌های شدیدی روبه‌رو شده‌ است. در این مدت، ارزش ریال به‌طور چشمگیری در برابر دلار سقوط کرده است، بهای سکه و کالاهای دیگر افزایش یافته و موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته‌ است.
با این حال نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی دلیل مشکلات اقتصادی کشور را نه تحریم‌های آمریکا، بلکه عملکرد «ضعیف» دولت و همچنین به گفته آنان «سوء استفاده افراد سودجو» می‌دانند.
خروج آمریکا از برجام همچین باعث لغو قرارداد فروش هواپیماهای جدید به ایران شده است. مقامات جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده بودند که با تحویل هواپیماهای جدید مشکل ناوگان فرسوده ایران حل شود.

 

Image result for ‫تعطیلی هواپیمایی ایران‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.