رفتن به محتوای اصلی

سقوط و صعود توامان
13.08.2018 - 11:26

به بهانه سقوط یک هواپیمای آموزشی در هفته گذشته و دو برابر شدن قیمت پروازهای خارجی، باز هم دردهای کهنه عود نمود

مبرهن است که آگاهي از دلايل سقوط هر هواپيمايي نياز به بررسي و تحقيق کارشناسان خبره دارد. که بعد از بازخواني مکالمات نوار درون جعبه سياه و مشاهده مختصات ثبت شده هواپيما قبل از سقوط و بررسي دقيق بر روي لاشه همچنين تحقيق از شاهدان عيني رسمآ از سوي سازمان‌هاي ذيصلاح اعلام مي‌شود. و هرگونه اظهار نظري تا قبل از اعلان نظر رسمي فاقد اعتبار علمي است. اما اين پروسه در کشور ما اغلب تحقق نمي‌پذيرد! و بلافاصله بعد از هر سانحه‌اي اظهار نظر‌هاي ضد و نقيضي از سوي مردم و حتي اگاهان آغاز مي‌شود! معمولا این دست حوادث اغلب، توسط مسئولین مملکتی در هاله هایی از ابهام باقی می ماند و دروغگویی و تمارضهای مکرر سران نظام باعث شده که حتی در صورتیکه حقیقت را بیان کنند بازهم داستان چوپان دروغگو انگاشته شود لذا همين امر باعث بروز روایات گوناگوني در سطح جامعه مي‌شود. البته باید گفت که کجا، چه چیزمان سرِ جایش است که این یکی عجیب بنظر برسد
براي اثبات عرايضم کافي است سري به رسانه‌هاي مکتوب و مجازي در بيست و چهار ساعت گذشته بزنيد! مشاهده می فرمایید که در نشر یک خبر، اکثراً وحدت نظري دیده نمیشود!
در موردِ حوادث هوایی که دیگر اظهر من الشمس است، تا مدتی اصلا از محل دقيق سانحه گرفته تا تعداد تلفات خبری نیست و با گذشتِ چند روز مشخص میشود که هواپیما علیرغم نقص فنی به پرواز واداشته شده است که نمونه های آنرا همگی به کرّات و مرّات سراغ داریم. اگر خلبان از پرواز و دستور، سرباز زند که یحتمل کارش را از دست میدهد و در این اوضاع ِ قمر در عقرب باید به خیل ِ هزاران خلبانِ بیکار در کشور افزوده شود. اگر هم که به مثال ِ خلبانِ اخیری که برای افشاگری تلویزیونی دستگیر شد عمل کند که فقط خدا میداند به چه تهمت ها و جرایمی گرفتار و از کار و زندگی ساقط میگردد.(۱ و ۲)

همین دو پاراگراف عرض شده کافی است تا هر نظام و دولتی را در ممالکی که حساب و کتابی دارند، کله پا کنند و آخرش هم با هزارتا التجا و التماس، جریمه و عذرخواهی شاید بدون حبس و دادگاه، کنار گذاشته شده و تا آخر عمر، سماق بمکند.

