رفتن به محتوای اصلی

کاهش صدور نفت ایران
14.08.2018 - 12:51

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، می گوید که تولید نفت ایران طی دو ماه ژوئن و ژوئیه بصورت متوالی کاهش یافته است.
بدین ترتیب، بعد از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در ماه مه، تولید نفت ایران «روند کاهشی تصاعدی» را آغاز کرده است.
بر اساس این گزارش که دوشنبه ۲۲ مرداد ماه در سایت رسمی اوپک منتشر شده است، تولید روزانه نفت ایران طی ماه ژوئن نسبت به ماه مه حدود ۲۹ هزار بشکه و در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن ۵۶ هزار و ۳۰۰ بشکه کاهش پیدا کرده است.
این گزارش میزان تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته را ۳ میلیون و ۷۳۷ هزار بشکه ارزیابی کرده است.
کاهش روزانه بیش از ۸۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران طی دو ماه گذشته در حالی است که دور اول تحریمهای آمریکا که بیشتر حول مسائل مالی است هفته گذشته آغاز شد و هنوز سه ماهی به تحریمهای نفتی ایران نیز مانده است.
آمریکا در ابتدای خروج از برجام گفته بود که در نظر دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند که به معنی کاهش روزانه ۲.۱ میلیون بشکه تولید و صادرات نفت ایران است. اما سپس اعلام کرد که برای برخی از مشتریان در صورت کاهش چشمگیر خرید نفت ایران معافیت خواهد داد.
خبرگزاری بلومبرگ اخیرا از قول چند منبع آگاه در دولت آمریکا گزارش داد که این کشور در نظر دارد صادرات روزانه نفت ایران را در در این مرحله یک میلیون بشکه کاهش دهد.
اوپک در ادامه می گوید که تولید روزانه نفت ۱۵ عضو این سازمان طی ماه گذشته تقریبا ۴۱ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳۲ میلیون و ۳۲۳ هزار بشکه رسیده است که علت عمده آن رشد تولید کشورهای عربی همسایه ایران مانند عراق، کویت، امارات، همچنین کشور نیجریه از آفریقا بوده است.
تولید عربستان طی ماه گذشته نزدیک ۵۳ هزار بشکه در روز کاهش نشان می دهد. در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد که عربستان فعلا نمی خواهد با ادامه افزایش تولید بازار را لبریز کند.
با اینحال، تولید روزانه ماه گذشته عربستان در مقایسه با ماه مه باز هم۳۷۰ هزار بشکه افزایش نشان می دهد. این کشور ماه گذشته روزانه ۱۰ میلیون و ۳۸۷ هزار بشکه نفت تولید کرده و مدعی است که ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت را نیز دارد.
تولید روزانه ونزوئلا نیز نسبت به دو سال قبل حدود ۸۷۰ هزار بشکه کاهش یافته است و هر ماه از میزان تولید این کشور کاسته می شود.
اوپک همچنین می گوید که نیاز به تولید روزانه نفت کشورهای عضو این سازمان در سال آینده ۱۳۰ هزار بشکه کمتر از پیش بینی‌های قبلی خواهد بود. تقاضا برای نفت اوپک در سال آینده ۳۲ میلیون و ۵۰ هزار بشکه خواهد بود که از میزان تولید کنونی این سازمان نیز کمتر است.
قیمت نفت شاخص برنت روز دوشنبه با کاهشی ۴۷ سنتی نسبت به روز قبل آن به نزدیک ۷۲ دلار سقوط کرد. این رقم در ابتدای ماه جاری حدود ۷۵ دلار بود.
اوپک پیش بینی کرده است که رشد تقاضای جهانی نفت در سال آینده ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار بشکه باشد، در حالی که تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. تقریبا نیمی از این افزایش شامل رشد تولید نفت آمریکا خواهد بود که انتظار می رود در سال ۲۰۱۹ به روزانه ۱۱ میلیون بشکه برسد و به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شود.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز هفته گذشته پیش بینی کرد که به رغم آغاز تحریمهای ایران انتظار می رود طی سال آینده قیمت نفت برنت حتی یک دلار نیز نسبت به متوسط قیمت سال جاری کاهش یافته و به ۷۱ دلار برسد.

 

Image result for ‫کاهش تولید نفت ایران‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.