رفتن به محتوای اصلی

آلمان هم کنار می کشد
13.08.2018 - 10:29
تفسیر از:
امير علي متولي

وزارت اقتصاد آلمان می‌کوشد به شرکت‌های آلمانی برای ادامه کار با ایران قوت قلب بدهد اما ترامپ تهدید کرده که معامله با ایران یعنی قطع معامله با آمریکا. کارشناس خاورمیانه نسبت به قدرت‌گیری تندروها در ایران هشدار می‌دهد.

جبهه‌گیری تهران و واشنگتن تشدید شده است. وزیر خارجه ایران می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای ملاقات با مایک پمپئو، همتای آمریکایی‌اش ندارد، زیرا طرف مقابل صادق نیست. محمد جواد ظریف تشدید فشار و اعمال تحریم را مغایر دعوت به مذاکره می‌داند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از سه‌شنبه گذشته به جریان افتاده‌اند. دونالد ترامپ تهدید کرده که معامله با ایران یعنی قطع معامله با آمریکا.

پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان می‌کوشد با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های ترامپ، شرکت‌های آلمانی طرف معامله با ایران را دلگرم نگاه دارد. او می‌گوید: «ما نمی‌گذاریم که واشنگتن مناسبات تجاری با کشورهای دیگر را به ما دیکته کند. ما به برجام پایبندیم تا ایران سلاح هسته‌ای تولید نکند.»

با وجود این پشتگرمی، شرکت‌های بزرگ آلمانی اولویت‌های خود را سبک سنگین می‌کنند؛ این که معامله با ایران مهم‌تر است یا معامله با آمریکا؟

هم‌زمان با سخنان پتر التمایر، ماشین‌سازی Dürr از ترک ایران خبر داد. مدیر مالی این شرکت می‌گوید دو قرارداد بزرگ در سال گذشته با ایران داشتیم که البته سر به فلک نمی‌زدند اما قابل توجه بودند.

پیش از Dürr، خودروسازی دایملر فعالیت در ایران را معلق کرد. شرکت هرن‌کنشت نیز که دستگاه‌های حفر تونل تولید می‌کند، در واکنش به تحریم‌های آمریکا از یک پروژه میلیونی کنار کشید.

رئیس این شرکت، مارتین هرن‌کنشت اعلام کرده که سقف این معامله حدود ۲۰میلیون یورو بود و توافق شده بود که ماشین‌آلات مربوط به احداث یک تونل بزرگ ترافیکی در تهران، به ایران ارسال شوند.

 

خطر تقویت تندروها

گیدو اشتاین‌برگ، کارشناس امور خاورمیانه معتقد است که جمهوری اسلامی می‌تواند فشارهای داخلی و خارجی ناشی از تحریم‌های آمریکا را مدتی طولانی تاب بیاورد و در این روند، تندروها تقویت خواهند شد. 

به عقیده این همکار موسسه "علوم و سیاست"، استراتژی احتمالی آمریکا برای تکان دادن رژیم ایران عملی نیست. او می‌گوید اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ و تظاهرات بعدی نشان داد که رژیم جمهوری اسلامی آماده پذیرش تغییرات نیست.

به نظر اشتاین‌برگ درست است که اعتراضات مردمی شکافی در رهبری جمهوری اسلامی ایجاد کرده اما کسانی را نیز به صرافت تشدید رویکرد انداخته‌ است.

او می‌گوید در وضعیت موجود، استراتژی کسانی مثل حسن روحانی که انتخابات را با وعده اصلاحات اقتصادی و برداشتن تحریم‌ها بردند، چشم‌اندازی ندارد. اشتاین‌برگ وضعیت ایران را فاجعه آمیز می‌خواند و آمار بیکاری و سقوط ارزش پول ملی را مثال می‌آورد. او خروج صدها هزار کارگر افغان از ایران را هم شاهد دیگری از وخامت اقتصاد ایران می‌داند.

طبق اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، در هفت ماه گذشته بیش از ۴۴۲هزار افغان، ایران را ترک کرده و به وطن خودشان برگشته‌اند. برآورد شده که تعداد افغان‌های بازگشته از ایران، با بروز پیامد‌های تحریمی، از این هم بیشتر شود.

