رفتن به محتوای اصلی

باید مدتی در حوزه حفظ برجام بجنگیم
اثرگذاری تحریم‌ها مثل دوره قبل نخواهد بود
13.08.2018 - 10:22

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این‌که خبر خوش هسته‌ای دارید؟ گفت که خبر خوش این است که خبر بد نداریم و برنامه‌ها در حال انجام است.

معاون صالحی درباره تاثیر بازگشت تحریم‌های آمریکا بر قراردادهای سازمان انرژی اتمی با شرکت‌ها و کشورهای اروپایی و غیره در سه سال گذشته گفت: این‌که شرکت‌های بزرگ به خاطر وابستگی اقتصادی حاضر نشوند به راحتی با ایران کار کنند طبیعی است، اما شرکت‌های متوسط و کوچک که رابطه‌ای با آمریکا ندارند، می‌توانند این کار را انجام دهند و حتی شرکت‌های بزرگ ممکن است با ایجاد شرکت‌های کوچک مسیر این همکاری را ادامه دهند.
اگر ایران در برجام بماند، اثرگذاری تحریم‌ها مثل دوره قبل نخواهد بود
وی ادامه داد: در هر حال نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را نادیده گرفت اما اگر ایران در برجام بماند، اثرگذاری تحریم‌ها دیگر مثل اعمال تحریم‌ها در دوره قبل نیست؛ هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی، چون بسیاری از کشورهای کوچک و متوسط قبلا به خاطر تحریم‌های اروپا و شورای امنیت نمی‌توانستند با ایران کار کنند اما الان این آزادی عمل را دارند که با وجود سنگ‌اندازی آمریکا همکاری کنند.
کمالوندی گفت: همان‌طور که بزرگان کشورمان هم گفتند باید مدتی در این حوزه بجنگیم تا آمریکایی‌ها بفهمند که سلاح تحریم خیلی برنده نیست.
ماندن در برجام بهتر از نماندن است
به گزارش ایسنا وی درباره ماندن یا نماندن ایران در برجام اظهار کرد: نظر شخصی من است که ماندن در برجام بهتر از نماندن است اما ممکن است نظر نظام و مسئولان عالی چیز دیگری باشد که بسته به شرایط اعلام می‌شود. همان‌طور که هنری کسینجر می‌گوید خروج آمریکا از برجام و سیاست ایران در این رابطه، شکاف در آمریکا ایجاد کرده است و از طرفی میان آمریکا و اروپا ایجاد اختلاف کرده است و شش قطعنامه شورای امنیت را نیز زیر خاک کرد. اگر بدون توجیه کافی از برجام خارج شویم، همه این‌ها را از دست خواهیم داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ظرفیت اروپا برای جبران خسارات ناشی از بازگشت تحریم‌های آمریکا آنقدر نیست که اقتصاد ایران را حمایت کند؟ گفت: طبیعی است که اروپا چنین ظرفیتی ندارد. متاسفانه این یک واقعیت است اقتصاد دنیا منهای آمریکا با توجه به نقش آن در نظام پولی، بانکی، صنعت و تکنولوژی جهان قابل تصور نیست. در عین حال اروپا نه فقط به خاطر مسایل اقتصادی بلکه به خاطر هویت و امنیت خود مجبور است کمی در این رابطه محکم باشد، اما این‌که فکر کنیم اروپا به خاطر ما با آمریکا درگیر می‌شود خیر. ممکن است سیاست متفاوتی در مقابل آمریکا پیش گیرند اما با آن درگیر نمی‌شوند. ظرفیت اروپا محدود است اما فعلا این‌طور نشان داده‌اند که می‌خواهند با ما کار کنند.

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره بازتاب منطقه‌ای و جهانی آزمایش کوانتومی که چندی پیش در مرکز ملی لیزر ایران انجام شد گفت: در آخرین برنامه سازمان انرژی اتمی آزمایشی در حوزه کوانتوم بود که کار بزرگی بود. کوانتوم در حوزه کامپیوتر و ارتباطات در آینده نزدیک انقلابی را در جهان به پا خواهد کرد که نیاز است تا کشور ما نیز در این حوزه ورود کند و به تازگی آزمایش موفقی را در این حوزه انجام دادیم.
کمالوندی تصریح کرد: البته این اولین آزمایش ما در این حوزه نبود. باید بارها تجربه و آزمایش کنیم تا مطمئن شویم کار درست انجام می‌شود و در تکرار هم موفق است. آقای صالحی نظرشان این بود که حتما این آزمایش بارها تکرار و در صورت موفقیت‌آمیز بودن اعلام عمومی شود و خوشبختانه محققان ایرانی توانستند سال گذشته به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنند و در نهایت چندی پیش از آخرین آزمایش موفق انجام شده رونمایی شد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهمیت ورود ایران به عرصه کوانتوم، موفقیت ایران در این حوزه را تحول بزرگی دانست و گفت: فعالیت در حوزه کوانتوم و موفقیت در آن چیزی نیست که ما کشف کرده باشیم، اما امروز می‌توانیم اعلام کنیم که ایران هم به آن دست پیدا کرده است، بدون این‌که کسی آن را به ما داده باشد. همان‌طور که ایران در جداسازی ایزوتوپ‌ها از طریق سانتریفیوژ موفق بود و بعد از آن در رادیوایزوتوپ‌های پایدار، اکنون پا به عرصه کوانتوم گذاشته است که سر و کار با نور و ذره دارد و تکنولوژی پیچیده‌ای است. کوانتوم می‌تواند زمینه تولید یک سوپرکامپیوتر را در لپ‌تاپ‌های فعلی ایجاد کند یا در حوزه ارتباطات طوری عمل می‌کند که فاصله دیگر معنایی نخواهد داشت.

وی در ادامه درباره بررسی چند کنوانسیون مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای از سوی ایران و روند تایید و تصویب آن درباره کنوانسیون‌ ایمنی هسته‌ای گفت: کنوانسیون ایمنی یا مسئولیت مدنی را هنوز به مجلس و دولت نداده‌ایم. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به نگاه بدبینانه‌ای که در کشور به کنوانسیون‌ها وجود دارد اشاره کرد: ما در بررسی‌ این موارد طوری عمل می‌کنیم که کمترین مسوولیت را برای کشور داشته باشد. این معاهدات شاکله‌ای از مزایا و تکالیف هستند که باید در زمان و شرایط مناسب مورد بررسی قرار گیرند. در این کنوانسیون‌ها ضوابط سخت‌گیرانه وجود دارد و برای کشوری مثل ایران این ضوابط باید در فرایند کار ممکن شود. برخی کشورها سال‌های زیادی به طول انجامید که به آن بپوندند. در عین حال در فضای فعلی کشور، مجلس آمادگی لازم برای بررسی این کنوانسیون با پیچیدگی‌هایی که در آن است را به دلیل ملاحظات سیاسی ندارد. در برنامه بلند مدت ما پیوستن به این کنوانسیون‌ها با شرایط و تحفظات مورد نظر خود قرار دارد.

کمالوندی هم‌چنین از شرکت و سخنرانی رییس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در ماه آینده (اواخر شهریور) خبر داد و گفت صالحی هم‌چنین یک ماه پس از آن در نشستی دیگر که کنفرانس وزیران علوم و فن‌آوری در حوزه انرژی اتمی است و در وین برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.