رفتن به محتوای اصلی

کذابان
14.08.2018 - 12:24

ما مسلمانیم و در سوره علق آمده است که حین آخرت خداوند ماموران دوزخ را مأمور می کند تا با شدت و حدّت، دروغگویان را به سوی آتش دوزخ بکشانند و آنان را مجازاتی سخت و دردناک دهند.
دیگر اینکه در بین شیعیان امیرالمؤمنین علی(ع) جایگاه بسیار ویژه ای دارند که باز می فرمایند: راستی، امانتداری است و دروغ، خیانت است.
پس چرا و چگونه به اینجا رسیده ایم؟
از حضرت امام تا رهبر فعلی که خود را جانشین امام غایب میدانند بارها به قبح دروغ و دروغگویی اشارت مستقیم داشته اند و تلویحاً هم بسیار گوشزد نموده اند اما خود عمل نمی کنند و خطبه و وعظ فقط برای دیگران است!
در سال گذشته رئیس جمهور، حسن روحانی، دروغ گفتن را "بالاترین خیانت به ملت" خواند و گفت:
اقدامات مردم‌فریبانه و کارهای پوپولیستی در شان ملت ما نیست!


اینقدر دروغ بین سران کشور از کوچک تا بزرگ فراگیر شد تا بالاخره درمیان مردم بی اعتبار شدند و بذر اعتماد ملی را نیز سوزاندند، در نظر بگیریم که دروغ در کشور اسلامی اگر حرام نبود چه مصیبتی میشد؟
گرچه راستگویی به عنوان یک ارزش اخلاقی در باورهای دینی، آموزه های ملی و تاریخی مورد تأکید است و "‌دروغگو دشمن خداست"‌ از دوران کودکی به همه گوشزد میشد و میشود اما بعدها که بزرگ می شویم،‌ خیلی هایمان عملا و با طیب خاطر تبدیل به همان دشمن خدا شده و می شویم!
جریانات آب و برق مجانی، همه را صاحبخانه میکنیم، علل سقوط هواپیماها، لاپوشانی ِ اختلاسها، حراج منابع، بذل و بخشش خاک و زمین، کشتی سانچی و هزاران مورد دیگر مستند و مکتوب موجودند.
می بینیم که افزایش و وخیم تر شدنِ اوضاع در کشور با کثرت و حدّت دروغگویی نسبتِ مستقیم دارد یعنی هرچه شرایط خرابتر، دروغها بزرگتر!
از آنجا که همه منابع خبری، ادعای صداقت و حق نمایی دارند و همیشه سعی می كنند شواهد صدقی برای خبر خود بیاورند، مصداق های دروغگوییِ علنی در رسانه ها و مطبوعات براحتی آشكار نیستند و تنها با دقت های خاص و مقایسات خبری میتوان انحراف و دروغ پردازی آنها را فاش کرد.


