رفتن به محتوای اصلی

افزایش فقر
15.08.2018 - 16:03

محسن هاشمی می‌گوید ارزش ریال در برابر ارزهای معتبر خارجی در شش ماه گذشته کمتر از نصف شده و این وضعیت نشان می‌دهد "ما با یک موج تورمی در نیمه دوم سال مواجه خواهیم بود که موجب کاهش قدرت خرید و سطح رفاه شهروندان می‌گردد و وضعیت فقر در کشور را به‌مراتب حادتر می‌کند".
محسن هاشمی این سخنان را روز گذشته (سه‌شنبه ۲۳ مرداد) در نشستی با موضوع "مدیریت شهری و آسیب‌های اجتماعی" بیان کرد و نسبت به عواقب "ابرچالش"هایی که به گفته او اغلب معلول بیکاری و فقر هستند هشدار داد.
به گزارش سایت خبری انتخاب هاشمی گفت: «شاید مهم‌ترین ریشه آسیب‌های اجتماعی فقر باشد، براساس برآورد‌ها در حال حاضر بیش از یک سوم مردم کشور در زیر خط فقر و یک دهک جامعه در زیر خط فقر مطلق قرار دارند.»
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌هایی که در آبان ماه صادرات نفت را نیز هدف می‌گیرد، پیش‌بینی می‌کند که دولت برای تامین بودجه "جهت جبران موج تورمی" با چالش جدی روبرو شود.
او می‌گوید این که "با سیاست‌های کلی شتابزده" باعث ایجاد یک موج تورمی یا کاهش ارزش پول ملی و درآمد جامعه شویم و بعد بخواهیم با اقدامات جبرانی موردی و محدود با آن مقابله کنیم، قطعا موثر نخواهد بود.

محسن هاشمی با بیان این که "امروزه فقر مانند یک سونامی از بالا بر جامعه وارد می‌شود" تاکید کرد که تمام بخش‌های حاکمیت با این پرسش واحد روبرو هستند که چگونه باید با ابرچالش آسیب‌های اجتماعی مواجه شد.

به گزارش انتخاب، رئیس شورای شهر تهران گفت: «آیا پاک کردن صورت ‌مسئله و جمع کردن متکدیان، معتادان متجاهر، کودکان کار، زنان خیابانی و کارتن‌خواب‌ها امکان‌پذیر است؟ یا اینکه باید فکری دیگر کرد و طرحی نو درانداخت و با رویکردی نوین سعی در مدیریت این ابرچالش داشت؟»

او می‌گوید "حرکت بهمن آسیب‌های اجتماعی" از مدت‌ها پیش آغاز شده و باید به جای منتظر بهمن ماندن تا بهمن ماه، همین امروز زنگ خطر را برای مسئولان و شهروندان به صدا درآورد تا "تا ابعاد این ابرچالش گسترده و غیرقابل‌کنترل نشود".

کاهش ارزش ریال در ماه‌های گذشته افزایش قیمت‌ها و تورم را به همراه داشته و بسیاری از خانواده‌های ایرانی، به خصوص قشر کم‌درآمد را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

مطابق برآوردهای گروه کارگری شورای عالی کار  قدرت خرید کارگران در هفته اول تیرماه به نسبت دی ماه سال گذشته بیش از ۴۸ درصد کاهش یافته است. ظاهرا این کاهش با در نظر گرفتن مولفه‌هایی نظیر مسکن و بهداشت به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد.

 

گزارش کامل

https://www.dw.com/fa-ir/iran/a-45089802

 

Image result for ‫محسن هاشمی‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.