الحمدلله و المنة در میهنِ و مامنِ حضرت صاحب الزمان که این حرفها نیست. مردم وظیفه دارند که طبقِ شریعتِ مقدس و بمانند پروردگار، "ستّار العیوب" نظام باشند تا مبادا دشمن فرضی از این تنگناها بهره برداری تبلیغاتی نماید
از دلائل ِ نخ نمایی که دیگر به یک کودک ده ساله هم بگوییم باور نمیکند، اولی بد بودن شرائط جوی است و دومی، خطای انسانی!
آیا نباید پرسید که اگر شرایط جوی بد بوده است پس چگونه هواپیما اقدام به پرواز نموده، اگر هم خطای انسانی بوده، نمیشود از میانِ چند هزار خلبان بیکار، لااقل بهترین شان را استخدام کنید؟
گرچه منِ نوعی میدانم که در مملکت ما، روابط همیشه بر ضوابط می چربد و نمونه هایش در میهن اسلامی فراوانند از رهبر بگیریم تا دهیار فلان روستا همگی تمایل شدیدی به نپوتیسم، پارتی بازی و یا بند "پ" دارند و هیچکس هم جرات ندارد از گل نازک تر بگوید
غم انگیز است که مثلا شرکت هواپیمایی آسمان که در سال ۱۳۵۹ با ادغام شرکت‌های هواپیمایی ایرتاکسی، پارس ایر، ایر سرویس و هور آسمان تشکیل شده بود، در سال ۱۳۸۱ به جای بدهی‌های دولت به صندوق بازنشستگی واگذار شد صندوقی که از پرداخت ِ مستمری ِ بازنشستگان عاجز است اما هواپیما داری میکند. این فقط یکی از شرکتهای حمل و نقل هوایی داخلی است و شوربختانه بقیه کمپانی های هوایی نیز خیلی بهتر از این یکی نیستند و فقط در بالابردن نرخ پرواز استادند و نه افزایش رفاه، امنیت و خدمات برای شهروندان.
سال گذشته خبرگزاری رویترز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا شرکت ایرانی "هواپیمایی آسمان" را به فهرست آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی افزوده است که شرایط آنها از نظر ایمنی پرواز با ضوابط بین‌المللی مورد نظر این اتحادیه منطبق نیست و در نتیجه، اجازه پرواز به کشورهای عضو اتحادیه را ندارند
بلطف تبحرِ خدمتگزاران ملت در لفاظی، بروی ِ کاغذ و پشت تریبون نطقها و فلسفه ها چیده شد تا جائیکه گفتند طبق سند چشم‌انداز بیست ساله، ایران باید رتبه «نخست جابه‌جایی بار و رتبه دوم حمل و نقل مسافر» را در صنعت هوایی منطقه کسب کند!
اما چه کسی گوش داد وقتی بسیاری گفتند با داشتن ۱۵۰ تا ۱۶۰ هواپیمای فرسوده و با میانگین سنی بالا این امکان وجود ندارد!
در کشوری که سالانه دهها میلیون نفر مسافر هوایی وجود دارد با ناوگانی فرسوده که حدود صد فروند از آمار کل را قابل پرواز نامیده اند برنامه بیست ساله ارائه دادن، برای هر کسی ارزش خبری ندارد
وقتی زنهار دادند که اگر امریکا و ترامپ نخواهند، هیچ کاری نمیشود کرد اما حضرت امام خامنه ای فرمودند ما هم برجام را آتش میزنیم و فلاسفه ی عرصه بد و بدتر مدعی بودند که فرض محال محال است! و به ریشه ما خندیدند!
زمانی که اهل فن گفتند منبع پرداخت قیمت هواپیماهای بوئینگ و ایرباس در بودجه سال ۹۷ مشخص نشده و ایران پول خرید این هواپیماها را ندارد، خیلیها به نیشخنده امیرکبیرشان دلبسته بودند
سوانح هوایی در ایران از سال ۱۹۴۴ لغایت ۱۹۸۰ بالغ بر چهل مورد ثبت شده است. بعد از انقلاب از ۱۳۵۹تا ۱۳۹۶ تعداد بیش از ۱۵۳۰ سانحه هوایی بغیر از جنگنده بوقوع پیوسته است(۳)
گرچه جمعیت و تعداد پروازها افزوده شده است اما بعضی منابع موارد سانحه را در کوبا و ایران مثال زدنی گزارش نموده اند(۴)