در هفته گذشته خبری در مشرق نیوز دیدم با این تیتر:
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که ایران تا سه سال دیگر پانزدهمین اقتصاد برتر دنیا می‌شود.
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد ایران در سال ۲۰۲۱ با پشت سر گذاشتن کشورهایی چون اسپانیا و کانادا به جایگاه پانزدهم بزرگترین اقتصاد‌های جهان صعود می‌کند
نوبخت افزوده است: در شرایطی که دشمنان و در رأس آن‌ها دولت نابخرد آمریکا جوانان ما را نشانه گرفته است و این هجوم ناعادلانه‌ای که به جونان می‌شود که امید را از آن‌ها بگیرند و زمانی که صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، ادعا کنند که ما غربی‌ها باید برای شما کار کنیم، انتظار من در این شرایط از اصحاب رسانه این است که نشان داده شود که نیازی به این نداریم که ترامپ دلش به حال جوانان ما بسوزد و برای جوانان ما شغل ایجاد کند
http://yon.ir/d5148
این خبر بنوعی دیگر در برنا نیوز نیز منتشر کرده بود
http://yon.ir/26prh
اما در خبرهایی که در سال گذشته در "ناظر اقتصاد" چاپ شده بود آمده:
بر مبنای پیش بینی ها، ایران با رتبه هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۱۶ خواهد توانست تا سال ۲۰۳۰ به رتبه شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان ارتقا یابد، اما این ارتقای رتبه تا سال ۲۰۵۰ کمی تعدیل خواهد شد و اقتصاد کشورمان در ۲۰۵۰ به هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد که در مجموع نسبت به وضعیت فعلی بهبودی یک پله‌ای خواهد داشت. این موسسه فهرستی از اقتصادهایی را معرفی کرده است که در ویرایش جدید پیش‌بینی خود به‌عنوان بازارهای نوظهور نسبتا بزرگ به فهرست نوظهورها افزوده شده‌اند. نام ایران نیز در میان این فهرست دیده می‌شود. این اقتصادها عبارتند از بنگلادش، کلمبیا، مصر، ایران، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، تایلند و ویتنام. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی ایران براساس برابری قدرت خرید در سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۲ تریلیون و ۳۵۴ میلیارد دلار خواهد بود. این رقم در سال ۲۰۵۰ به ۳ تریلیون و ۹۰۰ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. براساس این پیش‌بینی، نرخ رشد سالانه جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ به‌طور میانگین ۴/۰ درصد، میانگین رشد سرانه واقعی سالانه ایران ۵/۲ درصد و میانگین رشد تولید ناخالص داخلی سالانه براساس نرخ پول ملی ۹/۲ درصد خواهد بود. بر این اساس، میزان سرمایه‌گذاری در ایران در سال ۲۰۱۶ به ‌عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی ۳۰ درصد بوده است که تا سال ۲۰۵۰ به ۱۹ درصد افت خواهد کرد
http://yon.ir/0N7BF
و اما همین خبر که بنقل از همان موسسه آمارگیرنده در سال ۱۳۹۶ در اقتصاد نیوز نشر شد اعلام نمود:
موسسه خدماتی «پرایس‌واتر‌هاوس‌کوپر» که دومین موسسه خدماتی بزرگ انگلستان است، در یک بررسی جامع تلاش کرده است تصویری از آینده اقتصاد جهان تا سال ۲۰۵۰ را به نمایش درآورد
http://yon.ir/xOghH
در سال ۱۳۹۳ بدین نحو:
صندوق بین‌المللی پول از کاهش ۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران طی سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ که تحریم نفتی غرب به اجرا گذاشته شد خبر داد و اعلام کرد با وجود تحریم‌ها ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۳ شد
http://yon.ir/QePNv
اما گزارش اقتصاد آنلاین در سال ۱۳۹۲ اینگونه است:
وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد که روزهای آخر وزارت را تجربه می کند در گزارش های متعددی ایران را اقتصاد هفدهم دنیا دانسته است. از سوی دیگر مخالفان و منتقدان این ادعا را رد کرده و یا آن را همانند سایر آمار دولت نهم و دهم دانسته اند
http://yon.ir/8qKgt
خبر آنلاین هفت سال پیش یعنی ۱۳۹۰نیز خبری مشابه منتشر نموده است
http://yon.ir/CMqun
این گزارشات همگی وجه مشترکی دارند و آن اینست که برمبنای تولید ناخالص داخلی تنظیم شده اند ولی اختلاف مبالغ آن از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷بیش از دوبرابر است! چگونه؟ جبران اختلاسها و دزدیها؟ حساب ارزی خارجی؟
http://yon.ir/26prh
http://yon.ir/CMqun
سوال اینجاست که اگر در سالهای اخیر وضعیت اینگونه بوده است پس درآمدها کجا رفته اند و چطور پایه تمام اعتراضات مردمی، سختی معیشت، بیکاری و در یک کلام "درد نان" است؟ آمار دروغ است یا وضع خلق الله؟
در مورد اعلان درآمد دولتها کدام رسانه داخلی راست است و کدام دروغ؟ چرا آمارهای ارائه شده در یک سال مشخص در منابع متفاوت تا دهها درصد با هم تفاوت دارند؟
http://yon.ir/5I48W
http://yon.ir/CMqun
http://yon.ir/iFrXJ
http://yon.ir/QL2HJ
تکلیف آمار اعلامی از طریق رسانه های خارجی چیست و چگونه باید تفسیرشان نمود؟
مثلا به گزارش شش سال پیش دویچه وله توجه فرمایید:
ايران در جايگاه دهم فهرست بدترين اقتصادهای جهان طی سه سال گذشته قرار گرفته است. به عبارت دیگر ایران در میان ۱۷۷ کشور دنیا، جایگاه ۱۶۷ را به خود اختصاص داده است و ده پله تا سقوط به بدترین فاصله دارد. بدترین اقتصاد دنیا در فهرست فوربس، کشور ماداگاسکار است
http://yon.ir/EiZHX
http://yon.ir/8kKff
http://yon.ir/kRFw6
از کجا باید فهمید که کدامیک از منابع خبری در مورد اخباری که فقط دولتها میدانند و اعلام میکنند صحیح است یا نه؟
اگر این اخبار کذب هستند پس چرا بارها و بارها اجازه نشر و چاپ آنها در سالهای پیاپی و متمادی داده میشود؟
آیا بهتر نیست سیستم محترم اعلام بفرمایند که مردم از طریق مشاهدات عینی و بررسی وضعیتِ معیشتی خودشان نتیجه گیری نمایند چون ما یک روده راست در شکم نداریم؟
همه قرائن می گویند امیدی نیست و دیگر راهی بجز تغییر اساسی باقی نمانده است البته امید که برای آینده چیزی از ته سفره انقلاب برای خلق باقی بماند !


امیدواریم که خلق الله روزی را ببینند که شما پاسخگو باشید اما در راس قدرت بلکه در دادگاه عادل!


مریم درویشی

 

Image result for ‫دروغ گویان‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.