پایان خبر/

 

چیزی که مسلم است اینست که کشورهای اروپایی در برابر تحریم‌های فراگیر آمریکا ناتوان هستند و در جهت بهره مند شدن احتمالی اقتصاد ایران از مزایای توافق اتمی و برجام، نمی‌توانند کار چندانی برای ایران انجام دهند. فعالیت‌های اقتصادی اروپا نمی‌توانند تداوم داشته باشند چرا که باید برای محصولاتی که به ایران منتقل می‌شوند و یا در این کشور ساخته می‌شوند، پرداخت صورت گیرد و موسسات مالی مستقل به این منظور وجود ندارند پس عملا چنین امری علی الظاهر به هیچ وجه میسر نیست

اروپا نه می خواهد و نه می تواند با آمریکا مقابله کند، وابستگی شبکه ای اقتصاد اروپا به آمریکا نیز موضوعی است که اروپایی ها را از تصمیم گیری منهای آمریکا ناتوان می کند. به عبارت دیگر اروپا در بند اقتصاد آمریکا و تصمیم گیری های اقتصادی آمریکا است. یک نمونه از این موضوع شرکت هواپیمایی ایرباس است. بر روی کاغذ، بسیاری از شرکت های اروپایی بدون اعمال نظر آمریکا می توانند با ایران روابط اقتصادی داشته باشند، اما در عرصه عمل امکان چنین موضوعی محال بنظر رسیده و میرسد

خروج توتال و زیمنس در ابتدای دور جدید تحریمها حاکی از اینست که برای اروپا اقتصاد ورشکسته ایران در برابر اقتصاد قدرتمند آمریکا جذابیتی ندارد

اما اینکه اروپایی ها بر سر برخی از مسائل با آمریکایی ها دچار اختلاف هستند، مسئله ای قابل کتمان نیست و بارها نیز مورد بررسی قرار گرفته است، اما اینکه اروپایی ها بتوانند جلوی اقدامات تنبیهی آمریکایی ها برای جنگ اقتصادی با ایران را بگیرند، موضوعی است که به نظر نمی رسد چندان جلوه ای در واقعیت داشته باشد. چندی پیش سخنان وزیر اقتصاد فرانسه به واقع بیش از هر چیزی اقرار به ناتوانی اروپا برای ایستادگی در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا است. این سخنان پیام های زیادی هم برای اقتصاد ایران و هم برای کسانی که امیدوار به کارساز بودن تضمین های عینی اروپا بوده اند، دارد. اروپا به صراحت در حال بیان این ناتوانی است.

بیاد داریم که نشست سران گروه هفت در کبک کانادا  که حدودا دوماه پیش بود یکی از مظاهر ناتوانی کشورهای غربی در برابر آمریکا بود. در حالی که آمریکایی ها به ریاست ترامپ بیشترین حملات را به کشورهای اروپایی و کانادا داشت و کار تا جایی پیش رفت که ترامپ نخست وزیر کانادا را با سخنان تندی مورد خطاب قرار داد، اما نتیجه این شد که کانادا در اقدامی عجیب و به دور از روند عادی سازی روابط با ایران، طرح تعلیق عادی سازی روابط با ایران را تصویب کرد. علت اصلی این تصویب نیز درخواست ترامپ از نخست وزیر کانادا برای اعلام موضع صریح در برابر ایران بود. موضوعی که منجر به این شد کانادا نام سپاه پاسداران را ذیل گروه های تروریستی قرار دهد.

از بُعد دیگر و در موضوع تحریم ها علیه ایران، اروپا در برخی موارد حتی پیشقراول نیز بوده است. فرانسوی ها در ماه های اخیر سال جاری خصوصا در روزهایی که ترامپ فشار رسانه ای را بر روی ایران افزایش داد، سخن از تحریم علیه ایران به واسطه فعالیت های موشکی و منطقه ای کرده بودند. آن چه مشخص است این که فرانسه، اروپا و به طور کلی غرب را نبایستی متفاوت و مجزای از آمریکا تحلیل و ارزیابی کرد.

 

Related image 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.