امروزه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر سالانه در ایران از هواپیما استفاده می‌کنند. زمین‌گیر بودن تعداد زیادی از هواپیماها سبب شده تا هزاران ساعت وقت این تعداد مسافر به دلیل تأخیر در سال هدر شده و جان امت به خطر بیفتد. اما وقتی حتی یک سقوط در سال اعتبار خطوط هوایی را زیر سؤال می‌برد با آماری که ارائه شد چگونه قصد دارند قدرت برتر هوایی باشند و از قطر و امارات که جزو هواپیماهای معتبر جهان هستند گوی سبقت را بربایند. بنظر میرسد که وقتی برای حسن روحانی و "امیرکبیرِ کمی ظریفتر" هواپیما از معیشت مردم زیر خط فقر مهمتر باشد، یعنی اینکه برای سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مسافر نقشه ها داشته اند که روی این مطلب پافشاری میفرموده اند و گرنه آمار زیر خط فقری با آمار مسافر هوایی سالانه تفریبا مشابه است. به دید من و به ضرس قاطع، نظام مقتدر هرگز نمی‌تواند درآمد به این بزرگی یعنی چهل میلیون مسافر سالانه را نادیده بگیرد. مضاف اینکه بنا به آمار درآمد مسافران خارجی ایرانی مبلغی حدود چهار میلیارد دلار سالانه است که این را نیز باید در معادله فوق بگنجانیم زیرا که به جیب شرکتهای هوایی خارجی میرود و چراغی که به ولایتمداران رواست به جیب دیگری حرام است!
طی سه دهه گذشته کشور راه‌های بسیاری را آزموده‌، اما درنهایت امروز به این نقطه رسیده‌اند که باید با بزرگان این صنعت قرارداد بنویسند. ایرباس و بوئینگ، دو هواپیما ساز بدون رقیب در دنیا هستند. با این احتساب یا باید برای خرید هواپیما و این درآمد عظیم، نرمش ِ قهرمانانه کرد یا قیدش را زد که البته محال بنظر میرسد.
نهایت اینکه شاید کمافی السابق، هواپیما هم از بازار سیاه با قیمت چند برابر تهیه شد و علاوه بر سودهایِ خرید چندبرابری به جیبِ اقارب خود، از بهره میلیاردها دلارِ سودآوری آن هم متمتع شوند. بهر روی سفره انقلاب گسترده است و میزبان هم من و حضرتعالی، مهمان هم که حبیب خداست پس علی برکت الله و گوارای وجودشان!!! (۵ و ۶)
در سال گذشته، روزنامه نیویورک تایمز نوشته بود:
ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که سوانح هوایی در آن به وفور اتفاق می افتد. ناوگان هواپیمایی ایران فوق العاده فرسوده است. چند دهه تحریم بین المللی در بروز این نقیصه چشمگیر است. ایران کشوری است نفت خیز اما تحریم های بین المللی مانع از آن شده است که ناوگان هواپیمایی ایران مدرن و به روز رسانی شود. به خاطر تحریم؛ ایران همواره از هواپیماهای غیر استاندارد روسی استفاده کرده و جت های قدیمی از کار افتاده را تعمیر و مجددا آنها را مورد استفاده قرار داده است و قطعات یدکی هواپیماها را هم با زحمت فراوان از بازار سیاه تهیه کرده است
روزنامه ها اما ننوشته اند که در جمهوری اسلامی نه جانِ آدمی ارزش دارد و نه پول نفت. حاضرند برای زیاده خواهی های خود، پول نفت را چندین برابر بیشتر به دلالهای بازار سیاه بسپارند و مردم هم فدا بشوند ولی خودشان باج کلان بدهند و دو دستی به جانشینی ِ ولیعصر شدن بچسبند. چون یقیناً دلالِ بازار سیاه هم از خودیهاست و در آخر همان مَثَل ِ دوجیب و یک شلوار میشود!!!

 

امیرعلی متولی

 

پانوشت

اصل خبر
https://goo.gl/Ts6QrJ

(۱ و ۲ )
http://www.bbc.com/persian/iran-44839463
https://www.radiofarda.com/a/iran-pilots/29046155…

(۳)
https://goo.gl/ckmgSn

(۴)
https://goo.gl/hbdrXx

 

( ۵ و ۶)

https://goo.gl/UdEsy2
https://goo.gl/x5Ds3y

 

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.