رفتن به محتوای اصلی

اتهامات جدید نسرین ستوده
15.08.2018 - 15:59

پیام درفشان، وکیل نسرین ستوده، روز سه‌شنبه (۲۳ مرداد/ ۱۴ اوت) گفت که دو پرونده جدید برای این موکل او تشکیل شده است. به گفته وکیل خانم ستوده، این حقوقدان و فعال حقوق بشر که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب علاوه بر اتهام‌های "تبلیغ علیه نظام" و "اهانت به رهبری"، به "جاسوسی" نیز متهم شده است.
آقای درفشان به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که در مراجعه‌ای که محمود بهزادی، وکیل دیگر نسرین ستوده، به دادسرای اوین داشته، به او گفته شده است که خانم ستوده با حکم غیابی قاضی پرونده جلب و زندانی شده است. سپس این وکیل خانم ستوده درخواست واخواهی می‌کند. به گفته آقای درفشان، طبق قانون پس از درخواست واخواهی، دادگاه باید قرار وثیقه صادر کرده و متهم را تا زمان صدور حکم قطعی آزاد کند.
پیام درفشان گفته است: «به رغم این موضوع، شعبه دادگاه انقلاب این موضوع را نمی‌پذیرد. همچنین اینکه در کیفرخواست صادره از سوی دادسرا برای ستوده، اتهامات وی تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری عنوان شده، اما شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای موکلم، حکم صادر کرده است».

به گفته وکیل خانم ستوده، به‌رغم اعتراض دادیار اجرای احکام دادسرای اوین به رئیس دادگاه مبنی بر عدم تطابق حکم با کیفرخواست، قاضی پرونده پاسخ داده است که «از نظر دادگاه، اتهام نسرین ستوده جاسوسی است».

پیام درفشان همچنین با اشاره به تشکیل "دو پرونده جدید" برای نسرین ستوده به خبرگزاری دولتی ایران گفت: «در همین حین، موکلم به شعبه هفتم بازپرسی دادسرای اوین احضار و شکایت بازپرس دادسرای کاشان به وی تفهیم و قرار وثیقه ۶۵۰ میلیون تومانی صادر شد». او ادامه داد: «چند روز بعد شعبه دوم دادسرای اوین نیز تحت عنوان عضویت موکل در کمپین لگام (لغو گام به گام مجازات اعدام) وی را احضار و برای او قرار بازداشت صادر کرد».

آقای درفشان افزود: «این در حالی است که اولا کمپین لگام قرار بود توسط نرگس محمدی راه‌اندازی شود که وی قبل از راه‌اندازی دستگیر شد، ثانیا در هیچ جای قانون لغو تدریجی مجازات اعدام جرم نیست. مگر در بحث مواد مخدر افراد و کارشناسان مختلف و حتی مسئولان درباره حذف مجازات اعدام صحبت نکردند».

به گفته آقای درفشان «در حال حاضر نسرین ستوده به خاطر محکومیت به پنج سال حبس تحت عنوان اتهامی جاسوسی که در کیفرخواست وی وجود ندارد، شکایت بازپرس دادسرای کاشان و صدور قرار بازداشت توسط شعبه دوم بازپرسی در زندان به سر می‌برد».

 

اتهام ستوده جاسوسی است/ دو پرونده جدید برای ستوده تشکیل شد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.