رفتن به محتوای اصلی

پاکسازی فضای مجازی از عناصر فاسد
15.08.2018 - 16:08

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، روز چهارشنبه (۲۴ مرداد/ ۱۵ اوت) در همایشی زیر عنوان "مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی" از جمله گفت: «به عنوان مدعی‌العموم مطالبه می‌کنم که فضای مجازی از آلودگی‌ها نجات داده شود و این اتوبان را باید از عناصر مفسد پاکسازی کرد».
به گزارش ایرنا، دادستان کل کشور با اشاره به تلاش شماری از مسئولان دولتی برای رفع فیلتر از برخی از شبکه‌های اجتماعی گفت: «صدای بعضی از آقایان بلند می‌شود، ۶ وزیر نامه می‌نویسند که ما جلسه تشکیل دهیم و از فلان شبکه رفع فیلتر کنیم، ولی من زیر بار نرفتم. البته چند بار خواستند و من حاضر نیستم در این زمینه شریک جرم شوم».
این سخنان پس از درخواست اخیر محمدجواد آذری جهرمی برای رفع فیلتر از توییتر بیان می‌شود. روز گذشته نیز عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل ایران در امور فضای مجازی، "مصاحبه‌های مکرر" وزیر ارتباطات دولت روحانی در مورد رفع فیلتر توییتر را "غیرقانونی" خوانده و از درخواست او برای طرح این موضوع در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به‌شدت انتقاد کرده بود.
معاون منتظری توییتر را شبکه‌ای خوانده بود که "کنترل آن در اختیار دشمن" است و مدیران آن نیز به گفته او "در فتنه سال ۸۸ صرحتا از فتنه حمایت کردند". توییتر در حالی برای کاربران ایرانی مسدود است که رهبر جمهوری اسلامی و بسیاری از دیگر مقام‌های بلندپایه ایران در آن حساب کاربری فعال دارند.

محمدجعفر منتظری در بخش دیگری از سخنان امروز خود با انتقاد از "کوتاهی" در "مدیریت" فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی ایران، دبیرخانه و مرکز ملی این نهاد را فراخواند تا در این زمینه بیشتر تلاش کنند. او گفت: «سال گذشته شاهد تاسیس مرکز ملی فضای مجازی بودیم، ولی از این ابزار مهم برای مدیریت فضای مجازی بهره نجستیم و کوتاهی کردیم».

شورای عالی فضای مجازی ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۰ به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با وظیفه راه‌اندازی "مرکز ملی فضای مجازی" تشکیل شد. در فرمان خامنه‌ای "برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از شبکه جهانی اینترنت" و ایجاد "نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور" از جمله اهداف تشکیل شورای عالی فضای مجازی عنوان شده بودند. بخش بزرگی از اعضای این شورا یا از منصوبان مستقیم رهبر جمهوری اسلامی هستند یا تنها با تأیید او می‌توانند منصوب شوند.

در فرمان رهبر جمهوری اسلامی این شورا موظف شده بود که "مرکز ملی فضای مجازی" را تشکیل دهد تا بتواند "کامل و به‌روز بر فضای مجازی درونی و بیرونی اشراف داشته و درباره نحوه رویارویی با آسیب‌های اینترنت تصمیم بگیرد".

 

گزارش کامل

https://www.dw.com/fa-ir/iran/a-45090089

 

Image result for ‫دادستان کل ایران: تلگرام و اینستاگرام بلا ایجاد کرده‌اند‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.